Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 1584 ggr
LLLINN
0

Loss-kommandot

Hej! Min hund är 2,5 år gammal och har sedan valp kunnat kommandot "loss". Dock har han på senaste tiden börjat strunta i detta kommando när han har något som är intressantare eller godare än vanligt godis/leksaker. Istället försöker han så snabbt som möjligt svälja föremålet och har man tur lyckas man bända upp käften och plocka ut det innan (om det rör sig om farliga föremål alltså). Den metoden har vi fått använda då han fått tag kycklingben, en krabbklo, en barnleksak och diverse andra föremål och såklart har det bara förvärrat hans förtroende till oss i sånahär situationer, men vad ska man göra liksom :/. Nu vill jag börja om från början och få ett stabilt loss-kommando i alla situationer, men hur gör man? Loss på leksaker och pinnar och sånt gör han utan problem. Men hur kan man på ett ofarligt sätt lära honom att det lönar sig att släppa även kycklingben och dylikt? Tack på förhand!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

LLLINN
0

Tillägg: man har ju dessutom inte alltid med sig godaste belöningen eller roligaste leksaken när olyckan är framme :/

8/5-13 & 1/6-13

LLLINN
0

Tillägg: man har ju dessutom inte alltid med sig godaste belöningen eller roligaste leksaken när olyckan är framme :/

8/5-13 & 1/6-13

[Tuulikki]
0

Hm.. jag funderar på om man inte kan göra lite som med inkallning? Att du inte tar något från honom bara för att du kallar på honom. Så han inte kopplar något kul i munnen och matte ropar = matte tar det från mig.

Min moster körde på den metoden när hennes hund inte kom till henne för hunden ville inte bli lyft (vilket den blev ofta som valp). Funkade kanonbra.

Och att öva öva öva på att byta allt möjligt. Leksaker, ben, pinnar som ingår i er vardag men även saker han inte får ha. Självklart mot riktigt uppskattad belöning :)

Saffran0Spice
1

ett tips är att vänta ut hunden, om ni sitter mittemot varandra och så gör du inget och säger inget, men så fort hunden släpper det han har i munnen så in med en godis/belöning. Säg inget i början, men lägg sakta in Loss efter ett tag.

Ett annat tips är att träna med just godaste belöningen och bästa leksaken - så mycket som möjligt! Då är chansen större att hunden släpper när han väl kan ordet Loss och du inte har dessa tillgängliga =)

Lär hunden att Loss lönar sig - att det betyder ''nu gör vi något roligare!''

Hiro
1

Se till att alltid ha godis i fickan och gör loss kommando övningar då och då så att han släpper och då han gör det får han något gott, då kommer han värdesätta kommandot mer och då släppa.

Ett tips är att om han har något han inte ska ha så strunta i kommandot (så får det inte en negativ klang) och ta det han har utan att be om det. Då han är intränad mer på att släppa svårare och svårare saker så kan du använda det i "riktiga situationer"

Caf_Roy
0

När du tränar och med saker som inte är farliga, ge så ofta som möjligt tillbaka det han bar på när han lytt kommandot och fått sin godis. Då kan han lyda kommandot och få sin godis utan att behöva välja om han vill ha godisen eller det han bär på, för han brukar få båda.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"