Ni som vallar med era Border collies
Hej! Jag har en border collie valp på 4,5månader som ska bli en allround border collie (bl.a fårvallning, agility, rallylydnad, spår, uppletande, lydnad m.m.) jag har egna får men kan inget om vallning själv så vill få flera kurser innan jag börjar valla själv på fåren hemma. Vid vilken ålder är lagom att börja gå kurs? Och är det någon fårvallningstränare i Götaland som du rekommenderar? Tacksam för svar! :-)
Hej, grattis till valpen! BC´s är underbara, har självt ägt en 🙂
Du kommer säkert få bra svar här, men rekommenderar också att du går in på vallhundar.ifokus.se där finns det nog fler border collie ägare som vallar med sina hundar 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Här hittar du närmaste lokalklubb: http://www.svak.se/?page_id=174
Kurs kan man gå när hunden är tillräckligt mogen, ca 1.5 till tvåårsåldern. Redan nu kan hunden få vänja sig med djur, vid utfodringar t ex. När man går kurs måste man träna själv mellan kurstillfällena o för att träna på dina får måste de vara invallade av en erfaren hund.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#1 tack! Ja, är redan helt förälskad! :-) okej jag ska titta där. Tack för svaret! :) #2 Okej , tänkte kanske runt 10mån- 1års åldern var lagom men då kanske det är för tidigt. Ja hon är med vid fåren och vänjer sig vid dem. Ja det är jag medveten om. Tack för svaret!! :-)
Har sätt några kurser med 1 års gräns men det är säkert olika. Beror mycket på mognad också, känner du att din hund värkar redo vid 1 års ålder så kör på. Börja att träna lydnad runt fåren, stanna, inkallning och kontakt. Många brukar tända hunden vid ca 6 månaders ålder men inte börja med den riktiga träningen fören efter 1, men det är säkert olika om man har egna invallade får och själv har erfarenhet. Du kan ju börja att ta en privat lektion hos någon med invallade får när hon är runt 6 månader:)
Tack för svaret. :-) Ja, jag har varit inne på att börja med privatlektioner och sedan gå helgkurser om det inte finns veckokurser. Jag får se hur hon är till våren när hon börjar närma sig året :-)