Fästingexplosion?
Vad i hela friden är detta? En hel sommar i skog och mark med totalt kanske fem-sex fästingar plockade. Men nu, på två dagar, har jag plockat fem stycken - och de måste ha kommit från vår egna trädgård! Han som hängt där hela sommaren utan ett enda kryp på sig! Har ni också märkt av denna fästingexplosion?
Ja, har också plötsligt fått plocka ett par. Tror det är för att det regnat och blivit fuktigare. Sommarens heta väder har såvitt jag förstått inte varit bra för fästingarna.
Ja, plockade första för ett par dagar sedan på vovven och flera krypande på henne och mig. Var likadant förra året har jag för mig.
nej inte än. Men jag skulle gissa på att det beror på att det är fuktigare nu. Fästingar behöver fukt :) Ju torrare det är desto längre ner i marken är dom.
Mvh Linn
Tror också det handlar om fukten, när värmeböljan var så plockade man inte en enda fästing men nu är det flera om dagen som kryper på dem efter en promenad. så det fanns ju några fördelar med värmeböljan 😉
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Nej. Min hund har haft ett par fästingar under hela sommaren. Och jag har inte märkt av nån explosion på sista tiden.