köpa hundtugg - vars?
Vars köper ni era tuggsaker/tuggben till hund? Jag söker svenska grisöron (soltorkade helst), oxöron eller kalvöron till bra pris. För några år sedan hade häromi bra priser men sedan bytte de ägare :(
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 Åh, tack för länken, vilken bra förklaring på tugghornen! Har funderat på att köpa ett sådant länge men inte riktigt förstått mig på dem. Tror att min vovvling skulle älska det.
#0 Min hund får numera inte torkade tuggisar längre, de är bannlysta från hemmet av min fästman som tycker att de är såååå äckliga när de ligger och slemmar på mattan 😃 Så jag ger råa tuggisar istället. Köper i mataffären om de har något bra erbjudande på t.ex. revben eller i min hundmatsaffär som har BARF-produkter.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#1 tack för länken, ska kolla
#2 Jo ja gav märgben förut (råa frysta) men på ålderns höst verkar hon känsligare… oxöron är de som alltid har fungerat ett plus i kanten att de är fettsnåla också.
Har du testat lite råa ben, som kycklinglår, revben m.m? :) Det är toppentugg!
När jag är lat eller glömt att tina ben brukar jag bara köpa något grisöra på ica, så kan tyvärr inte rekommendera något ställe där det finns billigt & bra.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Framför allt är det viktigt att tänka på ursprunget av dessa köttprodukter som hundtuggen innehåller. Jag i princip bara råa revben.
Vi köper dovhjortshorn på Djurmagazinet :) Den yngsta vovven tycker det är det bästa som finns, kan ligga en hel dag och gnaga :) Den äldre fattar inte riktigt vitsen att tugga på ben utan torkad kyckling/anka ;)
Jag köper på Jami hundsport här i stan. Om det är jättebilligt vet jag inte men det är en bra butik med trevlig och kunnig personal så jag föredrar att stödja dom :) Dom har även en webbutik.
Annars brukar jag handla lite smått och gott i olika djuraffärer jag går in i om jag hittar något kul.
Handlar även tex revben på CityGross som jag delar på och fryser in som hunden får någon gång/vecka. Min hund får diarré av grisöron så jag föredrar färskt. Hon får även lite råhudsben och har några såna liggandes hemma som hon tuggar på när hon känner för det :)
Mvh Linn
Är det bara jag som tycker horn känns alldeles för hårt att tugga på? Och vad händer om en flisa lossnar?
Märgben kan ju ex. ge fula skador på tänderna pga hårdheten, hur är det med horn? Är det mjukare?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#8 det har jag också funderat på. Horn är väl hårdare än märgben? Jag upplever det så iaf..
Mvh Linn
#9 Jo jag tror det också. Eftersom att flisor från märgben kan vara farliga (pga svårt att smälta ner) så borde väl även flisor från horn vara skadlig också. osv.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#10 Jag tror inte horn flisar så lätt faktiskt. Men vi får hoppas att någon som faktiskt vet svarar :)
Mvh Linn
#11 Nej iofs, men chansen finns ju alltid.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#10 Horn finns i olika hårdhet - kolla länken jag lämnade i #1 så kn du läsa mer om det =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#13 Missade den ,tack!
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Dovhjortshornen jag brukar köpa är inte lika hårda som märgben, de fisar sig heller inte på samma sätt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men hornen ser nästan "uppblötta" ut där hunden tuggat. Dem gnager lös små små smulor snarare än flisor :) Dessutom måste man såklart tänka på vilken hårdhet man köper på hornen, dovhjort är mjukare än kronhjort t ex. Horn i "storlek" S är lättare och mindre "täta" och lättare att tugga sönder än L eller XL. Köpte första gången ett i S för att testa och det benet gnagde dem upp på någon vecka. Den här gången köpte jag M för att se om det håller längre :)
Jag köpte ett litet horn på en marknad. Men Fia var inte intresserad av det, och vill inte tugga på det, så det var ju bortkastat. Jag brukar ge henne såna där tuggpinnar eller ben av hoprullad råhud, dem gillar hon.
Horn flisar inte, de är inte gjorda av ben utan av horn (haha) som trådar sig mer än flisar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Nu vet jag lite mer om horn & tycker det lämpar sig som ett bra tugg ändå.
Kanske blir att införskaffa! Men jag kommer alltid föredra råa ben framför annat tugg (lite partiskt kanske;) )
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#18 Jag med, men jag ser hornet som ett bra komplement - råa ben ska ju ätas på en gång, medan ett horn kan ligga mellan varven precis som en tuggknut. 🙂 Något för hunden att välja att pyssla med när den är uttråkad helt enkelt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg