golden retriver
hej alla ni som har golden retrivers ! đ. jag har hört att man börjar trĂ€na de rĂ€tt sĂ„ tidigt som valp. tidigare Ă€n mĂ„nga andra valpar, sĂ„ jag undrar vad som Ă€r viktigt att börja med. đ
Jag tror att som med de flesta hundar, börja lĂ€ra komma pĂ„ inkallning, följa efter dig, sitta, ligga och stanna. Inkallning och att följa kan du trĂ€na regelbundet riktigt tidigt, lĂ€r den ocksĂ„ vara ute och se folk, hundar, bilar m.m. gĂ„/Ă„ka förbi, dĂ„ kan den lĂ€ttare hĂ„lla sig lugn senare i livet, sĂ„ att den inte blir hetsig, uppjagad eller nervös av att se sĂ„dant. Ăven om valpar inte kan gĂ„ lĂ„ngt, Ă€r det bra att bara sitta ute sĂ„ att den fĂ„r se saker. PassivitetstrĂ€ning Ă€r bra. AlltsĂ„ sitta still, bara se pĂ„ omgivningen och kanske massera hunden. Ta med valpen sĂ„ mycket som möjligt till olika stĂ€llen, och lĂ€r den följa med pĂ„ bussen och i bilen (Om det Ă€r viktigt för dig att den ska kunna Ă„ka i fordon) TrĂ€na pĂ„ att hunden ska kunna vara ensam hemma Ă€r ocksĂ„ bra att börja med tidigt och lite i taget. :)
tack sĂ„ jĂ€tte mycket !!đ