Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1060 ggr
emeliagranstrom
0

Cykla med hunden

Ni som cyklar med era hundar - vart cyklar ni, asfalt/grus? Om ni cyklar på asfalt springer hunden brevid er på asfalten eller i diket i gräset. Hur mycket skada tar tassarna om hunden springer på asfalt eller grus? Stretchar ni hunden efter cykelpasset, isf hur? 

många frågor.. javet.. men är tacksam för svar!

VildaVittra
0

Jag cyklar kortare sträckor på asfalt, t.ex fram och tillbaka till Ica vilket blir runt 4 km totalt. Men då undviker jag att göra det när asfalten är het och så har jag draghundar med vana tassar. Tyvärr går det inte att cykla precis längst ut i kanten, då skulle jag vurpa om de röck till.

Längre sträckor körs på grus.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

emeliagranstrom
0

#1 - tack för svaret!

Sugar Mist
0

Skulle inte våga stretcha hunden själv utan hade istället masserat hunden dagen innan och dagen efter(inte direkt innan och direkt efter)

-

emeliagranstrom
0

#3 - Okej, Hur och var masserar du? :)

Ellensandahl
0

Tror ni att en medelstor mellanpudel orkar springa bredvid cykeln kortare rundor?

VildaVittra
1

#5 Absolut! Den klarar längre sträckor också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Neoverona]
0

Hundarna springer på gräs så mycket som möjligt. Jag stretchar och masserar efteråt, men det gäller att man vet hur man gör.

emeliagranstrom
0

#7 - Okej, har du gått något kurs eller så i hundstretching eller hur har du lärt dig? :)

[Tess86]
1

Vi cyklar på grusvägar men eftersom de också är hårdpackade cyklar jag nära kanten så att hundarna springer i vägrenen, för ledernas skull. Våra hundars tassar tar inte alls stryk av cykelturerna, men vi cyklar inte oftare än en gång i veckan och då kanske max i en timme. Vi låter mest hundarna trava men varvar det med att de får gå eller riktigt sträcka ut sig och springa. Vi cyklar nog ca en mil en vanlig runda.

Innan cykelturen värmer de upp genom att gå bredvid cykeln, sedan cyklar jag långsamt och så trappar upp hastigheten till trav. 

Efteråt stretchar vi hundarna. Vi har lärt oss hur man gör av Skades hundfysioterapeut. Det går ut på att man stryker med handen längs med benen och för benen med sig ut i sträckta positioner utan tvång. Man måste vara noggrann så att man för benen rakt fram och bak samt rakt upp när man "viker ihop" benen, så att man inte för några leder i fel vinkel. Det går inte att lära sig att stretcha via en text, bok eller dylikt utan man måste lära sig tillsammans med någon som kan visa och sedan kontrollera att man gör rätt. Det brukar finnas kurser att gå i hundstretchning, om man är intresserad.

emeliagranstrom
2

#8 - Tack så mycket för det braiga svaret! En sådan kurs skulle vara intressant! :)

Sugar Mist
1

#4 Jag fick med ett friskvårdsprogram ifrån min prao där det stod att man skulle ha hunden i ett lugnt och stilla rum, med hunden liggandes på sidan. Börja vid nacken och massera lugnt neråt mot bogen och en bit ner, sen upp mot ryggen och fortsätta fram till bakbenen, sedan vända hunden och upprepa. Händerna ska aldrig släppa hunden. Brukar avsluta med att klappa hunden lätt och säga "Då var vi klara".

-

reverse
0

Försöker cykla där hunden inte behöver springa på asfalt. Blir oftast bara kortare sträckor på asfalt. Jag brukar till största del hålla ett ganska långsamt tempo så att hunden kan trava. Värmer upp först och varvar ner efteråt. Stretchar inte efter varje cykelpass.

//Lina

[Majbot]
0

Brukar alltid ta med Teemo på löprundor, blir ofta skog(grus) men även en del asfalt men försöker fördela det så det blir 3/4 i skog på ett ungefär. Masserar och stretchar efteråt :)

jenmjao
0

Jag cyklar med min hund på asfalt, aldrig varit några problem, håller hennes takt, och tror inte springa/jogga är värre än att gå på het asfalt.. Smörjer tassarna med tassalva självklart. Brukar massera hennes ben, rygg, nacke och "stretcha" bara sträcka ut benen försiktig och in igen, varenda dag vid gos, så det är inget jag gör bara för jag cyklar. 
Kollar så hon inte har ont överallt varje dag oavsett hård träning eller bara en lugn dag. Man vet aldrig vad som sker, en dag hade hon ett sår på ena baktassen efter en kort promenad, vet inte vart det kom ifrån eller vad som hänt, hon visade inget, fick bara rengöra såret så var allt bra på en vecka.

lillvilda
0

Jag cyklar skog/grusväg. Ser alltid till att hon startar lugnt och värmer upp och avslutar alltid av nedvarvning. Något som sitter i sen jag var red hästar, värmer upp och skrittar av. Sitter i ryggmärgen. Kollar tassar innan och efter cyklat. stretchar inte efteråt bara av den anledningen att jag inte känner mig så bra på det och vill inte göra fel. Masserar gör jag sällan i samband med cykel rundor utan mer något vi gör om kvällarna framför tvn.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Hildgrim
0

Puttar denna tråden. Jag skulle vilja cykla mer med min hund men problemet är att det i princip enbart finns asfalterade cykelvägar där jag bor. Jag har bara en grusväg (som är rätt hård den med) som sträcker sig knappt 2 km sen måste man vända. Fungerar för motionen men det är inte så roligt att bara cykla fram och tillbaka. ;P Hade gärna kunnat cykla till t ex stranden och bada tassarna istället eller liknande.

Hur långt och hur ofta törs man cykla på asfalterade vägar med hund? Vad för tecken på skador ska man kika efter? Trampdynorna är ju lätta att skydda med skor om dom skulle ta stryk men lederna?

Jag ska köpa en cykelkorg till hunden så min önskan hade varit att hon får trava en bit på asfalten (vad som nu anses lagom) och sen får hon åka med på cykeln resten av sträckan.

Caf_Roy
0

Jag cyklar ibland med min hund och hon är alltid med när jag rider. Hon går alltid lös och jag ger henne godisar ofta i stället så hon hänger med. hon väljer då själv var hon ska springa och i vilket tempo, hon brukar springa ungefär lika mycket på gräset och på asfalten.

Jag tror inte man behöver oroa sig så mycket för skador så länge man lyssnar på när hunden blir trött och tar det lugnt i början.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"