Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 1758 ggr
beaXD
0

Hur får jag honom att sluta smita?

Jag skulle vilja ha lite tips om hur jag lär min treåriga shar pei att gå lös utan koppel?

När han var valp funkade det utmärkt att gå med honom i trädgården och skogen utan koppel, han smet aldrig.  Men så en dag såg han våran då andra hund, som aldrig lärt sig gå löss smitta och sen den dagen smiter han ofta så fort han får chansen. 

Några gånger har jag kunnat gå med honom utan att han smiter, men oftast sticker han så fort han får chansen. 

Tror ni det går att lära honom att gå utan koppel? Isf hur jag gå tillväga`?

Tacksam för svar!

Turast
5

Träna med långlina. Aldrig ha en hund som inte kan va Lös, lös.. Hen får aldrig smita för det blir ju en belöning, hen lyckas och då vill hen göra det en gång till. Träna inkallning och kontaktövningar

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Cookie Monster]
0

Ha hunden i spårlina och träna inkallning lite varje dag. Varje gång hunden kommer på inkallning så belöna _alltid_ med vad hunden föredrar (godis, lek, beröring). Det är även viktigt att du inte alltid kopplar hunden när den kommer på inkallning för då kan den förknippa inkallning=kopplad=tråkigt. Göm dig när hunden inte ser får den leta upp dig och lär sig på så sett att hålla kolla på dig. Spring åt andra hållet och om hunden inte kommer så se till att göra dig till roligaste i världen. Flamsa, hoppa tja vad det nu är som krävs.

Jag har gjort sakerna ovan och min hund stack efter vilt innan men jag kan numera avbryta henne så fort hon sätter igång. Något jag trodde var omöjligt men det går om man vill.

beaXD
0

Det ska jag göra!

beaXD
0

#2 Jag har börjat träna inkallning lite varje dag och det går framåt…

Hiro
0

Ha en superlång lina och då hunden är på väg ut så vänder du och går åt andra hållet (sakta) då han kommer (utan att du drar i linan) så ska han få beröm för att han uppmärksammade att du gick åt andra hållet och lämna andra hunden hemma, detta är mellan dig och hunden och smitarvovven