Lat hund?
Jag har en blandning av king charles cavalier och amerikansk cocker spaniel och hon hur gosig som helst men det finns ett problem och det är att hon är extremt lat och har alltid varit. Hon är 4 år så inte särskilt gammal. Det värsta hon vet är att gå ut på promenad med mig som brukar vara ungefär 5km/1 timme vilket inte är jättemycket men så fort jag tar fram kopplet så går hon iväg och när vi väl kommit utanför dörren får jag dra henne efter mig hela vägen. När vi sedan ska vända då går hon snabbt före mig tills vi är hemma igen.
Hur ska jag göra? Vill ha en hund som tycker om att gå ut på promenader och som blir glad när man frågor om vi ska gå ut och gå. Kanske någon har varit med om något liknande eller bara har tips på vad jag kan göra? Godis funkar inte särskilt bra, det kan jag säga redan nu. Hon gillar det men det är inte värt att gå ut och gå för att få det kan man väl säga haha, annars är hon hur snäll och go som helst! :)
Har hon ont någonstans, dåliga leder, blivit skrämd?
Jag var med om en schäfertik som ansågs som lat, när hon togs till veterinären hade hon extremt nedsatt syn & lederna var alldeles trasiga.
Fastän hon mådde pyton så drog hon alltid när de var på väg hem.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Godis funkar inte särskilt bra säger du . Godis ska vara belöning. Belöning är vad HUNDEN ser som belöning. Du har inte tillräckliga belöningar för promenaden helt enkelt.
verkar mer handla om osäkerhet och att hon känner sig trygg hemma, skulle nog testa att jobba med självförtroendet och ha mer miljöträning med henne!
Träna in att livet utanför huset är en positiv upplevelse =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#3 Tror du kan ha rätt! Vi bor på landet och är inte så mycket i nya miljöer utan hon är mest runt huset osv. Så lösningen man vara att ta henne till nya ställen mer? :)
#4 ja, ta henne med er på så mycket som möjligt och till så många miljöer som möjligt och gör varje till en positiv upplevelse - mycket godis och favoritleksaken till hands som belöning =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Vad gör ni på promenaderna? Går ni bara rakt fram? Testa att leka med henne, träffa hundkompisar, träna spår/sök, gå till nya promenadstigar, åk in till stan m.m :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#6 Vi går samma väg oftast och brukar då prata lite med henne och så. Kanske ska testa att gå någon annanstans med henne och få med nån mer hund :)
Kolla först o främst att hunden inte har ont eller är sjuk. För att utesluta de.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#8 Vi är ofta hos vetrinär då hon har allergi mot kvalster och någon speciell svamp så han tar alltid en titt på hela henne då med och hon är inte sjuk som tur är :)
Men en koll ser man inte allt. Kan vara sköld körteln är den låg blir hunden slö tex. Vad säger veterinären om att hunden inte vill gå promenader? Har hon alltid varit sån även som valp?
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#10 Ska berätta det för honom och fråga lite om det då :) Vi har inte frågat vetrinären om det, men hon har varit sån även som valp ja :/