Hur påläst är du?
Jag ser ganska ofta att medlemmar tolkar hundars beteenden med en "mänsklig ordbok", vilket fått mig att fundera på hur mycket folk i regel faktiskt läser på om sina fyrfota vänners beteende.
Ett exempel på hur två olika arter kan misstolka varandra totalt genom att använda sin egen arts ordbok är när katter och hundar viftar på svansen. Katten kommer ju ta hundens signal som att den är arg, medan hunden kommer att tolka katten som glad.
Så vad har du läst eller sett?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har behövt läsa på en hel del om hundars kroppspråk och signaler och hur man själv kan använda det för att påverka hunden då jag haft en reaktiv och otrygg hund som gjort utfall mot både hundar och människor.
Många timmar framför datorn och många olika dokumentärer kollade på :)
-
Lagomt påläst på hundens beteende fick till och med skolans nobelpris inom natur för bästa Informationen om hundars, (Eller djurs överlag) beteende och Sätt. så undet ett halvårs tid var allt jag gjorde studera hundar och andras djurs beteende både via Fakta filmer och böcker och att skåda djuren i skogen.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Hundar som viftar på svansen behöver inte vara glada.
#3 Det var som sagt ett exempel.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har läst en hel del, föddes i ett hem med hund och har endast levt utan hund i 6månader av mitt 21åriga liv. Jag har läst mycket genom åren men också insett att alla mina olika hundar har olika kroppsspråk alla har ju likheter men mycket skiljer sig åt hos mina hundar, när Asterix ville bli klappad så resta han gärna ragg och backade lite. Gjorde Trazy det så var hon osäker. Hundar har pytte pytte små signaler som vi människor kan ha svårt att se också men jag tror nog att de flesta kan grunderna i alla fall =)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Helt OT apropå exemplet i trådstarten: finns ett underbart citat från Cheshire cat ang. hundars och katters viftande på svansen. “And how do you know that you're mad? "To begin with," said the Cat, "a dog's not mad. You grant that?" I suppose so, said Alice. "Well then," the Cat went on, "you see a dog growls when it's angry, and wags it's tail when it's pleased. Now I growl when I'm pleased, and wag my tail when I'm angry. Therefore I'm mad.” ― Lewis Carroll, Alice's Adventures in Wonderland & Through the Looking-Glass
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Hyfsat.
Jag hade några år att läsa på innan jag faktiskt fick hund (vi kunde inte ha det där vi bodde). Hur bra jag kan beror väl på vad man jämför med, men man kan säga att jag kan "grunderna". Har läst på internet, böcker, sett på TV, YouTube och lärt mig av min egen hund. Det är ganska lätt att förstå ens egen hund tycker jag och han har lärt mig mycket. Sen kan det ju självklart vara lite olika hos olika hundar.
//Flöffo
Ja älskar att läsa o studera djurs kroppsspråk. Hur menar du översätta till mänskligt språk?
De gör jag ju på sätt o vis en hund som visar tänderna menar menar,lägg av annars smäller de. typ. Måste man inte översätta deras singnalertill sitt eget språk för att förstå dem? Sen är de intresant har en hund o en katt o de talar ju helt olika språk men de förstår varann.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Sådär, men jag vill lära mig mer för att kunna förstå min hund bättre.