märgben veterinär
Detta är vad vet säger om märgben http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/margben-till-hund/
går inte att komma in på länken =/
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Skumt. Googla märgben hund, det är det första som kommer upp
då länken ej fungerar är det inte bättre att summera vad veterinären ansåg vara rätt om märgben
Intressant. Veterinären rekommenderar morötter istället för ben till en karnivor. Det känns lite… ologiskt.
När det kommer till foder och tandhälsa litar jag till 0% på veterinärer i allmänhet. De rekommenderar RC (dyr spannmålsbomb) till alla hundar oavsett problem och liv. Enligt dem får hundar ABSOLUT inte äta råa ben och att en hund BARFas det är ju skandal! "Spannmål och dentastix åt folket!"
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Veterinären svarar Hej Maud! Vad gäller märgben finns det många olika åsiker om vad som är lämpligt och inte. Generellt sett är märgben bra för tänderna, men själva märgen är fet. Alltså bör man peta ut märgen om ens hund har lätt att lägga på hullet. Kokta märgben ger mindre risk för mag-problem. Om hunden har känslig mage avråder jag från att ge märgben. Har du testar om han äter morötter? De är billiga och många hundar tycker att de är väldigt goda, och väldigt få hundar får magproblem av dem. Mvh, Ylva
Det finns mycket bättre ben än märgben. Märgben riskerar knäcka tänder, då det är hårda bärande ben och märgen kan ge en hel del hundar magproblem då den är väldigt fet.
Jag gav mycket märgben förr, men har helt övergått till andra köttben - revben, nackar osv 🙂
#6 kokt märg är säkert skonsammare för magen men kokt märgben kan flisa sig och perforera tarmen.