Skällande hund
Hej! Vi är hundvakt åt en supergullig liten goldentjej, och allt går jättebra egentligen. Vi har bara ett litet problem. Hunden i sig är väldigt trevlig, men inomhus skäller hon så fort hon hör något. Även på natten. Vi ska bara ha hunden i 5 dagar till, men det är definitivt länge nog för att våra grannar ska få nog. Vi bor i radhus, och hon skäller alltså så fort någon går förbi utanför och jag antar att hon skäller om hon hör andra ljud också. Hon skäller ingenting ute, aldrig på promenader och inte på tomten.
Jag vet inte riktigt om hon verkligen skäller för att vakta egentligen, hon verkar mer skälla av vana liksom. Jag förstår ju att det inte går att bryta hennes beteende på våra 5 dagar, men det kanske finns något tips på hur vi ska göra för att få tyst på hundskrället? 😉 Jag vill inte göra något värre, speciellt eftersom det inte är vår hund, men är det okej att typ spruta vatten på henne för att korrigera? Hon struntar i muntliga tillsägelser och att man petar på henne. Finns det något annat man kan göra eller är det bara att stå ut och be om ursäkt till grannarna? 😃
Släng godis på marken så fort hon skäller
-
#1 Hon älskar godis, så det gör henne definitivt tyst. Men det är inte så att hon kan börja skälla för saker som inte finns då, för att hon vet att hon får godis om hon skäller?
#2 Nä, bara man får tyst på hundstackaren, det är ju inte din hund så tekniskt sett inte din hund, släng godis om hon blir tyst av det.
-
#3 Ah, okej. Då börjar vi slänga godis då, tack! :)
#2 Du lär märka om hon skäller för att få godis, och i så fall låter du bli att slänga just då.
"På natten är alla katter svarta"
Jac skulle inte slänga godis efter att hunden börjat skälla. Då belönar man hunden.
Skulle istället vara uppmärksam och avleda innan hon hunnit börja larma.
Men först skulle jag fråga ägarna om råd.
#6 Ägarna tycker inte att skällandet är något problem. Det är svårt att avleda innan hon skäller då jag helt enkelt inte hör det innan hon gör det. Speciellt på natten ;) Om man alltid slänger en godis direkt efter första skallet skulle hon inte kunna lära sig då att det räcker att skälla en gång och sen gå och hämta sin belöning?
#7 Precis.
-