Varför Standardt?
Jag ska ta med hunden på semestern och kommer inte att kunna fylla upp frysen med hundens färskfoder så har bestämt mig för torrfoder de två veckorna vi är iväg. Har läst på lite om foder och något jag har märkt är att många rekommenderar Standardt men aldrig vetat varför just standardt. Det har få ingredienser och så men första ingrediensen är ris! Det måste ju vara något bra med det så funderar på om jag bör pröva standardt nämligen.
Så ni som ger eller rekommenderar standardt varför gör ni det?
jag har också undrat över detta alla andra foder med ris brukar direkt ratas.. men men:)
Jag vet inte anledningen till hysterin, men jag vet att mina hundar inte funkar bra på standardt. :P
Tass Josephine
Det är svensk, innehåller få ingredienser och det är bara ris i som kan räknas som spannmål/vegetabiliskt, inte en massa majs, vete och annat skit. Sen är det inte så dyrt heller, med tanke på att det innehåller mer kött än andra foder. Min hund mår bra på standardt och så länge hon gör det kommer hon få äta det.
Sen tycker jag inte att det är någon "hysteri" över just standardt. Många hundar mår bra på det och då är det väl klart att man rekommenderar det.
Tänk bara på att börja fasa in fodret minst 1 månad innan ni åker iväg så inte hundarnas magar blir kaos när ni är iväg. om ni nu skulle välja att ge standardt :)
Mvh Linn
Tänkte köpa torrfoder & kollade direkt på standart jag hört så gott om, blev lite avskräckt av innehållet. Så förstår inte heller riktigt, men antar att det är ett bra foder i sin prisklass.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#1 instämmer. Ris brukar ratas direkt.
Min hund funkade inte alls på standardt. Jag fick byta akut när jag körde på det då min hund bajs blev rinnigt och mörkgrönt :/ Nu kör jag Sam's Field Grain free och det funkar skitbra på honom.
#3 Ris är ett spannmål precis som majs o vete.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag skulle inte våga ge Standardt. Standardt innehåller massor av ris (40 - 45 %) och ris innehåller arsenik och är inte bra att äta dagligen. En skrämmande studie visade nyligen att de 400 personer som åt ris hade cellförändringar i urinen. Mer ju högre halt arsenik det var i riset de åt. Brittiska och indiska forskare genomförde studien, som också finns på FDA:s sida. Sv livsmedelsverket avråder från att ge risvälling till barn och annat ris ska varieras med annat och inte ätas för ofta.
Jag provade Standardt för några år sen, men det gav grön avföring. Idag skulle jag inte ge något med ris.
Det mesta i Standardt är inte svenskt. Jag ser ingen skillnad om fodret tillverkas i ett annat land eller om råvarorna kommer därifrån.
Bra torrfoder av livsmedelskvalitet är tex Acana, Naturea, Simpsons och Kingsmoor som är spannmålsfria. De finns i nätbutikerna. Simpsons finns nog bara hos zooplus.se Alla utom Acana är europeiska foder. Det enda med 100 % svenska råvaror är Magnussons foder, som finns i nätbutiker och på tex ICA.
Vad jag förstått behövs lång övergångstid om man skall vänja hundarnas mage med Standardt, så för två veckors semester hade jag valt något annat.
Haha, trodde bara det var jag som inte tyckte Standardt verkade vara ett varken bra eller dåligt foder. Men nu ser jag att det är fler som tänkt samma sak! ;-)
Jag förstår inte heller varför Standart är så populärt dels innehåller det ris och dels är det torkar köttmjöl i stället för kött som tex Orijen har i sitt foder
#11 Personligen så tycker jag det är vilseledande marknadsföring att ange köttinnehåll i % dvs färskt kött, hela ägg osv. Innehåll det färskt kött o hela ägg så skulle fodret ruttna innan det ens hamnat i förpackningarna. Det som är intressant är innehållet av de olika ingredienserna räknat i % i den tillagade/färdiga produkten.
Det kan jag hålla med om men ett foder som innehåller 75-80% anser jag vara ett bra foder
Helt plötsligt så kändes inte Standardt så bra längre. Trodde att fler som rekommenderat Standardt och Standardt enbart i fodertrådar skulle skriva gott om Standardt i denna tråden men skenet bedrar ;) Blev Orijen för oss!
#14 Orijen är ett jättebra foder, vet nog bara folk som har gott att säga om det. Bra val :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tycker Standardt är ett vettigt torrfoder utan en massa lullull och konstigheter. Hade jag varit tvungen ge torrisar så hade det varit ett av mina val. Vet många hundar som fungerar kanon på det, men vet även hundar som inte fungerar på det - precis som med alla foder. Inget passar alla 🙂
#15 Eftersom katterna äter det och mår prima på det så hoppas jag att hunden fungerar lika bra på det :)
Har haft orijen i några månader till mina och man ser verkligen skillnad på päls som blivit bättre kvalité och glansig. De bajsar inte lika mycket längre :P Sen ett plus att de älskar sin mat, inget mer matvägran från min okastrerade hane. Har bara plus att säga om orijen, särskilt dyrt blir det inte heller då man inte ger så mycket av maten. En 18 kg säck räcker i nästan tre månader för mina två på 6 kg respektive 12 kg. Foder för båda mina kostar ca 350 kr i månaden. Helt ok! Har heller aldrig riktigt förstått hysterin med standard då det dels har ris som första ingrediens.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#15 Då kan väl jag vara den första som berättar om negativa erfarenheter då. 🙂 Min omplacering gick på Doggy Priima när hon kom till oss. Hon var lite grann rosa i huden runt könet och slickade ibland där på natten. Hon kliade lite mer än normalt men inte mycket. Vissa hade nog inte ens noterat att hon kliade mer än normalt.
Jag bytte efter någon månad till Orijen Adult och till en början kändes det bra. Bajshögarna blev mindre och trevligare och hon blev snabbt glansigare i pälsen. Inte så tokigt heller att torrfoderkulorna luktade glödstekt sill. När 13-kilossäcken var slut efter runt 1,5 månad kliade hon dock så mycket att jag funderade på om hon var allergisk och svampen hade blivit ilsket röd. Jag fick veta senare att det var alldeles för mycket protein i Orijen för henne. Hade jag fortsatt ge Orijen hade hon eventuellt med tiden fått njur- och leverpåverkan.
Med Doggy åt hon 3 g protein/kg kroppsvikt. Med Orijen åt hon 4,95 g protein/kg kroppsvikt. Ger man färskfoder eller BARF brukar proteinintaget hamna någonstans runt 3 eller 4 g protein/kg om man ger 2 % av kroppsvikten. Ger man högre andel protein bör man även följa upp med högre andel fett, och i förhållande till protein innehåller Orijen lågt med fett. Hade fetthalten i fodret legat på runt 30 % hade proportionerna varit mer normala.
Naturlig mat för en hund innehåller inte den mängden protein, och dessutom innehåller Orijen proteinrika vegetabilier som ärtor och linser som jag inte tror tillför något gott i kroppen utan bara belastar organen i onödan. Fodergivan på Orijen är inte speciellt låg. Runt 300 g för 23 kilo hund. När jag gav Doggy gav jag 320 g och i Standardt ligger rekommendationen på runt 300 gram.
Det var min erfarenhet av Orijen.
Angående Standardt så har det startats 10 000 trådar i ämnet och jag har tappat orken att svara fler gånger, men varför ris står som förstaingrediens etc står på Standardts hemsida.
Purina Proplan?
#20 Anser du att majs är bättre än ris?
Easybarf använder jag & det är jag helt nöjd med 🙂 Hans avföring är lite för hård men vi bytte till det någon månad sedan så han är fortfarande i övergångsstadiet… Inget binder ihop det fodret då det är 99,2% kött och ben så det är väldigt "smuligt" med lite torra rena köttbitar här och där, så brukar blanda i lite vatten i det så det inte blir så torrt 😃
Har aldrig fattat hetsen med standart och liknande märken heller, skulle inte vilja ge hunden något med ris/majs/korn om det inte var tillfälligt 🤔
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#21 det skrev jag inte
#23 Varför föreslog du då det fodret?
#19 Tråkigt. Tyvärr funkar ju inte exakt alla hundar på alla foder.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#24 en fråga om vad andra tycker
#26 Starta en ny tråd, denna handlar om Standardt.
#27 varför så otrevlig. Här nämns andra foder oxå!
#25 Absolut är det så! Inget foder passar alla hundar. Det är ju dock bra att vara medveten om att det är högt protein i Orijen så att man vet vad man kan testa som en första åtgärd om hunden får problem.
Jag vet inte riktigt varför flera skriver att det är en "hysteri" kring Standardt. Om många rekommenderar det så är det kanske för att många ger det till sina hundar och hundarna fungerar bra på det. Själv tycker jag det är många som rekommenderar Acana och Orijen.
På den här sidan kan man läsa lite om varför det finns ris i Standardt, om proteinhalten m.m.
http://www.standardprodukter.se/hundfoder-varfor-standardt.html#.U-aUIlbazUY
Jag tillhör dem som inte är nöjd med Standardt då ingen av våra hundar funkade bra på det, dessutom hade de urusel kundservice vilket blev spiken i kistan för vår del. (Jag har dessutom svårt för tillverkare som glorifierar sin produkt och lovar guld och gröna skogar. Naturligtvis skall de tro på det de tillverkar/säljer men det kanske finns gränser?)
Men så är det ju med alla foder, finns inget som passar alla 🙂.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Hm - jag har aldrig varit med om att tillverkaren glorifierar sina produkter. Tvärtom har hon gett mig massor med råd angående tillskotten, som jag ändå gett sedan tidigare. Fodret ger jag inte sedan många år men jag har ju gett färsk mat i 14-15 år så det är inte så konstigt 🙂
Som med allt så är det individuellt vad som fungerar. Jag har bara goda erfarenheter från den tiden då jag gav pellets, skulle jag behöva ge torrfoder igen så skulle det bli Standardt pga pris i förhållande till innehåll, svensktillverkat och förtroende för tillverkaren.
≧◔◡◔≦