Biter vid lek
Har sökt runt jättemycket på iFokus om det här men hittar inget som passar min situation så får skapa en egen tråd. Min hund biter när vi leker. Inte aggressivt utan jag upplever det som att hon bara gör det när hon blir uppspelt. Även när vi använder leksaker utomhus och hon tycker jag är för seg på att kasta eller kampa kan hon hoppa rätt upp i ansiktet och nafsa, nafsa låren, armen och ja. Självklart avslutar jag direkt och har nu bestämt att sluta använda detta som belöning utomhus.
När jag leker fysiskt med henne så är det då hon kan bita tag och sen kör hon några glädjerus och sen är det lugnt oftast. Vad ska jag göra för att få henne och sluta? Ta tag i halsbandet på henne gör henne bara ängslig och orolig då hon är otroligt känslig när man tar tag i henne (även om jag inte är det minsta lilla irriterad) och det förvärrar bara det eftersom hon duttar/flyttar runt på händerna och ska bli klappad på, ska ha uppmärksamhet och sen när jag bara ignorerar gör hon allt för uppmärksamhet och skulle jag börja fnissa till eller le så får hon glädjerus, hoppar lite upp på mig och springer sen iväg igen (men bits inte då).
(Hon får bra med motion och aktivering)
Du måste lära din hund regler för lek. Om man hoppar eller biter så snuvas man på trasan ect, om man sköter sig så får man den. Hur leker du själv? Se till att alltid ha leksakerna på backen så är ett av problemen lösta, jag tycker inte du ska sluta leka med din hund bara för att den inte förstår reglerna riktigt än.
Jag menade inte att jag skulle sluta leka med henne helt men eftersom jag inte vet hur jag ska hantera situationen så slutar jag med att leka med leksaker ute/använda leksaker som belöning tills jag vet hur jag ska göra. Är så rädd att göra fel och så blir det pannkaka av allt.
Hmm.. Vad menar du med leksakerna på backen? Vet inte riktigt hur jag ska beskriva hur jag leker med henne. Utan leksak så puttar jag till henne på kroppen och sen springer jag några meter, då springer hon efter och tar tag i armen och springer sen iväg och ska bli jagad av mig.
Använd två likadana leksaker till att börja med, som du har lågt. Lär hunden att hela tiden byta leksak genom att den ena är aktiv och den andra är passiv. Ska försöka vara mer utförlig när jag har mer tid.
Okej :)