Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1477 ggr
Cajolyne
0

Lätt/ svårt att bita?

Har en skoluppgift om rasarbeten och då undrar jag: Vilka raser har lätt/svårt att bita? 

(skärpa hundraser)

Saffran0Spice
0

Hur menar du med lätt/svårt att bita?

Wellcraft
0

Antar att du menar lätt för bett/nära till bett? Låg retningströskel vad gäller bett?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Perly
0

Undrar lika som #1 vad du menar med "lätt/svårt" att bita?

Men du kan ju alltid ta upp bullmastiffen som är framavlad för att fånga tjuvar utan att bita.

Alltid Oavsett

Cajolyne
0

Jag har fått 8 st raser som jag ska skriva ett rasarbeta om och så står det att rasarbetet ska innehålla Historik, hundens temprament, Lätt/svårt att bita? 

Har raserna: Clumber spaniel, Tosa, Tervueren, Dogo argentiono, Schipperke, Parson russel terrier, Beagel & Samojed.

Wellcraft
0

Alla raserna har relativt hög retningströskel.
Det är ju svårt att säga att en ras har nära till bett eller ej, då det beror på i vilken situation hunden sätts i.
En vaktande tosa skulle säkert bita om någon bröt sig in i dennes hus och betedde sig allmänt hotfullt, en terv som tränas inom polis & bruks ska ju kunna bita/attackera på kommando osv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Perly
1

#4 För temperament och historik skulle jag gå in på respektive rasers skk sida för att få en överblick. 

Skulle även be läraren om en förklaring av "Lätt/svårt att bita?" då det låter lite konstigt och känns som att frågan är byggd på fördomar(?), mestadels jakt-/vakthundar så alla ska ju kunna bita vid behov… 

Argentinon används bla. till att fälla vildsvin och puma i argentina så att bita är livsavgörande för dess del.  Russeln är en grythund och även där är det ju viktigt att den skäller/nafsar/biter vid behov. 

Nä, be läraren specificera vad denne menar?

Alltid Oavsett

Cajolyne
0

Står såhär i mitt papper, men blir inte klokare. 
Får nog skicka ett mejl och fråga. 

" Tanken är att du ska få ett speciellt tänk kring raser kopplat till dagismiljön. Vad kan vara bra och tänka på angående rasen då hunden vistas på dagis/pensionat? "

Saffran0Spice
1

Kan det va så att läraren menar hurvida dess raser har lättare eller svårare att bita ifrån?
Dvs lättare eller svårare att ta till tänder för att lösa konflikt?
För isåfall är det ju en ganska konstig bedömning att göra då hundar är helt individuella gällande bitandet.

Cajolyne
0

Ja, tycker med det låter konstigt. 
Jag fattade som vilka av de raserna jag gick har lättare till att bita.  
Skärpa hundar - agera för att stoppa ett hot.