Hur mäter man hurtta halvstryp?
Hur mäter jag vilket halvstryp från hurtta som Delta ska ha?
Hur har hurtta mätt sina halsband? Är det så att de har mätt hela halsbandet eller allt förutom stryp delen? Jag har ett halvstryp av syntet åt Delta och det är 35cm och passar perfekt men hennes vanliga fasta halsband är 40-50 (hurtta halsband)
Jag vill att halsbandet inte ska hänga dvs det ska sitta bra och om hon drar så ska halsbandet dras åt och strypa henne och inte bara dras åt för att sedan bli ett vanligt halsband (bara för att ni ska förstå hur jag vill att det ska sitta)
Är det ingen som har en hund med 40-50cm hals (tror delta har 45cm) som har ett hurtta halvstryp?
Om du ändå vill att halsbandet ska strypa och inte nyttja sin havlstrypsfunktion - varför inte helstryp istället för halvstryp?
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
De menar nog att halsbandet passar alla som är 40-50 cm dock vet jag inte om det blir med strypeffekt eller ej…
Har du ingen djuraffär ni kan gå och testa dem på? Eller kanske mejla företaget och fråga…? men om hen är 45 så borde ju 40-50 sitta perfekt.
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#2 Kanske för att man vill ha viss strypeffekt, stryp till en viss gräns liksom. Har man ett helstryp så finns det ju ingen gräns.. Varför ha ett halvstryp som inte blir någon strypeffekt på alls, då kan man väl lika gärna ha ett fast halsband, eller?
Så tänker jag iallafall, vet inte hur TS tänker :)
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#4 Vi använder halvstryp då hundens päls är så lång, hans päls fastnar i ett vanligt fast halsband när man knäpper fast det… I en annan trådundersökning på vilket halsband folk använde skrev väldigt många halvstryp utan strypeffekt så tror många använder det just för att det är lättare att ta på/av 🤪
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#4 Halvstryp har bara stryp i namnet och inte som funktion, vitsen med ett halvstryp är att ha ett halsband som fungerar som ett fast halsband men som hänger löst runt hundens hals när man inte ''använder'' det, ex när man går eller behöver hålla fast hunden.
Ett halvstryp ska alltså inte strypa hunden överhuvudtaget, utan bli som ett fast halsband vid åtdragning och hänga löst annars. Det är som #5 skriver, halvstryp är en form av fast halsband som är lättare att ta på och av.
Därför undrar jag varför TS inte väljer helstryp om hon vill ha den effekten då ett halvstryp inte har som funktion att strypa alls =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#2 Det var ett exempel, Delta drar aldrig så jag behöver inte stryp alls
#3 Jag har några mil till närmaste djuraffär, och saken är att jag inte vet om de bara mäter delen som inte är med i strypet eller om de mäter allt i måttet
#4 Jag behöver ingen men jag har tänkt köpa ett för att det är fint hehe
#5 Det var därför jag tog stryp exemplet så jag menar att jag vill att det ska sitta åt dvs sitta snyggt (enligt mig) runt halsen
#6 Jag vill inte ha effekten men jag vill att det ska sitta bra
#7 Ok, tror faktiskt de sitter likadant, bara att de på bild 2 har mer päls.
Annars kan du ju testa en stl mindre på halsbandet och se om det sitter bättre =)
#8 "Extradelen" ska inte hänga, det är det som är problemet… Är det ingen som har ett halvstryp från hurtta?
#9 Extradelen/strypdelen kommer inte att hänga så länge kopplet är slakt, det är bara när det stramar åt som halsbandet dras åt och strypdelen "hänger".
#10 Halsbandet ska inte hänga als det ska sitta tight runt halsen.
#11 Så varför inte ett fast?
Det hänger inte och har inget som hänger löst - jag förstår inte riktigt vad du menar XD
För på halvstryp finns alltid extra biten, den gör ju att man kan ta av och på halsbandet, vill man inte ha den så får man välja ett fast.
#12 För att den färgen jag vill ha finns bara i halvstryp
Denna bild visar hur jag vill ha halsbandet
Inte såhär
Förstår alla nu hur jag vill att halsbandet ska sitta?
#13 då får du nog helt enkelt köpa ett halvstryp som är mindre än hundens storlek, så att hunden fyller upp halsbandet helt (om du förstår hur jag menar) =)
#14 Jo det är det jag har tänkt men det är det att jag inte vet om storlekarna är det som inte "förvandlas" till stryp eller om storleken är allt som är runt hundens hals för att Deltas halvstryp är 35cm och hon behöver 45cm runt halsen, extragrejejn var då 10cm men jag vet inte hur det ser ut på hurttas halsband vad de har mätt

blir det inte väldigt svårt att få på ett halvstryp som sitter såpass tight över hundens huvud? anledningen till att halvstryp är såpass stora är väl för att enkelt få det över huvudet utan att knäppa upp och på? om det sitter tight som ett vanligt halsband känns det ju som att man inte kommer få det över skallen? en tanke bara :)
#16 Det är på grund av av och påknäppningen som är anledningen till att jag vill ha halvstryp, det är det att den färgen jag vill ha finns bara i halvstryp
Jag har storlek 30-40cm på mina killars Hurtta, dem har ca 30cm i halsmått så extrabiten/strypdelen på Hurttas är ca 10cm. Så har din hund 45 i halsmått och du vill att det ska sitta åt får du antingen testa 35-45 cm (blir väldigt tajt) eller 40 - 50 cm om det finns :)
Tack så mycket tjoppa! Nu har jag något att gå på tack så hemskt mycket! :D
#19 Det var så lite :) Tog bara ett tag innan jag fattade hur du menade ;)
#20 haha :p
:-) inte lätt att handla över nätet. :-) Jag hade gärna hjälp dig men tyvärr har jag inte just hurttas halvstryp i mitt sortiment. Mitt tips är att maila butiken du ska handla ifrån. uppge halsmått och hur du vill att halsbandet ska sitta. Jag vet att jag hade iallafall hjälp mina kunder att hitta rätt halsband. De har ju halsbanden där och kan mäta.
Ett hem utan en hund är inget hem
#22 Okej tack men tjoopa hjälpte så nu kan jag betälla :)