Agility med valp
Alla säger att agility är så slitsamt för unga hundar och d gör mig nyfiken på vad det är som är slitsamt med det. Jag kan förstå att hinder och vippen är slitsamt. Och A-hindret är ju rätt brant. Men varför är balanshindret och slalom slitsamt?
Rörelserna är inte naturliga för hunden i alla lägen.
Mest av allt finns rekommendationen där för att många idioter överanstränger sina hundar (hunden tycker det är sååå kul, vill aldrig sluta, så jag kör på en timme till)
Jag säger visst, kör på med agility! MEN korta pass, ingen överansträngning, rejäl uppvärmning och stretching + massage efter nedvärmningen. Till detta en naturlig kost och gärna lite tillskott för muskler och leder.
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Slalom där hunden nästan hoppar emellan sliter mycket på lederna och kroppen, balanshindret är det väll nedåtgången som sliter mycket om den görs för snabbt.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#2 nej, nedgången sliter inte direkt på hunden. Rätt normalt att gå i nedförsbackar liksom.
MEN en liten bebis har inte direkt sån stor kontroll över sin kropp. Kan trampa snett osv. Därför vill man inte ha upp dem på balanshindren innan man tränat bakdelskontroll.
MVH Viktoria S
Okej. Tack :-) Då vet jag. Har alltid hört att det sliter massor men aldrig vetat hur.
#1 "Stretching + massage" skriver du. Hur skall jag göra det? Vad skall jag tänka på? Jag har en valpis på 7 mån som verkar tycka det är jätteskoj med agility men jag vågar inte riktigt leka in det riktigt än eftersom jag också trodde att det var farligt för lederna även att bara göra lite. Men om det skulle gå med lite stretching efteråt vore det jättekul!
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Det bästa är att gå en stretching kurs :)
Annars googla!
MVH Viktoria S
man får inte köra agility med en valp som är under 1 år
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
7 får o får det är ingen lag på detta. Jag anser man bör använda sunt förnuft här börja jag med tunnel och springa genom hinderstöden just för att lära in det innan Enja var 1 år men vi hoppa inget och inte körde slalom sånt fick vänta till efter hon vart 1 år.
Jag har kört alla hinder med min hund sedan 5 månaders ålder.
Med alla hinder menar jag inte stenhårda pass där hindren upprepas.
Däremot har jag lärt in ett hinder, kört tunnel, balansbräda o mildare hinder & kört de andra någon gång ibland.
Sunt förnuft gäller, jag har en frisk & ej tung ras.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
9 Jag har små hundar med men vänta till efter 1 år, jag skulle inte utmana ödet med köra så passa svåra hinder som balans,vipp eller A hinder med så ung hund som 5 mån.
#10 Förstår inte vad som kan vara skadligt om hunden gör ett visst hinder en gång varannan vecka? Då borde man ju knappast låta hunden röra sig i skogen där det kan komma liknande hinder eller svårare upprepande. Balanshindret är inget svårt hinder, snarare det enklaste.
Vipp har vi inte lärt ännu.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
11 ser inte att du skrivit det i inlägg 9 (varannan vecka), någon gång ibland beror ju helt på hur ofta man kör agility. Söndagar har åkt till klubben, som valp fick dom inte träna agility men vi träna på annat, åka bil dit o hem, se andra hundar,träffa andra och gå gemensam promenad. leka med andra hundar på fält, se andra hundar träna osv. Hur som helst skulle jag aldrig ta dom hinderna jag ser inget A hinder i skogen eller balsans o vip inte heller ser jag slalom som valpen behöver krångla sig igenom. 🤔
#12 Jag skrev även att vi inte kör slalom eller vipp.
I min skog finns det iaf branta berg & kullar, grenar att hoppa över osv. Dessutom har han följt med ut med båten ett x antal gånger och där kan det även vara branta klippor och lite hård terräng.
Vi testar som sagt på hindren nån gång ibland, en eller två gånger. Om detta skadar min hunds leder eller liknande så ska jag verkligen höra av mig till kenneln för att se över vad hon avlar på…
Nu är han dock ett år så ska röntgas snart så då ska vi köra igång på allvar 🙂
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
13 Här går dom lösa mycket i skog o där man kan vara lös men jag går sällan/aldrig där jag själv behöver krypa för att ta mig uppför en backe, så brant är A hinder. http://www.sollefteabhk.se/om_agility.htm Balans nej det är för oss helt onödigt hinder med brant smalt och man riskerar att skrämma valpen pga den kan vara för klumpig. Jag kör ofta skogsagility men då uppmanar jag hunden att upp ner på stenar, gå balans på nerfallet träd, slalom mellan mindre träd mm Jag är inte i kusten då jag bor på östgötaslätten :) Jag säger inte du gör fel men jag säger att vi (familjen) skulle aldrig uppmana en valp ta dom hinderna på banan.
#13 Jag kör balanshindret kopplad, går precis bredvid så ingenting kan ens hända.
I skogen går inte hundarna fot med mig utan springer iväg några meter utanför stigen för att upptäcka lite själva, och då finns det berg och andra hinder.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Något annat att tänka på är att hinderträningen är en väldigt liten del av agilityn och en av de enklaste delarna att träna in, det finns mängder av viktiga grundfärdigheter att träna som man inte behöver hinder till. Några exempel är explosiva säkra starter, att hålla träningen agilitymässig, träning på att skapa ljud för att förebygga problem med gungan, att skickas iväg från föraren, koncentrera sig i stökig miljö, att följa säkert på båda sidor om föraren, cirkelträning mm. Jag anser att man med en valp/unghund har mycket större nytta av att alla de andra grunderna sitter bra, än av att den kan hindren.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#16 Då är vi av samma åsikt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund