Orolig inför operation
Min hund ska opereras 25 augusti. Veterinären ska kolla i hennes lungor och ta prover. Det är första gången hon är med om detta och kommer att sövas. Är så orolig att nått ska gå fel.
Har ni någon erfarenhet av någon hund som blivit sövd? Hur gick det? Vilka omständigheter var det?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Har haft båda mina hundar sövda under olika omständigheter. Tiken opererades för juvertumör och hanen blev kastrerad. Var inga komplikationer efteråt. Veterinären är noga med att kolla att hjärtat fungerar som det ska innan sövning så att risken är liten att det ska gå fel.
Hugo ska även sövas inför sin tandoperation den 18 aug.
Våran äldsta har blivit sövd en gång då han bet sönder kindtanden längst bak och vi var tvungna att röntga för att se så inte tanden framför var skadad. Det gick finfint även om vi hämtade ut en hund som "var på fyllan" och hade både det ena och det andra att säga åt folk och fä i väntrummet… 😑 Själva sövningen hade gått jättebra sa dem ☺
Förra hunden sövdes flera gånger. Det gick alltid bra. Det var t.ex. biopsitagning, livmoderoperation, munsanering vad jag kan komma på nu. Ja, man är ju alltid orolig, en narkos innebär ju alltid risker, men man kan inte göra annat än att lita på veterinärerna och övrig personal.
Nu har hon inte opererats, men blivit sövd två gånger.
När hon tex blev attackerad av en grävling.
(hon blir sövd därför att man som främling oftast inte pillar med en pinscher som har ont).
Det har alltid gått bra, inga tråkigheter eller bekymmer efteråt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Min hund blev opererad idag + sövd. Allt gick jättebra men han är väldigt groggy och trött. Han är som en bakfull människa :P Du behöver inte oroa dig för operationen, men hon kommer inte vara sig själv riktigt ett tag efter. Se till att få information om hur det funkar och prata med personalen innan! Lycka till och hoppas det hjälpte dig en pyttebit!
Min äldsta storpudeltik blev sövd nu i våras då dom skulle ner med en kamera från munhålan och bakifrån för att kolla tarmarna + magsäcken m.m och ta lite prover.
Var inga som helst problem! Hon var väldigt groggy efteråt och tredje ögonlocket var framme väldigt mycket men det gick tillbaka efter någon dag och allt var som vanligt :)
Oj, ska Luna sövas!? Jag hoppas innerligt att allt går bra och att ni får svar på vad det är som spökar 🙂
Tack för alla svar! Ni lugnar mina oroliga nerver lite. Hur lång tid tog det innan era hundar blev helt återställda(pigga och krya)? Fick dom vara kvar hos veterinären länge efter operationen eller får dom komma hem snabbt?
Detta känns så otroligt tråkigt då Luna är min första hund och sen när hon blev 1 år blir hon sjuk. Vi har varit in och ut hos olika veterinärer i snart 6 månader utan några större resultat. Hoppas verkligen dom hittar något så att man får en diagnos och att det inte är så allvarligt.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Eftersom Elvis bara skulle röntgas och tas lite tandsten på så fick han komma hem så fort han kvickna till, ca 1 till 1,5 timma låg han på "uppvak". Fick hem en lite bakfull vovve som blev sitt pigga vanliga jag samma dag. Möjligen var han lite mer "reaktiv" utomhus, kanske att han kände av effekterna lite :)