Acana
Vad har ni för erfarenheter av acana?
Tänkte köpa vuxenfodret för stora hundar.
Hur har era hundar fungerat med detta foder?
Tänkte även kompa med lite barf, dvs några gånger i veckan byta ut mål till köttben, organ & inälvor, kött osv.
Innehåll: Kycklingmjöl, ångkokt havre, benfri kyckling, hel potatis, ärtor, hela ägg, benfri flundra, kycklingfett, soltorkad alfalfa, kycklinglever, sill olja, ärtfibrer, hela äpplen, hela päron, sötpotatis, pumpa, Butternutpumpa, palsternacka, morötter, spenat, tranbär, blåbär, kelp, cikoriarot, enbär, angelikarot, ringblomma, sötfänkål, pepparmyntsblad, lavendel.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag har gett det till vår stora hund.
Hon fungerade helbra på det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag ger Orijen nu men vovven min blir lite för snabb i magen av det så jag funderar på att byta till Acana för att det innehåller lite mer kolhydrater. Detta var rådet jag fick från min foderåterförsäljare. Tror ni att det kan stämma?
Ger Acana Puppy & Junior till min aussiegrabb på 9½ månad, han fungerar toppen på det. Fina tänder, fin avföring och fin päls. Klorna är bra, trampdynorna något torra.
Får färskfoder också, 50/50 morgon och kväll.
-
Tack för svar! Varit iväg o köpt en mindre påse nu, så får vi se hur han fungerar på det - men det ska nog gå bra!
#2 Acana innehåller ju potatis som är = kolhydrat, det gör väl inte orijen? Isf stämmer det.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#4 Det låter ju bra! Har för mig att foderåterförsäljaren nämnde just potatis när jag pratade med henne. Tror jag ska prova det då men får vänta ett tag eftersom Orijensäcken på 13 kg är nästan full. Meddela gärna hur det verkar fungera på din hund🙂
#5 Absolut, jag uppdaterar er :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har haft olika av Acana under ca 3 år och det funkar super på våra hundar. Dock ej testat just den du frågar om.
#2 Varför vill du ge din hund kolhydrater?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#8 Det var foderåterförsäljaren som sa att kolhydrater kan göra att maten går lite långsammare genom matsmältningssystemet. Hon menade på att det var inte helt ovanligt att magen blir lite snabb av Orijen och föreslog då Acana.
#9 Har dom samma energimängd? Jag skulle inte byta ut fett o protein för att tillföra kolhydrater. Kolhydrater kan behövas för hundar som har svårt att hålla vikten, dvs är åt det tunna hållet men inte byta ut fett/protein mot kolhydrater.
Har hunden hög tarmperistaltik kan du tillföra bulk, så som t ax Visiblin, det tas inte upp av matsmältningssystemet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Har visserligen bara gått två dagar men vi har bytt foder helt nu.
(Körde hälften/hälften två dagar, stålmage).
Han trivs, pruttar inte (tack gode gud) och har inte det typiska torrfoderbajset utan det ser mer ut som färskfoderbajs, inga gigantiska typiska torrfoder bajshögar heller.
Men någon skillnad på päls osv ser jag ju självklart inte ännu.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag varvar orijen och acana våra gillar båda varför jag byter är för att ena tröttnar på äta samma men vill inte göra dramatiska byten i foder så funkar detta fint fint.
#10 Acana har ett lägre energiinnehåll (cirka 300 kcal/kg) så jag skulle ju behöva ge lite mer än nu. Då tänker jag att man kanske inte tar bort så mycket fett och protein utan istället adderar en del kolhydrater, men detta är ju såklart bara mina lekmannamässiga hypoteser 😛
Hunden i fråga är 6 månader gammal så det är valpfodren jag kollar på i nuläget. Han är pigg och glad. Dessutom är han fin i hullet (lite tanig kanske och lägger inte på sig lätt) och pälsen har blivit bättre så jag vill gärna ge något som är likt Orijen.
Har inte bestämt hur jag ska göra men det skulle ju vara smidigt att inte behöva addera tillägg till fodret. Tarmperistaltik… Kul att lära sig nya ord 🙂
#11 Tack för uppdateringen! Låter bra än så länge 🙂 Ge gärna fler rapporter.
#12 Låter lovande att det inte verkar vara stor skillnad på fodren.