Skippa mål
Min pappa tycker att jag ska ge hunden mindre mat för att han är lite tjock (han gick upp efter kastreringen men nu avtar den och han börjar komma i form igen) och tycker då att jag bara ska ge honom ett mål istället för två/dag. Gav honom 1,5 dl mat istället för 2 dl nyss men sa att jag tycker det är fel att inte ge honom mat. Så nu ville jag bara fråga här om ni tycker att min pappa har rätt och jag bara ska ge honom 2 dl mat per dag och låta honom svälta lite? Själv tycker jag det låter väldigt dumt men jag är ju ingen expert.
Då det har varit sommar (= väldigt varmt) och jag har haft/har lungproblem har vi inte motionerat jätte mycket men nu försöker jag göra mitt bästa och börja igen. Både jag och han har fått väldigt dålig kondition och blivit svaga så ni får jätte gärna tipsa motion tips också.
//Flöffo
Det är mer elakt att låta hunden vara tjock än att banta den. 🙂
Jag har också det jobbigt när det är varmt, så vi tar promenaderna mitt i natten, då är det svalare.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ge mat 2 ggr om dan. En större mängd mat gör inte att man är mätt speciellt mycket längre. Tänk dessutom själv hur grinig och trött man blir om man går hungrig hela dagen. Jag vet inte om du behöver/bör minska matmängden om ni kommer ut och börjar röra på er. Om hunden redan tappar lite vikt så kan motionen räcka. Dessutom krävs ju mat för att man ska orka röra på sig :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#2 Fast hundars matsmältningssystem fungerar inte likadant som vårt, de är skapta för att äta skrovmål, dvs. ett stort mål mat mer sällan. Vi människor har ju i alla tider varit samlare och lagrat vår mat så att vi kunnat äta lite och ofta medan rovdjur fäller ett byte, äter tills de är mätta och sedan går länge innan de äter igen. Andra djur, betesdjur t.ex., fungerar precis tvärtom och ska äta lite hela tiden. Man kan inte dra alla arter över samma kam i det här fallet :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
MInska maten och riv i morötter.
-
#3 min valps mage kurrar som bara den på morgonen och hon är supergrinig innan hon har fått sin frukost. Trotts att hon har ätit både kvällsmat och lunch dagen innan. Ett mål om dagen hade hon aldrig fixat :P Så att generalisera som du gör kan man inte heller :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Det är helt upp till hunden hur många mål den kan tänkas behöva. Visa måste få sin dagsranson utspridd under dagen för att inte spy galla, eller för att dem är vana vid det. Är hunden tjock så har du två alternativ, öka motionen eller minska energiintaget, som någon föreslog så kan man späda ut maten med morötter om det ger en större mättnad. Tänk även på att ev. matrester och godis påverkar.
≧◔◡◔≦
#5 Klart att ett djur som är van vid en viss rutin blir grinig om den rutinen inte efterföljs, och klart att en mage som är van vid att få mat två gånger om dagen kommer att reagera. Det betyder inte att matsmältningssystemet inte är anpassat för att egentligen äta enbart en gång om dagen och att det går utmärkt att utfodra en gång om dagen. Efter en kort omställningsperiod, där man t.ex. kan minska morgonmålet och öka kvällsmålet, så ställer friska hundars kropp om sig.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
* Vissa ( Detta ofullständiga autocorrect)
≧◔◡◔≦
#3 Nu frågar jag för att jag blir nyfiken. Är det fortfarande så med hundar eller är det en gammal "sanning" som hänger kvar? Tänker att hundar varit domesticerade ganska länge nu och även om de inte blev matade som de blir nu levde de bredvid människor och hade mer tillgång till mat tex avskrädeshögar, det tappades eller kastades till hundar. Skulle det kunna vara så att deras matsmältningssystem ändrats under tidens gång och att de nu tom kan må bra av flera måltider i stället för en stor. Men jag vill förtydliga att jag vet inte utan jag funderar och har ingen aning!
#9: Det tar längre tid än så att ändra på anatomin och biologin. Ta bara människan, vår anatomi och hur vi misshandlar kroppen genom vårt levnadssätt.
Tack för svaren. Asså han gick upp lite efter kastreringen men nu är han i ganska bra form. Skulle inte kalla honom överviktig, men han är inte helt "perfekt" ännu. Och jag vet att det är hemskt med överviktiga djur och det är just därför jag försöker ta tag i problemet.
Som sagt har det varit svårt att ge honom mycket motion nu på sommaren då det har varit varmt och jag har haft lunginflammation. Så det är antagligen en av anledningarna också. Men ska göra det där med morötter och foder. :))
//Flöffo
#11 Min grabb var lite överviktig innan också, vi löste det med att dra ner maten, lägga i morötter så han inte blir tom i magen och ökat motionen. Han har fint hull nu!
-
#12 Okej. Tack för tipsen. :))
//Flöffo