min valp kan inte leka
Hej! Jag fick hem en chihuahuavalp (6mån) igår. Jag upplever bara en sak som ett problem - Hon vet inte hur man leker med leksaker! Hennes bror och hon lekte alltid med varandra, troligtvis därför har hon aldrig behövt en leksak. Men när vjag och mamma köpte två som var tänkta att hon skulle ha förstår hon inte vad det är eller vad hon ska göra med dem. Har ni något tips på vad man kan göra. Självklsrt vrt jag att man inte kan tvinga en valp att leka. Men jag tycker det är synd eftersom hon går miste om något som är roligt.
Vissa valpar Vill helt enkelt inte leka med leksaker, Min tik (11 nu) har aldrig nedlåtit sig att leka med leksaker inte ens när hon var valp, men syskon lekte hon gärna med, de ända "Leksaker" hon leker med är syskonen bollar och dom är bara roliga att jaga för att antagligen bita hål i dom eller kasta iväg dom i diket.
SÅ jag tror man får acceptera att vissa valpar gillar helt enkelt inte leksaker
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Prövat jaktlek? Tex att du drar leksaken på golvet fram och tillbaka? :) min gick inte igång på någon lek förutom det förut men nu har vi hållit på med lekutveckling jättelänge så nu leker han som en tok :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Leker du med henne och leksaken eller lägger/slänger du den på golvet så att hon ska leka själv? Det måste vara lite liv och rörelse i grejerna annars är leksaken bara ett dött konstigt föremål som råkar ligga på golvet. Om ni dessutom bara har haft henne en dag så har hon många nya saker att ta in och att leka med någon konstig sak är kanske inte det första på hennes lista. När hon vant in sig så kan DU prova att leka lite med leksaken. Låtsas som att den är skitspännande. Kasta iväg/rulla den en liten bit för att sedan dyka på den. Rör på den, ge den liv.. osv osv.. så som en hund leker. Låt henne inte få den med en gång utan få igång hennes intresse rejält och när hon blir intresserad så lek tillsammans med henne :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Hon har kommit igår det tog Donna 1 vecka sen lekte hon med med leksaker och kompisen. Så ge henne lite tid.
1 stämmer våran fd hund lekte aldrig med leksaker inte lekte hon heller något märkbart med hundkompisar heller. Hennes lek var mer springa till lill-matte som kuta fort på ängar o sånt men leksaker ne det var inget o ha :P
1# åh jag som trodde jag var ensam med detta. Då vet jag alltså att om hon aldrig skulle leka så kan detta vara därför. Tack! 2# jag har inte prövat det,kanske ska testa:D (bara kastat den) 3# tack för idén att jag själv ska leka med den! Har prövat att kasta den, ibland springer hon efter och nosar på den, men hon tar aldrig upp den eller någonting. Det kanske tar lite tid som alla ni säger, men jag har alltid trott att valpar ville leka med saker nästan jämt haha. 4# Haha vad sött. Matte kanske var mycket intressantare än leksakerna?;) Men om det tog en vecka för dig är det väl helt enkelt bara och vänta o se för migår. Tack för alla svar!
#5 Det Kan bli så att hon aldrig leker men kan också va som andra säger, hon måste vänja sig med dig och det nya huset läste inte att hon bara hade vart där i en dag eller såg inte det läste nog försnabbt xD Så hon kan börja leka snart men hon kan också va en valp som inte leker precis som min tanta här hemma ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
5 Donna var i samma ålder som din när vi skaffa henne, det tog ca 7 dagar innan hon som sagt börja leka smått med leksaker och våran andra hund. Hon var först rädd o fatta inte lekinviterna helt, vart fundersam när jag/vi lekte med våran andra hund och man såg verkligen vad fasen gör dom- i blicken?! :P Sen var det små steg något hon var/är glad i var busefingrar under täcket, det är olika saker dom gillar att leka med här. Ena gillar mer mjukisdjur andra galet glad i mjuka bollar med pip. Båda gillar leksaksmöss. Så man får välja lite olika saker ofta är det något dom kan tänka sig leka lite med ;)