Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 616 ggr
[Cookie Monster]
0

Bajsfråga?

Hund som ej är van att äta råa ben fick idag nötnacke (rå). Åt nästan hela och nu några timmar senare så hade hunden diarré. Det var benbitar i bajset och de första hade som en slemhinna på sig och var lite hårdare innan diarrén kom.

Vad beror detta på? Bör ägarna vara oroliga?

Saffran0Spice
1

ingen fara, min hund hade likadant innan magen vande sig vid råa ben =)

Ett tips är att de börjar ge lite mjukare ben tills magen vant sig - fågel är bra att börja med!

[fabienne]
1

Tarmen utsöndrar slem som skydd mot för kraftig och/eller för hårdsmält mat. Börja med mer lättsmälta ben och se om det går bättre. 🙂

[Cookie Monster]
0

Ska meddela ägarna vad ni skrivit så det inte behöver oroa sig. Fågel klarar han utmärkt vad jag förstått men finns det andra ben som är lättsmälta för en nybörjare förutom fågel då?

[Forest]
0

Ett tips är med att ge han mindre tid att tugga nästa gång eller mindre ben. Andra har svarat bra redan och hoppas att magen lugnar ner sig så ni/dom slipper springa ut i natt med diarrehund

Lord Vulcan
1

Är fågelben inte farligt för för hundar? Har alltid hört att ben som börjar på f är farliga för hundar.

nashjamie
1

#5 Det stämmer inte.

Lord Vulcan
0

Kan man ge fläskben då oxå?

[Forest]
2

här ger jag F ben inte fisk eftersom dom inte gillar rå fisk. Jag ger inte sågade ben, ger ofta kycklingklubba till mina råa. katterna får vingar att knapra på även detta är uppskattat och ge till hundar. Man bör tänka på % kött o ben, därmed ger inte jag vingar till hundarna eftersom det är mer ben än kött och det gör dom tröga i magen.

Lord Vulcan
0

#8 Tack för svaret. Har alltid varit rädd för att ge f ben, men då kan jag va lugn. 😎

[Forest]
0

9 Folk säger olika men eftersom uppfödaren alltid gett hundarna kyckling så har jag fortsatt att ge mina. Visst fick jag passa Donna först eftersom hon inte var van alls med äta kyckling hon var verkligen glupsk så fick hålla i den lite för att hon skulle lära sig ingen tar den det är din ;)