Morrande rottweiler
Hej! Jag bor hos ett trevligt par i USA och ska bo här i tio månader. De har en foxterrier och en rottis. Från början var båda två jättegoa, allt kändes bra. (Jag älskar hundar förövrigt och har erfarenhet.) Men redan andra dagen märkte jag att rottisen varnade mig emellanåt med morrning. Jag vet att speciellt rottisar morrar när de är glada, men han morrade på ett otrevligt sätt. Detta hände nästan alltid när jag kom för nära med ansiktet. Han klarar inte av för mycket ögonkontakt, då morrar han. Han vill inte att man ska röra hans tassar, då morrar han. Annars är han glad när man kommer hem och vill ha kel - men på hans villkor. Eftersom han är en rottweiler är det svårt för mig att ta mig an problemet då jag är van vid mindre hundar och skulle han faktiskt bita efter mig kan det gå illa… Oftast säger jag "go lay down" till honom och ibland lägger han sig ner. Ibland fortsätter han, glor intensivt och morrar djupt, och visar tänder ibland. Då vänder jag bort huvudet och då slutar han. Det ska väl inte vara så? För enligt paret som bor här så är det inget farligt alls och det är inget som behövs göras. Någon som förstår varför han gör så och vad jag kan göra?
Har du pratat med ägaren om detta för ska du bo där i 10 mån bör kanske hunden vara så pass van och trevlig för att låta andra komma o bo hos dom.
Du har inte vart där så länge? Men vet du hur dagarna ser ut för hundarna? Tränar dom något med hundarna, rottisar är ganska krävande dom behöver få använda hjärnan en del för att må bra. Om du inte ska vara hundvakt så tycker jag att ägarens ansvar hamnar detta på, men visst gillar du att göra lite så kanske du får bättre kontakt med hunden ;)
Ignorera honom och låt honom vara. Träng honom inte och gör inget han inte själv vill.
-
Att han varnar är ju bra.. Respektera att han inte gillar vissa saker och gör dem inte. Det finns massor med andra grejer du kan göra då