Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7462 ggr
[tk1971]
2

1 st chokladboll = döden?!

Fia har varit lite stygg. Hon snodde en chokladboll och sprang ut med den i trädgården där den snabbt försvann ner i magen. Inte en chans att jag skulle ha hunnit få ut den.

Ja - kan man förvänta sig några hälsoeffekter? En sån där köpt chokladboll innehåller väl mest fett, socker och lite havregryn?

Fia väger knappa 5 kg, om nån undrar.

JonnaCecilia
1

Håll lite koll på hennes allmäntillstånd. Tror som du säger inte det är mycket kakao i men man ska ju alltid vara försiktig. Börjar hon må dåligt så blir det veterinär. Kan ju säga att vi har haft hundar som har slukat mjölkchokladkakor och inte lidit alls, våran newfoundland fick tag på ett paket kakao men vet inte hur mycket han fick i sig och hur mycket han spred runt i rummet bara ;)

Saffran0Spice
1

Beror helt på hur känslig din hund är mot kakaon - vissa kan äta en hela aladinask utan att reagera medans vissa blir dödssjuka av en ruta choklad. håll koll så att hon inte börjar dregla, spy eller vingla - isåfall illfart till vetten!

Hoppas det går bra =)

VildaVittra
0

Ringer du upp företaget som tillverkar dom så får du svart på vitt hur mycket choklad det är i bollen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

labradoodle
4

Just för kakaomängden verkar det vara ganska lite. Jag kikade bl.a. på Delicatos hemsida, och kakaon kommer väldigt långt bak på innehållsförteckningen. Kokosen kommer före kakaon, och med tanke på hur lite kokosen ändå väger så är det nog ganska lite kakao… Hoppas jag!

Men som som de andra säger - håll koll!

Socker, havregryn, vegetabiliskt fett (palm, raps, shea), vatten, kokosflingor, kakaopulver, salt, arom (mocka, vanillin), konserveringsmedel (kaliumsorbat), emulgeringsmedel (vegetabiliskt E471, sojalecitin), färgämne (sockerkulör).

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Lord Vulcan
1

Alla mina hundar har fått choklad då o då utan problem. Enligt vetten ska det till mycket för att vara farligt.

Saffran0Spice
2

#5 Beror helt på hunden!
Min vän har en hund som höll på att dö av en ruta marabou mjölkchoklad hon lyckades sno åt sig, en annan fick magpumpa sin hund som fick i sig choklad från en julkalender - samma som magpumpade hade en hund som fick i sig en hel kalender utan att hunden ens reagerade på det.

Så skulle vara väldigt försiktig när det kommer till choklad och hund, speciellt eftersom man kanske inte får effekt direkt. Ibland kommer effekten långt senare.

[tk1971]
1

Nu har det gått ca 4 timmar och hon verkar som vanligt. Jag tror inte det händer nåt mer än att hon fick sig ett litet skrovmål på fett och socker.

Praefatio
1

Som sagt, håll koll på allmäntillståndet. Min CC stal vid ett tillfälle en stor amerikansk chokladmuffin med mycket kakao (hembakad) och stora bitar mörk choklad samt chokladglasyr. Hög allmän kakaohalt med andra ord. Fick honom visserligen att kräkas upp det mesta men oavsett så gick det jättebra, han blev inte påverkad det minsta.

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

labradoodle
0

#9 - Jag tror du menar #5!

Älskade Charlie 🌺

vallhund
1

Tack! Hann ändra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Summerdogs
0

När min lapphund satte i sig 180 g mjölkchoklad så fick jag verkligen panik (eftersom jag var på internatet på skolan). Min lärare sa att det inte skulle vara någon fara med henne och det var det inte heller. Hon  var lika pigg och glad som alltid. Men kanske bara min som hade stål mage ;)

Lord Vulcan
2

#9 Har frågat mer än en veterinär och alla säger samma. DÄRFÖR skrev jag det.

labradoodle
5

Jag vill inte på något sätt hacka på någon nu! Så ta det inte som att jag snäser eller hugger mot någon specifik här inne! Men jag tycker man bör ta alla ord om att "det inte är så farligt" med skepticism.

En del hundar är ju som sagt väldigt känsliga, medan andra klarar mängder. Och oavsett om några menar att det är en överdrift hur man talar om kakao, så finns det faktiskt hundar som inte överlever!

Vi skulle aldrig ge våra hundar ens en droppe råttgift utspätt med socker, till exempel, så varför ens låta dem få smaka choklad? Vem drar nytta av det? Varför gör man det? För att vara snäll? Man tror inte hunden blir lika glad av en snutt korv? (Nu syftar jag på människor som medvetet faktiskt låter hunden få smaka.)

Det finns mycket att läsa om teobromin och hur svårt ett flertal djur har för att bryta ner detta. Och vad jag vet finns det inte några bevis på att teobrominets hemska effekter skulle vara en myt?

Så jag tycker som så… att TA FÖRVANA att aldrig någonsin låta hunden få chansen, och tänk bort att det antagligen inte är så farligt! Gift som gift! Ibland vet man först efteråt om hunden klarade det bra eller inte - och då kan det vara försent!

Älskade Charlie 🌺

[MikaelaR]
1

Jag har en jack russell hon har fått i sig choklad någon gång av misstag, och ja det är inte kul men hon dog inte märkte inga hälsoeffekter heller misstag sker håll koll på att din lilla sötnos fortsätter vara frisk bara :)

Och som svar på om choklad är giftigt ja det är giftigt för hundar och jag tror nästan alla veterinärer avråder starkt från att ge sin hund något den potentiellt kan dö av.