Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1451 ggr
[Nude]
0

Hålla bollen!?

Bollen är mitt viktigaste redskap när det gäller kontakt under våra promenader. Jag har den alltid med i väskan och jag tar fram den när han minst anar det. Det är alltid lika populärt.

Nu till min fråga; när han bär sin boll och jag vill ha den, så vill jag att han sätter sig och släpper den i min hand. .. men vid kommandot sitt, så släpper han bollen snabbt på marken och sätter sig.

Hur ska jag göra för att lära honom att hålla bollen under både sitt och ligg och inte släppa förrän jag sträcker fram handen och säger "loss"?

Alla tips emottages tacksamt!

Lojs
1

Jag jobbar mycket med att hundarna ska hålla fast tills jag säger loss även om jag försöker "sno" grejen eller inte, ska se om jag kan fixa en film. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
1

Så, fick upp en film, blev väl sådär, men visar på ett ungefär. Jag har inte tränat med annat än apportpinnar på jättelänge, så hon tyckte det var lite konstigt att leka  den här leken med en boll. =) https://www.youtube.com/watch?v=3mMupg7D-EU&list=UUc1eHiBibc0fwmOMsgJh3aw Ignorera att jag inte vet hur jag länkar till bara den videon utan att det blir en playlist av alla mina videos. ;)

När jag tränar in att de ska lämna i handen så lär jag den först att trycka nosen i handen om jag håller fram min hand, när de lärt sig att hålla fast sin grej ordentligt så är det lätt för dem att sätta nosen i handen även när de håller i något.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Ellenme]
1

Visa vad du vill, helt enkelt.

Fram med godis/ladda på med beröm och sedan ber du han att sitta, när bollen hamnar på marken tar du den och ber han ta den samtidigt som han sitter SEN ska godiset/berömmet fram. Sedan upprepning. Och när han sätter sig och ha bollen kvar i munnen så exploderar du av glädje och det blir godisregn.

Typ: ''Sylvester. sitt'' Bollen ramlar i marken, du tar upp bollen och säger ''Ta den'' ''DUKTIG SYLVESTER *godis*'' och upprepning. Sedan kommer han fatta att godiset kommer när han sitter med bollen i munnen. Om han sättet sig och bollen hamnar på marken så upprepar du, helt enkelt.

När jag och sambon skulle lära Molly hämta Zlatan (en mjuk boll jag köpte som vi kallar Zlatan istället för bollen) så sparkade vi bollen och hon for efter och vi tjöt ''Zlatan, bra Molly! Zlatan!'' sedan fortsatte vi med ''Hämta Zlatan'' när hon for efter och när hon nuddade bollen tjöt vi ''Zlatan!'' sedan upprepning. Några timmar senare fattade hon att bollen är Zlatan.

[Nude]
0

#2 Tack för den suveräna filmen "träning på att hålla fast". Precis vad jag behövde, men godis som belöning kan jag glömma. Han tar det inte när bollen är i närheten, så det blir massor av beröm istället.

#3 Tack för ditt svar. Han har dock inga problem med att ta bollen, tvärtom… 🙂

Jag hade bara gjort några halvhjärtade försök att få honom att hålla kvar bollen i munnen, även när jag säger sitt. Det var tekniken i just det momentet som jag inte hade, men nu har jag det. Imorgon sätter jag igång! 😃

Lojs
1

#4 Det går bra att byta mellan två leksaker med. =)

Medis på akvariefisk.

[Nude]
0

Jag började under promenaden i morse och han fattade ingenting. Jag har ju lärt honom "fel" från början. Av erfarenhet vet jag dock att det bara behövs två-tre övningstillfällen och sen några dagars paus på det och plötsligt sitter det bara där.