Färskfoder, kostnad per månad ?
Hur mycket betalar du för ditt färskfoder per månad. Skriv gärna hundens vikt och beräknat per hund :)
ca 720 kr (plus difro och laxolja) oftast Jipotimas men även från den lokala slaktaren.
Hunden väger ca 35 och äter 750 g (halvfoder, sen kommer difro till) färskfoder/dag
Sen får han även köttiga ben, märgben, knorrar/öron osv.
- Tillräckligt bra är perfekt! -
195 kr per månad två hundar är inräknade i denna kostnad 5 och 3 kg då är det nordic sp+ och jag ger det som kvällsmat det vill säga att de får torrfoder och annat smått o gott på förmid/dagen
Skulle dom äta detta som de gjort ett tag så är priset dubbelt 390kr per månad det är burgarna vi ger pga smidigheten.
TS Hur mycket väger din hund?

#1 Vilket färskfoder är det du ger då? Kan ju vara intressant att veta också då det finns flera som är olika.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Good point. la till i mitt inlägg ovan
Hon väger 19 kg. Har aldrig provat det förut.
70 kr/månad. Vom og Hundemat m. lax (hon väger 4,5 kg) tillkommer även blodpudding, märgben, ben osv varje månad. Så i mat o träningsväg cirka 120 kr månad..
#6, iiih, det är inte klokt, min hund äter alltså 10 gånger så mycket!
Det är liksom svårt att fatta 
#7 Haha, ja det är sjukt!
6 men gösses det var billigt, mina kostar betydligt mer o väger 4.8 och 3kg då inräknat all råkost oxå 
Drygt 115:-/månad. Hon äter 110 gr/dag av Vom og Hundemat, väger drygt 4,3 kg. Hon får även diverse tuggben, ett brukar räcka ungefär lika länge som maten så det tillkommer ca. 19:-/månad också för det.
När min hund åt Fodax så tror jag foderkostnaden var ca 200kr/mån. Svårt att räkna ut då han äter mer under jaktsäsong. Han väger runt 20kg. Vi var några stycken som beställde hem mycket på samma gång så kilopriset blev lågt.
Nu ratar han Fodax vilket jag tycker är riktigt trist. Funderar på att prova VoH.

Min gris får sammanlaggt 240gr VoM per dag, har inte riktigt tänkt på vad det kostar mig per månad men om jag räknar på att varje korv (500gr) räcker i 2 dagar och i februari är det 29 dagar så går det på ca 252kr för denna månaden ;)
11, är det inte fodax som man hört en del om, att det är mycket vassa hönsklor o vissa plastitar i det fodret? Jag har för mig att bekant till mig gav det nämligen och hennes hund fick åka aktut in o sy halsen då hon skar sig i matstrupen. Hon sluta iaf med det fodret hon gav o börja med nordic som hennes hund äter med glädje o inte är det något vasst i det fodret iaf
# 13 Hönsklor har jag hittat men ser ingen fara i det, men det är endast ett fåtal. Men plastbitar har jag aldrig hittat. Och vi har många bekanta som har sina hundar på Fodax och det har aldrig hänt något.

Ungefär 135 kr/månad. Ger Vom og Hundemat.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Den stora på 32 kg äter för 480kr per månad och den lilla på 3,7kg äter för 160kr per månad.
Båda äter VoH.
Ska börja färskfodra min hund nu, har räknat ut att han ska få 1 % av sin vikt dagligen av det, och resten får han i annat när vi tränar. Han kommer då äta för 1 kr varje dag, vilket blir 30 kr i månaden ungefär :)
17 vad är det för färskofoder som är så billigt i månaden? Jag ger mina o det kostar mycket mer :)
Vom og hundemat :)
Hugo väger säkert mindre, bara 3 kilo :)
19 hmm det ger jag o Donna på 3 kg äter mer i månaden är 30 kr, tror det är dags att jag sätter mig o räknar ut vad dom ska äta för jag ger någ förmycket verkar det som
De får oxå torrfoder men just färskfodret ger jag mer än 30 kr till henne. 
Har 3 hundar 22 kg, 6 kg respektive 4,6 kg. De större äter Vom og Hundemats kyckling m. ris variant - en sån ihop per dag. Lillen äter 1/5 valpefor per dag. Blir sammanlagt 600 kr för över 30kg hund. De små äter för ca. hundralappen var per månad och resten slukas av monster-"schäfern" ;)
#21 Det är för att jag bara kommer ge
Oj den råkade skickas… Det är för att jag bara kommer ge 1 % av kroppsvikten och inte två som man borde. Jag använder resten i träningsgodis istället. 3000 / 100 X 1 = 30 500 / 30 = ungefär 16 17 kr / 16 = lite mer än 1 kr 1 X 30 = 30 kr :)
Alltså Hundens vikt / hundra procent X en procent = dagsgivan Vikt på korven / dagsgivan = så länge räcker den Pris på korven / så länge räcker den = pris per dag Pris Per dag X 30 = Pris per månad
Fodax på 12,5 kg påse, kostar ca 16 kr/kg.
Vom og Hundemat på 5 kg korv, kostar ca 29 kr/kg.
Emmzo BARF på 1 kg korv, kostar ca 30-35 kr/kg.
MUSH Vaisto styckfrysta köttbullar, ca 60 kr/kg.
För att ge några exempel.
420/470kr(eller någonstans därimellan, minns inte), han äter 15kg i månaden/500g dagen och lär väga 25-30kg som vuxen. Ger VoH.
-
525 tror jag det var, runt 500 iallafall :) Har en hund på 28kg som äter 500g/dag, get VoH
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Oj, lite osäker, 450 kr tror jag? Osäker på hur mycket han får i vikt också. Han får två VoH-korvar (500 gram) på tre dagar, dvs ungefär 330 gram per dag.
Han väger ungefär 18 kilo, så han får ca 30 gram mindre än han ska ha enligt sin vikt. De där 30 grammen får han istället i form av en och annan morot och råa tuggben några gånger i veckan, samt belöningsgodis förstås!
När man hittat en kosthållning som ger en pigg och glad hund i fint hull med bra tänder och päls så känns det överflödigt att räkna gram hit och dit.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Här går det åt 9 kg färskfoder per månad åt två hundar (5 kg och 7,6 kg hund) och det kostar mig ca 250 kr .
Min hund får Bravo plus med vom, och tror kostnaden blir ungefär 540:-/mån när han utfodras med bara det. Han får 600g om dagen och han väger 20kg (och Bravo plus är ett foder för hundar som har svårt att hålla vikten, ändå behöver han ytterligare lite mer än enligt tabellen). Utöver det så köper vi lite smått och gott i mataffären så som grisknorrar, broskben, kycklingvingar (och annat billigt) och dessutom får vi lite slaktrens från nöt, lamm och vilt. Så han får ju lite ben och annat gott att smaska på emellanåt. Ingen aning om vad jag lägger för pengar på godsaker utöver Bravo-fodret.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag köper Bravo plus ox åt mina två på 6 och 9 kg. De äter tre bitar om dagen. Det kostar ca500 :- per månad Sen får de revben och kyckling och andra ben då och då
>>>Malum domesticum<<<
#32 Oj, det låter dyrt? Vad kostar en kartong (1,2kg) hos dig?
Min tik på 19kg får ca 250g om dagen av VoH nr 33 . Tror jag tänkte lite snabbt att det blir något på 200-300kr per månad :)
340 kr för 12 kg Bravo, ca 4 kg/månad så räcker i 3 månader ungefär + mush ibland som extra (är dock inte färskfoder(, så hamnar på runt 150 kr/månad.
Papillon/powderpuff som väger 3,5-4 kg (inte vägt på ett tag).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
25kg klump äter VoH eller Mush för 450kr/månaden
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Just nu får han endast hälften färskfoder (11,6 kg) så det blir 148 kr/mån om vi köper nordic spannmåls fri 500g korvar.
Men vill gärna gå över till 100% och då skulle det kostat 296 kr/mån, alternativt lite billigare om vi varierar med Bravo vilt.
Kan tyvärr inte köra 100% dock då det är familjehund och vi är inte eniga om vad han borde äta, så RC light äter han för ca 350kr/mån på 50% och över 700 kr/mån om han hade ätit det 100%…
Kommer dock ha honom endast 3 dagar i veckan framöver och barfa honom under de tre dagarna när det passar (extrapriser, gårdslakteri har ny omgång barf att hämtas, etc) med resten färskfoder, så då går månadspriset ner rejält, men blir samma 50/50 för de andre 4 dagarna/veckan så lite svårt att räkna ut 😃
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Min äter vom og hundemat 330g/dag han äter ungefär 170g för lite mot vad han ska just nu, på inrådan av veterinär. Dels för han är kastrerad och lägger på sig så fort han ser mat, och för han gått upp ofantligt efter lång medicinering. Köper hem 15kg för runt 450:- det räcker nästan 1,5 månad. Köper 5kg korvar och delar upp då det blir billigare:)

#33 Det känns dyrt. En förpackning kostar 42:- 3 förpackningar räcker i 8 dagar = 126:- 8, 16, 24, 32 ca 500;-
>>>Malum domesticum<<<
#40 Du kan inte köpa en kartong ( 12 kg) på en gång? Blir billigare 🙂

Det blir marginellt billigare men tar maximalt med plats i frysen.
>>>Malum domesticum<<<
#42 Tja här kostar en också 42 kr, men blir bara ca 28kr per kilo i kartong.

#43 Jasså. Det var så många parametrar att jag måste få återkomma om detta.
>>>Malum domesticum<<<
#44 - även hos mig är Bravo rätt dyrt om man köper påsvi.. Jag köper alltid 10 påsar (alltså 12 kg = en kartong) och ger då 28 kr per kg. Blir otroligt mycket billigare.
Jag får plats med i stort sett allt i den djupaste lådan i frysen.
Förut gav jag 28:-/kg när jag köpte en hel kartong (12kg). Dock blir det en del bensinpengar dit då den affären ligger lite avsides. Nu har dom börjat sälja Bravo i djuraffären på köpcentret här också och där är jag ju ändå och handlar mat ibland men där kostar fodret 30:-/kg, men det lönar sig att köpa där i och med bensinkostnaden till den billigare affären.
Annars kostar ett paket (1,2kg) 42:- här också (dvs 35:-/kg), så blir ju lite billigare att köpa en kartong. Här går det ju 1,5 kartong på 30 dagar och det innebär att jag sparar 90:-/mån (60:-/kartong) att köpa en hel kartong istället för påsar.
ca 250 om jag köper VOH Exklusiv, nu har han däremot ätit Mush men tycker inte han verkar uppskatta det lika som VOH.
Han väger hela 4,4 kg ;)
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Min väger ca 9-10 kg, just nu äter han Mush vaisto. Det kostar ca 400 kr/månad tror jag.. (snabbt räknat) 😉
75kr/månad, hunden väger 2,5kg och äter VoH burgare. :)
#48 Fast det är ju inte färskfoder 🙂 Det är barf.
#50 Där finns det dock delade meningar. Jag räknar det som färskfoder/fuskbarf då man själv inte sätter ihop kosten, då barf för mig är att man själv sätter ihop en måltid för hunden.
-
#51 Dock räknas mush som barf 🙂 Och man kan sätta ihop eget också med mush men sedan då finns det färdig ihopsättning med.
#52 Så sett så finns inga direktiv för vad som är BARF, så länge det är rå föda så kan man ju egentligen hävda att det är BARF. Så det är ju upp till var och en att tolka. Mush själva tolkar det som barf, men många människor gör det inte. Mush är ju trots allt ett färdigförpackat och hopkomponerat foder, så varför skulle #48 inte få lov att ta upp kostnaden för det här i tråden?
#50 Okej, vad är skillnaden på att köpa t ex VoH och mush? Alltså vad är det som gör att mush inte räknas som färskfoder?
#53 Jag ser många som tar det som BARF, vad jag sett.
Jag har inte skrivit att personen inte får göra det, skrev enbart att mush inte räknas som BARF, inte samma sak som att säga att "du är inte välkommen att skriva", din egna fria tolkning i så fall.
#52 Nu är det ju så att du räknar det som barf, jag gör det inte. Vaisto är ett färdigkomponerat foder, nermalt. Precis som VoH, Nordic m.m. Det enda som skiljer sig är att Vaisto inte har några tillsatta vitaminer, så jag räknar vaisto som färskfoder ändå.
-
#56 Nej handlar inte om vad jag räknar det som.
Men då kan man ju vända på det. Bara för att det är barf, vad är det som gör att det inte är färskfoder? Foder är mat vi ger, färsk betyder att den inte är processad, hur passa mush inte in?
VoH räknar också sin mat som BARF ;P Men bara för det gör inte alla andra det. Samma med mush, dom räknar själa sin mat som barf, men bara för det gör inte alla andra det. BARF är bara ett uttryck, finns inga lagar eller regler ;P
#55 Låter lite nedvärderande att skriva så som du gjorde. Låter lite som om du inte tycker det är välkomnat i tråden. Varför skulle du annars kommenterat det? Det är ju inte så att #48 har hävdat att det är färskfoder i sin kommentar. Hen skrev bara vad hen ger sin hund och vad det kostar.
#58 Syftar du till mig eller rent allmänt?
Torrfoder, färskfoder och BARF är tre olika. Men fortsätter gärna diskussionen via PM, så det inte blir massa mer OT (tänker på TS)
#59 Läs gärna mitt tillägg som är direkt riktat till dig. Ja jag menar lite riktat till dig. I dina ögon kanske det finns klara direktiv för vad som är vad, men det finns ingen lag som styr vad som får kallas för vad.
#60 Det sista där, från där du skrev #55 och neråt, stod inte där när jag skrev, därav att jag missade det.
Har inte skrivit något om lagar mm heller, som jag skrev i #59, fortsätter gärna i PM så det inte blir massa ot, så TS får mer svar på sin fråga

#43 #44 #46 Nu har jag räknat klart :D I vår affär får man ett paket på köpet om man köper 10 st. En kostar 42:- = 35:-/kg 11st kostar då 420:- = 38,2 per förpackning Som då blir per kg 31,82 kr Då tjänar jag knappt 4 kr per st på att köpa elva stycken som inte får plats i frysen.
>>>Malum domesticum<<<
#62 Fast en kartong innehåller ju 10 förpackningar? Inte 11? Får det inte plats i frysen så hjälper det ju inte. Då är det ju bara synd att du inte kan köpa fler. Men har man hyfsat nära till djuraffären så spelar det ju inte så stor roll. Själv har jag så långt så jag besöker bara djuraffären en gång i månaden, kanske att jag passerar den någon mer gång. Jag reagerade bara på att det lät dyrt i förhållande till den mängd Bravo jag får för den summan ;P
#62 - ni verkar ha en himla dyr affär 🤐
Här får man blanda vilka sorter av Bravo man vill och det kostar 340 kr för 10 paket (12 kg).

#64 Det kan jag tyvärr inte göra något åt. Det verkar som om många tar 42 kr för en förpackning. Innan höjningen betalade vi 39 kr och hamnade vid ett tillfälle i en zooaffär där de tog 46 kr. Den skillnaden på 7 kr tyckte jag var stor så där handlar vi inte mera. Hur långt måste jag köra för att betala 340kr? #63 Du missade att jag skriver att man får en på köpet
>>>Malum domesticum<<<
168 kr i månaden ca äter min för. Väger 3 kg och äter bravo
Hälsningar
Fredrika
#65 - jo att dom tar högre pris för en förpackning är ju helt okej, men din affär har även dyrt pris per låda. Tråkigt😕
#65 Jo och det var just det jag reagerade på, att man köper 11 förpackningar. Aldrig hört talas om det. Bravo har ju annars kartonger på 10 st som innebär rabatt.

#68 Nej! Man köper en kartong och får en förpackning gratis där jag handlar.
>>>Malum domesticum<<<
Vi gör av med 90 kg/ mån på våra 5 hundar. Har eget lantbruk så vi tar några gamla utslagskor och tackor varje år till hundmat, köper även billigt från slakteriet 10-15 kr/kg. Har också Nordic 50/50 i grund ger 1350 kr för 96 kg.
Ger mina 3 vom og hundemat går åt cirka 30 kg i månaden köper direkt ifrån butiken så blir drygt 90 kr i månaden (köper hem mellan 120-200 kg två gånger om året typ)
#71 Köper du voh för 3:-/kg? Menar du direkt från fabriken?
#72 jag och en till köper med 900 kg varje gång tar mellan 120-200 kg var själva och säljer resten., va ganska otydlig med det..
#73 Okej, låter ändå galet billigt. Har ni företag och tillstånd att sälja och sånt då? Så ni får det till "inköpspris"? Eller går det att få tag i så billigt även som privatperson?
Som privatperson får man ta in en heldel. På 3 personer fick vi ta in 900 kg. Man måste köpa minst 200 kg för att det ska löna sig , vi har köpt nr 25 och 33 och har då fått det i 20 kg block. Men köper man över 200 kg ligger priset på ca 10kr/kg. Vi köpte in det som privatperson. Men vi gör det bara 2 gånger om året.
Men hur får du ner priset till 3kr/kg?
För vi säljer det för några kr mer än inköpspriset och det vi säljer för täcker upp nästan allt vårt egna foder.
Ger Mush Vaisto (som förvisso räknas som barf, men det är ett helfoder).Ca 240 kr kostar hans foder i månaden, han väger 5 kg och äter 125 gram/dag.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
En låda Nordic SP+ (12 kg) räcker i 3 veckor och kostar 450:- . Alltså betalar jag totalt 600 kr i månaden :)
Då utfodrar jag en 41 kilos Schäfer (ca 750 g/dag) och en 2 kilos Chihuahua :) (90 g/dag)
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Jag köper en låda Nordic sp+ (16 kg) för 440 kr. Hon väger 27 kg och får 200g per dag (hon får även standardt torrfoder) så det blir cirka 6 kg i månaden ala 165kr i månaden för endast färskfodret då.
Bravo 113 kr/månad men ska byta färskfoder, funderar på Emmzo.