Trappor
Valpar ska ju inte gå för mycket i trappor har jag fått lära mig. Som det är nu så går min 3,5 månaders storpudel valp i små trappor om ca 3-5 steg själv men inte mer. Hon börjar ju bli större och väger mer och blir otympligare att bära så min fråga är när man kan börja vänja henne vid att gå längre trappor också? Vi har en trappa i huset upp till mitt rum där vi sover som väl är något på ~20 steg som jag bär henne upp och nerför på kväll/morgon, när skulle hon t.ex kunna börja ta den själv?
Går hon i den bara någon gång/dag ser jag inga problem med att hon går själv. Valpar ska dock inte få leka i trappor, så de springer onödigt mycket i dom. Men att lära valpar att gå lugnt och fint i trappor är bara nyttigt, men det kanske inte ska ske 20ggr/dag.
Mvh Linn
Min fick börja gå i trappor ungefär i samma ålder, inte varje kiss runda men var 3e, till slut så föll det bara samman att han fick gå själv - han ville det dessutom, och det blev ju färre rundor ju äldre han blev eftersom han blev rumsren ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Tack så mycket för era svar! :)
Min ena hund vägde 21 KG när han var fyra månader då jag köpte honom, väldigt klumpig att bära på, så han fick gå upp och ner själv vid rastning (bor på 3e våning utan hiss).
Chihuahuan bar jag upp och ner då han inte ens kom upp för ett trappsteg förns han var 4-5 månader…..
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Om man säger såhär då, klarar hunden av att gå i trappan i lugn takt så låt hunden gå i trappan. :)
Min cocker vågade gå uppför men inte nerför. Så henne bar jag ganska länge nerför, tror hon var bortåt 5-6 månader när hon började gå helt själv.
Mvh Linn
Min storpudel är 6 månader nu och han får gå upp och ner i alla trappor själv vid det här laget. Innan var han rädd för att gå ner för trappor (precis som för #5) men efter att vi var på besök hos en kompis i en vecka som bor på tredje våningen kom han över den rädslan så nu springer han upp och ner som han vill här hemma. Det var lite jobbigt när han gick upp på övervåningen och sen började pipa för att han inte vågade gå ner igen 😛
Jag tycker hon är så pass gammal att hon kan gå upp och ner i den större trappan själv men som någon sa här tidigare behöver hon ju inte gå i den massvis gånger om dagen.
#6 Så var det för min också när vi var hos pappa och hälsade på. Jag har mitt rum i källaren hos pappa och TVn står även där nere med min hund var kär i min pappa redan som valp så hon sprang emellan mig och pappa hela tiden. Så på kvällarna när pappa gått och lagt sig gick hon upp för att titta till han med jämna mellanrum och sen satt hon uppe i trappan och pep för att hon ville att jag skulle hämta ner henne 😃 Väldigt gulligt nu i efterhand men inte lika roligt då! hehe
Mvh Linn
Min 10 veckors valp går i trappen i trapphuset några gånger om dagen. (är en spiraltrappa med ca 20 steg). Hon envisas själv att gå i trappen så jag ser ingen mening att lyfta upp henne. Däremot när hon är trött lyfter jag henne.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se