Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4691 ggr
Candy123
0

Era åsikter om flexi?

Vad är era åsikter om flexi-koppel? :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

kigon
2

Vi använder flexi då vi går i skogen mycket och inte orkar dra en lång lina, men hunden har lärt sig att dra i kopplet (då han inte är van vid att kopplet stannar), så blir katastrof när man går med läderkopplet…

Har börjat sen en tid att ha flexikopplet låst för att om-träna honom 😟 Bekvämligt och praktiskt, men om jag hade kunnat välja om så hade jag kört på vanligt koppel 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[FridaGenborg]
3

Personligen avskyr jag flexikoppel och jag var så irriterad på mamma och pappa när jag bodde hemma för dom envisades att gå med flexikoppel med min hund. Jag kommer aldrig tillåta ett sånt koppel på min nuvarande, och nu kan jag äntligen bestämma själv när jag flyttat hemifrån tack och lov 😃

vallhund
4

Perfekt i vissa lägen, som t ex i skogen om man har en hund som inte kan vara lös, t ex en Houdini eller en löptik. Under förutsättning att man kan hantera kopplet, vilket inte kräver professur i kvantfysik.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

TjockaBerta
12

#3 Fast när man möter en del med flexi verkar det som om någon slags examen vore önskvärd. :D

>>>Malum domesticum<<<

Belimas
0

Kanonbra om man vet vart stoppknappen sitter och inte låter hunden fara och flyga åt alla håll och kanter längst ut i kopplet men tjae någon sådan har jag aldrig stött på så personligen har jag inget emot det och använder det lite då och då på min vuxna när hon ska kunna få röra lite mer på sig på ställen där hon inte kan vara lös.

Rebornlady
0

Jag använder det när jag och Elsa går till parken men vi går kort och bromsat dit.

vallhund
2

#4 absolut, men det betyder inte att det är något fel på kopplet i sig.

russin
2

Helt okej till hundar som kan vissa kommandon och är lugna - och med ägare som vet hur ett flexi verkligen fungerar.

Absolut nej till hundar som inte lärt sig gå i vanligt koppel först och som inte kan några som helst basickommandon - och än mindre tillsammans med en människa som inte vet att det finns både broms och lås-funktion på ett flexi……

Maja2
2

Jag tycker att flexi är superbra. Använder det ofta på min podencokille i områden där jag vet att det finns vilt och därav inte släpper honom lös.

-Aida-
0

Tycker de är oerhört obekvämt att använda flexi, föredrar vanligt koppel så de sitter bekvämt runt handleden, tycker också stopp knappen är väldigt obekväm, sen har jag sett andra haft flexi och tappat kopplet så den for iväg rakt mot hunden och den blir rädd och kutar iväg av rädsla.

Dumpuck
3

Om hunden drar, slänger sig eller är stressad m.m av sig så skulle jag aldrig någonsin sätta flexi på den.
Flexi är för den hund som kan gå i koppel, alltså den som inte slänger sig på något vis, drar eller som kan rycka till. 

Sedan ska ägaren också veta vad flexi innebär också samt hur man hanterar det, skulle hunden få ett plötsligt ryck och springa så ska den inte stoppas av att linan plötsligt tar slut eller att man låser kopplet.

[tk1971]
4

Jag gillar inte flexi. Jag vet ärligt talat inte varför det är så populärt. Folk har ingen koll på sin hund i flexi. Jag skulle personligen inte ha det.

LinaK
3

I stan och där det är mycket folk och andra hundar? Nej tack! Så opraktiskt och enbart dumt.

I skogen och på grusvägar är detta perfekt för oss då man aldrig vet om det står en älg eller ett hästekipage runt nästa kurva där vi brukar gå på grusvägar där vi bor. Hundarna får lite mer frihet men ändå har jag kontroll om det skulle ske ett möte av något slag (händer väldigt sällan som tur är)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Intehärutandär
3

Använder enbart flexi. Den sitter bra i min hand, de andra gör ont.

JoannaLi
2

Håller med de flesta andra, om hund och ägare kan hantera det, så absolut! 

Jag föredrar själv att använda långlina, men då är jag van vid att snabbt rulla rep och släppa ut det, och tycker att det är smidigare. Jag använder dock flexi med tiken när jag cyklar med henne, eftersom att hon kan göra tvära stopp där hon måste kissa nuu och jag inte hinner säga till henne att vänta tills jag kan stanna cykeln, och då vill jag inte att det ska bli ett ryck och att kopplet ska flyga ur handen på mig. :)

Moag
4

#13 Men varför skulle det vara dumt? Min hund går fot bredvid mig i flexi. Det är ju inte själva kopplet som gör hunden okontrollerbar.

Saffran0Spice
3

Aldrig flexi, litar inte på dem och sen anser jag att det förvirrar hunden med att man plötsligt kan låsa kopplet hur som.

Nepp, här ar det vanligt koppel eller löst som gäller =)

LinaK
0

#16 För min del skulle det bara vara dumt kanske jag skulle ha skrivit, min ena hund drar en del i kopplet när det är mycket runt om honom och därför skulle ett flexi vara dumt för vår del. Hur andra gör spelar mig ingen roll så länge man inte låter hunden gå runt överallt och störa andra (som man tyvärr ser allt för många exemplar av i städerna)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[tk1971]
4

#16: varför har du flexi om din hund går fot?

kigon
8

#19 varför inte? Ett låst flexi är precis som vilket annat koppel, om något med tunnare lina 😛

Fridaaaa
4

Ett ord: Avskyr.

Obekväma att hålla i, jobbig lina och ja flera andra saker.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moag
1

#19 Min hund behöver såklart inte gå fot jämt. Om jag säger åt henne gör hon det, men oftast får hon gå runt som hon vill. 

Det blir en helt annan frihet -även på promenader där det inte finns någon möjlighet att släppa henne lös.

Lathundarna
1

Jag är nyfrälst. Men bara när det gäller att ha det på min egen hund. Andras byrackor vill jag slippa se i det 😃

Fialialej
1

Har vänt från att vara totalt anti till att älska det! 

Däremot använder jag det inte som standard, för jag har märkt att hon börjat dra i vanlig koppel när jag överanvänt flexi. Men nu på sommaren när det är fågelungar, mycket katter ute, harar osv är det kanon! Kontroll men ändå lite större frihet att röra sig.

"På natten är alla katter svarta"

Wellcraft
2

Flexi kan vara ganska smidigt ibland, men ingenting jag använder ofta.
Jag anser att man måste ha ganska bra koll om man ska bruka flexi, då hårda ryck, trassel m.m händer väldigt lätt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

M0nster
0

Tycker att det är bra eftersom att man kan stoppa lätt och om hunden inte saktar ner är det bara stoppknappen som gäller.

Michaela-N
5

Jag har inga problem med användning vid skogspromenader, men kan inte vi, alla hundägare, snälla komma överens om att man INTE använder det i folkmassor där det rör sig hundratals andra människor och deras hundar. 

Jag var på Hundens dag i en park nära mig och det var lika otäckt varje gång jag såg en hundägare stå och prata med någon annan hundägare och samtidigt hålla sin hund i flexi, för jag kan inte avgöra när jag går förbi om hunden kommer kunna nå fram till mig och min hund eller inte, och eftersom ägaren inte håller koll måste jag göra då göra en bedömning hur nära jag kan gå. Jättejobbigt!

Caracal
3

Varning! Nu kommer det fördomar!! 🤐😉

Om jag ser en person med sin hund i flexi går jag till andra sidan gatan, alternativt gör mig redo för att hiva upp min hund i famnen. 

De är absolut livsfarliga i fel händer och tyvärr verkar flexi vara överrepresenterat i fel händer.

Det verkar dessutom vara överrepresenterat att ha hundar som är hundaggresiva i flexi och som kastar sig fram i 190 och som då dessutom kommer 10-15 meter!! 

Har faktiskt funderat på att göra en hemmastudie och dokumentera alla hundägare som har flexi och alla som har hundaggressiva/ouppfostrade hundar och se om jag får nått samband.

Slut på fördomar 😇

Maja2
5

#12 … Hur kan du säga så? Att "folk har ingen koll på sin hund i flexi" snacka om att generalisera

[tk1971]
3

#29: japp.

FjantYoda
1

Efter att varit med om flexi som inte alls stoppar hur hårt man än trycker ner knappen (jepp skulle vara för rätt vikt) så nej använder det inte! Sätter hellre på en långlina på då han får nosa runt.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Hiro
3

Jag tycker inte om flexi, närmast alla hundar med flexi har dragit som galningar då jag mött dem med min hund samt dragit till lukter. Jag har även sett flera ägare stå och prata medans hunden har gått bakom ägaren och både hoppat, skällt och morrat. Jag har även sett en person som inte såg hunden (det var en liten affenpincher) som var framför ägaren i flexi. Då hunden får syn på personen så springer den fram och personen i fråga blir livrädd. Flexi anser jag inte är bra på något sätt, har man hund så ska man orka hantera ett koppel eller en långlina

kigon
0

#24 Om bara jag hade märkt det! Vi går i princip endast skogspromenader med väldigt få hundmöten, och även om han går fot när jag ber honom om det är fot ett kommando och gå hur han vill ett default pga flexi… Vill gärna att fot ska vara default och gå hur han vill ett kommando så som det var innan flexi 🤪 Flyttat in till en by nu utan skog så jag har definitivt börjat se den negativa inverkan av att endast använda flexi då hans default inte riktigt fungerar i vanligt koppel 😃

Frankhunden
8

Negativt: jobbigt handtag att hålla i. Positivt: utmärkt sätt att träna hunden att lyssna på din röst ist för på ryck i kopplet. Ex träna in ett kommando som inte riktigt betyder fot, utan snarare "nära". Innan jag började med flexi så fanns bara två lägen hos hunden; springa lös långt bort från mig, eller gå fot. Nu kan hon strosa runt nära mig, och vara lite "fri" samtidigt som jag har en "säkerhetslina" ifall hon av någon anledning inte skulle lyssna på kommandon. Innan linan tar slut eller innan jag trycker på knappen så gör jag alltid ett ljud, så att hon har valet att stanna självmant till ljudet istället för av rycket i halsbandet. Det ljudet stannar hon ofta av t.o.m när hon är lös nu för tiden. Jag gillar verkligen flexi eftersom min hund har blivit så mycket följsammare av det. Kommer helt klart att använda det på min nya hund.

lillvilda
0

Jag är inte sådär jätte förtjust i flexikoppel av den anledningen att det sker för många olyckor med flexikoppel. Jag har själv fått min gamla hund attackerad flera gånger av hundar i flexikoppel. Så å ena sidan hatar jag dom där kopplen å andra sidan så fungerar det bra på min ena vallhundsblandis. Hon är som allra bästa när hon får gå lös. Då minskar hennes stress och hon blir lyhörd. Av respekt mot andra och för att ha så hög säkerhet som möjligt behöver hon ha koppel ibland och då är hon mer avslappnad i flexikoppel. Just nu äger jag inget och jag känner mig inte helt bekväm med att använda dom så jag kommer nog inte att köpa något.

Jag tycker de är lite bökiga för släpper man hunden lös så står man kvar med en stor klump i handen som inte får plats i fickan.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Jetaime
4

Skulle aldrig någonsin sätta flexi på min hund.

Whippetgerbilen
3

Flexi är skitjobbigt tycker jag!! Först så tyckte jag väldigt mycket om flexi men nu använder jag det aldrig, långlina eller vanligt koppel för mig tack!

Dogs is my world ♥

IngaTrnqvist
1

Bra och smidigt om man kan hantera det. Tyvärr är det många som inte kan det. Personligen skulle jag aldrig använda flexikoppel.

jenmjao
2

Flexikoppel som inte är en tunntråd/ett snöre, alltså som är mer som ett koppel (platt och bredare) är det underbaraste jag har. Bor väldigt när "landet" och använder det ganska ofta på min hund när jag går åt landhållet istället för in emot "stadshållet". Kunde absolut inte använda det förut och avskydde det förut, men har tränat min hund stenhårt så det är inga problem längre :) Underbart när man vill låta hunden nosa av sig eller springa lite för.

indra-bus
0

Nej de händer så mycket olyckor med dessa koppel. Antingen är hunden lös o klarar de eller i koppel. Eller möjligen om hunden kan ordet stanna o lyder. De har bra svängrum  i dessa kan jaga o störa vilt. Flexi på en hund o ja håller mig undan.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Maja2
4

Oj va många fördomar det finns kring hundar i flexi!

Fridaaaa
1

Jag har testat flexi, fast flera år sedan, och nej helt enkelt inget för mig, långlina eller koppel tycker jag personligen är mycket bättre samt bekvämare att hålla i 😉
För mig finns det bara en fördel med flexi: Hundarna kan få springa av sig lättare där de kan det.

indra-bus
1

De är inte fördomar. Om hunden lyder behövs inte kopplet o tappar man de flyger de iväg. Fler hundar har flöge i mot min en flög ut i  vägen som höll på att bli påkörd. Sett många jaga fåglar

En jagade min hund när vi cyklade. En gick med hunden på cykel banan så en cyklist körde på kopplet han såg inte linan både cyklisten o hunden blev skadade. Detta såg inte ja men de stod om de i våran lokal tidning.

Maja2
4

#43 , står fast vid vad jag sa: oj vad många fördomar det finns kring hundar i flexi

Jetaime
8

Jag har inga fördomar mot flexi eller dess ägare, men jag har personliga erfarenheter.

jenmjao
3

#43 Fast har man flexikoppel och hunden springer ut på vägen kan jag iallafall rycka in hunden, skulle min hund vara lös och springa ut på vägen skulle jag bara kunna se henne dö..?

kigon
6

#43 Bara för att en hund har flexi betyder det inte att hunden inte kan gå fot eller lyda. Om hunden kan gå fot och lyssna på ägaren eller ej är det helt upp till ägaren och ägarens träning med hunden, inte kopplet.

Så jo, det är fördomar. Din erfarenhet av oansvariga ägare med flexikoppel =/= alla hundar i flexikoppel.

Har t.ex. mer personlig erfarenhet av oansvariga ägare med lösa hundar än med hundar i flexikoppel, så det är aldrig bra att generalisera 🤪

jenmjao
1

Skulle kunna berätta hundratals historier om när man cyklar och får plinga som en tok för att folk med hund i flexikoppel låter dom gå på alla olika sidor och håll så man inte kan köra förbi. Men det gör inte så att min hund t.ex gör det. Att träna sin hund att gå fot är en sak, att skita i det och ha flexikoppel är en annan. Precis som #47 säger.
Själv skulle jag aldrig ha min hund i flexikoppel om hon inte kunde lyssna på mig alls (vilket hon inte gjorde när hon var yngre och jag inte vågade använda flexi). Det finns ju även en funktion på kopplet så man kan spänna fast i en viss längd, så det kan fungera som ett vanligt koppel. Så jag förstår inte varför flexi är något negativt, man behöver inte låta hunden springa 8meter för flexit är 8meter eller hur långt det än är. Man kan bestämma själv allt ifrån 0meter till maxlängd, vilket är väldigt effektivt, och enligt mig enklare än långlina som krånglar omkring alla träden och har sig.

indra-bus
0

# 46 Jo om man hinner de går fort. Man har inte en lös hund lös nära vägen.

Hiro
0

Ang indra-bus och jenmajos diskussion om hund som springer över väg. Hade hunden haft vanligt koppel så tar den sig inte så långt och tar sig då inte samma sträcka över vägen

jenmjao
3

#49 Då behöver man inte heller ha flexit långt utspänt när man går nära en väg :)

#50 Nej, men det behöver den inte heller göra med flexi då du kan spänna. 

Oavsett vad har man sitt ansvar som hundägare, om man har hunden lös, har vanligt koppel eller flexi vid vägen spelar absolut ingen roll. Sålänge du har kontroll på din hund så den inte springer ut över vägen är det ju ingen fara alls med något av alternativen. Har man dock en hund som springer lite hit som dit som den vill kanske man inte ska använda flexi om det inte är spänt som sagt eller ha hunden lös öht.

Fridaaaa
0

Var en som hade bunit en jrt precis vid ingången till kontan i stan idag. Inte vidare smart, varken placering eller med ett flexi (med smal lina dessutom) :S

indra-bus
2

Om man har kontroll på hunden kan den ju vara lös. Så ja ser inte vitsen med flexi. Om man behöver bromsa kan man komma åt knappen o vips far hunden ut.

Har faktiskt aldrig set någon kalla in hunden  o be den gå fot i flexi de håvar in den.

jenmjao
3

#53 Nej om man har en hund som min, som lyder men är under skvallerträning (alltså inte pålitlig med t.ex andra hundar) kan man inte ha den lös, den kan rusa fram till hundar och i allra värsta fall kan man inte hindra t.ex hundattacker. När jag själv var ute på promenad med min hund en gång rusade två eller tre små lösa hundar fram till oss och jag hade hellre uppskattat att dom "nästan kom fram" men stoppades av flexikoppel än att dom faktiskt kom fram så jag fick lyfta upp MIN hund för att de inte skulle bli bitna.

Då är du välkommen att se mig gå ut med min hund :) Jag ber henne gå fot med kopplet löst så hon fortfarande kan gå ifrån, hon går fot. Det är otroligt bra träning, att ha valet att kunna gå, men att välja att följa sin ägare.

Man kan inte släppa sin hund lös och tro att den kan gå lös, man måste ju alltid träna in att hunden ska gå lös. Hur ska man göra det utan t.ex lina eller flexi koppel? Och i stan är helt ärligt flexi mycket smidigare än en lina som släpas efter och folk kan råka cykla över m.m.

kigon
4

#53 Jag har inte hunden lös då det är lag i min kommun att hunden måste vara kopplad inom försäljningsområden, vilket är var vi går nu. Om hunden ska få vara lös i min kommun måste den ha ett halsband med ägarens namn, adress och telefon nr vilket inte vårt hundhalsband har och har inga planer på att införskaffa det.

SAMT har jag honom också kopplad av respekt för hundrädda människor och ryttare som går/rider förbi.

Det går avsevärt mycket fortare att låsa ett flexi än att ta av och på ett halsband/koppel vid varje möte. Det du gör är att generalisera alla hundar och hundägare, men som sagt din erfarenhet =/= alla!

indra-bus
0

De har kommit fram hundar i flexi därför går jag undan. O nej inte träna i flexi. Min hund kan gå lös har aldrig använt de. Sen om man tappar kopplet flyger de ju iväg. O då är de svårt o få tag i en lina går att trampa på. Skvaller träna kan man göra i vanligt koppel.

jenmjao
3

#56 Ja men är det så lätt att trampa på en lina när en 27kgs hund springer emot motsatta håll? Nej det är det inte, linan glider under foten och förmodligen ramlar man då omkull. Och har redan sagt att cyklar kan köra över linan.
Jag använder flexikoppel, och jag beklagar att du mött dåliga hundägare i flexi, men det gör inte alla till dåliga hundägare, min hund skulle då aldrig någonsin få ens en chans att komma fram med flexi.
Jag skvallertränar i både vanligt och flexi, det var absolut inte det någonting handlade om, det handlade om att jag har en hund som INTE kan vara lös då jag skvallertränar och hon inte kanske uppskattar alla hundar?
"Sen om man tappar kopplet flyger de ju iväg." Jaha, det gör ju ett vanligt koppel också? Inte direkt så att jag har större chans att få tag i min hund (om hon nu skulle få för sig att rycka och sticka iväg vilket inte skulle ske) i ett vanligt koppel än i ett flexi? Har faktiskt MYCKET bättre grepp med ett flexikoppel än ett vanligt som man ibland t.o.m. kan glömma att man håller i och hålla väldigt löst (alltså större chans att hunden kan slita sig).

kigon
3

#56 Det är få kommuner som tillåter lösa hundar i försäljningsområde eller offentliga platser i tätorterna, så hela grejen med att om hunden inte är lös så är den inte tränad är ganska löjligt.

Min hund kan också gå lös utan problem, men jag använder flexi utav respekt både för lagen och för folk runt omkring mig, det gör absolut ingen skillnad på varken min hund eller hur jag har tränat hunden att gå fot.

Visst kan du ha dåliga erfarenheter med oansvariga flexi användare, det har jag också och säkert de flesta, men generalisera inte alla 🤪

indra-bus
0

Min väger 35 o de gick bra. Ett flexi åker lätt ur hand än en ögla runt handleden. Ja hade inte lina bland cyklar.  Men värre om de skulle köra på ett spänt flexi.

Som sagt de hände här i kommunen en riktig olycka blev de.

jenmjao
7

#59 Förstår inte hur någon skulle kunna cykla in i mitt flexi med min hund när jag har koll.
Jag har använt lina, den gick sönder, då vägde hunden knappt 15kg, vet inte vad du väger, men när jag hade min hund som vuxen i lina på en öppen plats och jag stampade på linan ramlad ejag omkull pga rycket som blev, då väger jag 50kg och min hund vägde då 25-27.
Kan bli lika mycket olyckor med lina som den kan med flexi, mitt ex hund fick lina inlindad runt ena benet när hon sprang, det spände till och hunden haltade i flera dygn. Hunden kan trassla in sig något otroligt med lina och fastna och om den då är lös och man inte hunnit stanna hunden och den flytt med lina kan den alltså fastna illa till.

grodprinsessa
0

Jag ogillar flexi av anledningen att jag inte kan bedöma hur nära den hunden i det kopplet kan komma mig och min hund. I ett vanligt koppel ser man ganska tydligt vilket avstånd som krävs. 

fördomsvarning: samt att jag upplever att flexi oftast används av lata hundägare utan direkt koll, det är för man inte orkar träna hunden på att gå lös och inte orkar träna hunden på att inte kasta sig fram. Det är många gånger hundar i flexi släppts raka vägen fram till mig och min hund utan frågan om dom får hälsa. 

Jag ogillar flexi även för att jag inte upplevt  mig kunna lita på en stoppknapp de gånger jag gått med flexi, jag upplever inte heller att det finns ett bra sätt att hala tillbaka hunden om den behöver tas tillbaka till mig som förare. Samt då vad som händer om man tappar det stora otympliga handtaget och det flyger på en hund.

Nej jag gillar inte flexi ur något perspektiv, det känns inte säkert.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

[[Boris Sager]]
4

Ja, #61, där behövdes en fördomsvarning.

Lata hundägare finns alltid med flexikoppel, vanligt koppel och även utan koppel, liksom de, som inte vet hur hund eller koppel fungerar.

Om man har ett något så när nytt flexikoppel, finns en spärr som gör att kopplet inte flyger på hunden.

indra-bus
0

Ja ska man använda en lina eller flexi eller vanligt koppel   får man först o främst se till att de håller för vikten. Vad hade du för lina om den inte höll för 15 kg?

Ja har aldrig hört eller sett någon olycka med lina. Men har fått hundar i flexi framför min. Så jag håller avstånd när ja ser ett flexi. O ja gillar dem inte.

LillPom
0

Jag äger två flexikoppel ett på 5 meter för skogen och ett på 3 meter för landsväg promenader. Har dock enbart vanligt koppel i stan och samhällen. Men jag tycker om flexi i de områderna jag använder de i, inez traslade bara in sig i lång lina i skogen osv.. lös kan hon inte vara ofta då det rider hästar så vill inte skräma någon häst eller fegisen inez. Så jag är för flexi om man använder de väl :-)

jenmjao
0

#63 Jag köpte en lina för minst 10kg mer. Alltid köpt produkter för min hund för 30+kg. Förutom nu när jag köpt t.o.m. för 50kg.

Fridaaaa
1

Jag förstår dock inte vitsen med flexi i stan?

indra-bus
0

#46 Hon kan väl skrämma en häst i flexi oxå? Lina har jag använt att träna i inget annat. Så nu kan hon gå lös. Bland folk har jag henne i koppel av respekt.

Skulle de komma någon där hon är lös så kallar jag in henne.

jenmjao
1

#66 Varför inte? Det finns en spärrfunktion, du kan ha hur kort och hur långt koppel du vill med ett otroligt skönt handtag`?

Fridaaaa
1

#68 Ja det vet jag att det finns. 
Extremt obekvämt handtag tycker jag 😉 Aldrig hållt i ett flexi som har haft skönt/otroligt skönt handtag 😛 Sedan är ju flexins funktion mest att de ska kunna få mer "frihet", är några anledningar till att jag inte får ihop varför flexi i stan?

Men ser allt för många med som missbrukar det, inte har koll på sina hundar och så i flexi, synd att inte fler tar ansvar för sina hundar 😕 Gäller både med flexi och vanligt koppel men ser fler med flexi som bara låter sina hundar gå "vind för våg".

jenmjao
1

#69 Mitt är ett för 50kgs hundar, så det är stort handtag och skönt att hålla i :) 
Man kan använda flexi för både frihet och mindre frihet, jag skulle kunna använda det i stan med min hund för att ha henne bredvid mig åtspänt utan att behöva veva ett koppel runt min hand för att behöva koppla in, blir inte lika mycket hängande osv :)

Jo, folk köper ju Flexi för att slippa hundar som drar oftast för får dom "gå en bit fram drar dom inte" och då är hunden alltså inte uppfostrad vilket bara blir värre att ha flexi på. Jag har aldrig upplevt någonting med någon med flexikoppel, kanske för att jag har en "mellanstor" ras som oftast ger den här schäferblicken som folk tror är mördarblicken som ingen hund någonsin fått chansen med flexi att komma fram. Däremot har jag upplevt ett h*lv*t* med lösa hundar utan kontroll hela mitt liv, hundar som attackerat mig som liten när jag cyklat, hundar som attackerat min hund när hon var valp och hundar som rusat fram utan någon vidare kontroll. Hade hellre sett de hundarna i flexi.

Fridaaaa
1

#70 Jag vet att man kan använda det till både och ;) Inte sagt motsatsen heller.
Som sagt, jag har aldrig hållt i ett som är skönt och tycker det är obekvämt, otympligt mm 😉 Men är min åsikt och vad jag tycker kring flexi.

Runt handen skulle jag inte veva att koppel, inte så säkert direkt och man kan skada handen om hunden rycker till fel/starkt eller liknande. 
Jag "viker" kopplat och har i handen, smidigt och bra och mycket bekvämare än flexihanddag i min mening 😉

Nej lösa hundar är inget vidare det heller.

kigon
1

#66 Om man vill ha samma funktion som ett flexi har får man köpa vanligt koppel + lina (om man inte vill vika, vilket jag finner extremt irriterande imo), ser ingen poäng i att köpa två olika koppel när denna funktion finns i ett!

Om det inte fanns en spärr på flexi så hade det ju varit en annan sak, men flexi kan bli som vilket annat koppel som används i stan beroende på längden den är sparrad på 🤪

jenmjao
0

#71 När min hund inte var så underbar som nu och istället drog och hade sig, ryckte åt sidan efter saker som inte fanns och gjorde utfall m.m. Då fanns det inte en chans i världen att jag hade kunnat använda varken flexi eller hålla i ett vanligt koppel som du (viker). Jag hade inget annat val än att veva runt handen, annars kunde jag tappa henne vid de plötsliga rycken. Är dock så otroligt glad att den perioden är slut nu och att träningen gett så mycket, för innan har jag inte kunnat använda mig av flexikoppel. Jag flög faktiskt rakt upp i luften med mitt flexi och min hund en gång.. 
Men alla tycker olika :) Jag tycker själv att man inte ska använda flexi på otränade hundar, det blir ju bara värre, hunden får inte uppfattningen som den får med koppel (alltså vilken längd som är okej att gå m.m.) och det blir bara förvirrande.

indra-bus
0

Ja den slutsats ja drar av detta är att vi har olika erfarenheter o att de är främst rädsla ligger rädsla bakom??

Fridaaaa
1

#72 Ja om man redan har flexi ja. Men förstår inte riktigt ditt svar kopplat till det jag skrev i #66? Kan du utveckla mer hur du menar till det jag skrev?

Jag har långlina i skogen och vanligt koppel i stan. Långlina kan man ju också ha i stan om man vill det, jag har en 5-meters till exempel. Blir ju samma "funktion" som flexi i stan? 🙂 Men bekvämare att hålla xD

#73 Skönt att slippa det nu. Ja det är dock risk med att ha det runt handen/handleden, skrev det så att folk skulle vara medvetna om det då inte alla tänker på det 🙂

Nej håller med där ang flexi att man inte ska ha det på otränade hundar, men tyvärr det vanligaste man ser på stan idag 😕

jenmjao
1

#75 Jo jag förstår att det kan hamna fel och bli helt galet, men jag håller alltid kopplet så för att vara på 100 på att hunden inte har en chans att rycka ifrån än :) Nu förtiden håller jag dock i ugglan och sedan mitt på kopplet vid promenader då rycken är borta somsagt. Men det är inget jag någonsin tänkt på, att jag kan bli skadad faktiskt.

Det är tyvärr så, uppfinns något för djur så kan folk alltid använda det på fel sätt.

kigon
1

#75 du skrev "Jag förstår dock inte vitsen med flexi i stan?" 

Jag svarade varför jag har flexi i stan, varför köpa fler koppel när jag redan har ett som kan bli exakt så långt jag vill ha det? 😉

Nu har jag iofs både tygkoppel och läderkoppel i flera olika längder, men tycker flexikoppelhantaget är mycket bekvämligare att hålla i så därför väljer jag att använda det 🤪 Det är "vitsen" med att jag använder det iaf!

jenmjao
1

Kan tillägga att mitt ex hade en finsk lapphund, han hade henne i lina även inne i stan, denna hund kunde alltså gå fram och lukta på människor och hundar hur den ville utan att han gjorde något. Det var otroligt störande för mig att gå med en människa som mitt ex som bara tänker "åh alla älskar min hund för att hon är så söt" och inte alls har någon respekt överhuvudtaget. Så lina kan också missbrukas.

Fridaaaa
1

#77 Jag har två olika koppel: en långlina och ett koppel 🙂 Ser inga problem med det. Fungerar väldigt bra. Även långlina fyller funktion både i stan och skogen lika bra som flexi? 🙂

Jag tycker helt tvärtom ang flexis handdag xD
Men alla tycker vi olika och ser det på olika sätt kring flexi 🙂

Saffran0Spice
2

Hur gör ni med långlina???
Jag har testat detta och tycker bara det trasslar >.<

Så nu kör jag löst eller med vanligt koppel istället.

kigon
1

#79 En långlina och flexi fyller samma funktioner, det är väl bara vad man gillar mest! Jag t.ex. älskar flexi handtaget och hatar att klabba med att vika en lång lina.

Nästa person har inga problem med att klabba med en lång lina och hatar flexi handtaget 😃 Så jag personligen ser inte "vitsen" med långlina heller egentligen, men jag respekterar att folk har olika åsikter än mig om irriterande koppelvikningar 😃

jenmjao
1

#80 Ja långlina trasslar något otroligt! Jag har använt det på åkrarna där jag bor, har klippt av den och knytit ett handtag så den inte är så himla lång men ändå är lång. Den blir blöt släpandes längs marken, och blir den inte blöt blir den skitig på något sätt, den trasslar överallt så man får trassla ur hela tiden. Är den dessutom blöt får man härliga brännmärken om man håller i den och hunden springer, fast brännmärkena får man nog fast den är torr, men är den blöt finns inget grepp alls..

vada
0

Jag ska köpa ett flexi till min gamla hund, på äldre dar har han börjat höra dåligt och han har även ibland lite svårt att förstå vad det är jag vill när jag kommunicerar till honom. Han är lydig och har alltid varit lätt att ha lös men numera kan han försvinna in i sin doftvärld och trampa iväg åt fel håll. Så ett flexi känns som ett bra sätt att ge honom lite mer frihet än i ett vanligt koppel. 

Alternativet med långlina tycker jag låter väldigt opraktiskt faktiskt. Tror att den skulle fastna och trassla väldigt mycket när man går i skogen. Dessutom bränner de så lätt i händerna.

Det jag tycker är läskigast med flexi (under förutsättning att man har en lugn och lydig hund som inte gör utfall och håller på) är att råka tappa handtaget så att det far efter hunden. För att minska risken för att det händer kommer jag sätta fast en ögla i handtaget som jag sen har runt handleden, det tycker jag verkar smart.

Saffran0Spice
1

#82 Jag hade en 15m lina - totalt onödigt och hopplöst köp 😂
Så jag klippte ner den till en 4m så att jag fick ett längre ''normal koppel'' istället, fungerar mycket bättre ^^

jenmjao
0

#84 Hahaha! Jag vet inte hur lång min lina är, men skulle gissa på 8meter kanske, var 15 ifrån början, har den andre delen kvar ifall jag får lust att ha en otroligt onödigt lång lina någongång!
Men jag funderar på att köpa longeringslina för hästar istället, och knyta flera handtag bara, antar att det inte bränner lika mycket som en smal rund lina som nästan liknar ett tunt rep! Men sen är det ju fortfarande lika jobbigt med all längd, man behöver ju inte 15meter eller ens 10, det räcker ju som du har med 4meter 😉

Saffran0Spice
1

#85 Ja jag köpte en 10m men fick en 15m som jag skulle använda vid inkallningsträning med hunden när han var bebba - visade sig vara betydligt lättare än jag trodde och behövde inte linan alls 😂

Fridaaaa
1

#80 Kan bli lite trassel om man går med mer än en hund men har jag bara ena hunden går det utmärkt. Har dock bara 5 m lina, 10 meters och uppåt tycker jag är hopplöst :P

#83 Finns olika varianter på långlinor. Spårlina kan man välja som långlina och de är gjorda för att inte fastna direkt i skog och mark, inte på samma sätt som vissa långlinor kan göra.

jenmjao
2

#86 Jag satte min hund i lina när hon var valp, då sprack linan och hon sprang fram till en hund! Så för mig vart det ju bara svårare! Men min hund var en konstig valp, en valp ska inte springa ifrån människor helt ensam iväg, men hon stack såfort man satte ner henne, helst ifrån oss helt och hållet, hon sket väl i att vi sprang och ropade i panik, och inte var hon en långsam valp som folk  brukar säga "du kan alltid springa ikapp en valp" fanns inte en chans att komma ikapp den där lilla sälen! Och då köper man ju självfallet en lina för att träna som går sönder direkt, jätte kul :D All träning gick fel.

Saffran0Spice
0

#88 Hahaha förlåt att jag skrattar (tänkte på en springande säl!) 😂
Ja de var inte lätt då förstår jag, din valp var nog betydligt större än min också - så förstår att hon drog sönder linan om den inte var av toppkvalité ^^

Min hund väger som nu vuxen/unghund 7.5kg - så han kanske var 500g-1.5kg när jag satte lina första gången =)

jenmjao
0

#89 Hahahah tro mig det var kul, så knubbig som hon var 😃
Ja hon vägde 15kg när jag använde linan, men linan var för en 30kgs hund, det var fel på linan när jag köpte den. Alltså, den var typ bränd på mitten så den höll ju aboslut inte, jag kollade igenom hela linan innan jag gick ut med den, men ändå såg jag inte att det var liksom, gnagbränt, vet inte hur man ska förklara i mitten, så självklart gick den sönder. Inte i början när hon ryckte, men ett ryck för mycket blev det, och skitungen sprang emot den andre hunden, fick skämmas och be så mycket om ursäkt.

Hahhaaha ja då är det en viss skillnad, min hund vägde ju dubbla av din hund nu vid valptid 🙂

Saffran0Spice
0

#90 Ja det var dåligt att linan var sån - borde du fått pengarna tillbaka!
Hahaha ja då var det ju LITE mer styrka i de rycken hos din än min XD

jenmjao
0

#91 Åkte faktiskt tillbaks och bad om pengarna tillbaks och visade linan och vad som var trasigt, hon i butiken sa att jag själv bränt linan och det inte fanns några bevis. (det var bränt som om man hade bränt med en platt tång eller något). Fick ingenting för det, fick bara åka hem igen med linan, otroligt dåligt. Och jag har förövrigt inga intressen av att sitta och bränna min egna eller andras linor så dom ska ryckas sönder hahahaha.
Hahahah ja 😂 men små hundar kan  även dom rycka hårt, min mammas Pudel rycker så jag får ont i armen när han vill lukta någonstans och han är en 5kgs hund 😉 Dom små liven kan om dom bara vill!

indra-bus
0

Ja har bara använt lina när jag tränat inkallning inte att rasta i. Antingen i vanligt koppel eller lös. När mina var valpar så kom de direkt på inkallning de såg de som lek. Men när de kom upp till 8 månaders ålder o kom på att värden utan för mig var roligare så fick de bli lina o träning igen. Hade tur att den ene hade bra föremåls intresse o den andre extrem kamp lust så de har haft bra motivation.

jenmjao
0

#93 Min hund är ett matvrak, så jag har det att locka med, godis, allt gott som finns. Men skulle inte våga släppa henne lös i stan ännu.. Hon har inte mognat förns nu vid 3års ålder. har inte funkat med något innan kan också bero på vart jag bott osv. Nu funkar det iallafall jättebra, men tänker använda mitt flexi och vanliga koppel tills hon kan allt :)

indra-bus
0

Vad menar ni med i stan? Jag tänker på centrum då. O där är inte min lös även om hon skulle kunna vara de.

# 93  Tränar man inte hunden lös så kan de bli svårt för de lär sig fort när de sitter fast o inte.

[TeamGolden]
4

Flexi är ett rep precis som alla andra koppel vi går med våra hundar i, det enda skillnaden mellan flexi och löplina ex är att flexit ligger i en dosa för att slippa hålla i en 8 meter lång lina i händerna som trasslar sig till en klump. 

Tycker man själv det verkar jobbigt och kan man inte hantera detta koppel borde man väl inte använda långa koppel överhuvudtaget på sin hund, och det är väl inte endast flexi man inte ska ha brevid en bilväg? Jag skulle inte ha nått typ av långt koppel bredvid en väg, flexi eller ej. 

Sen de som bara ogillar det p.g.a att ''alla'' _flexihundar_ (som om det vore ett eget slag av art) attackerar är det ju en ren lögn. Det attackerar lika många hundar utan koppel som med vanligt koppel, även långlinor så det är ren bullshit tror jag, och vi för ingen typ av statestik i sverige vilket utrustning hunden hade på sig vid en attack så det är endast spekulationer.

indra-bus
0

Ja har inte hunden i lina när jag rastar. Men har tränat i lina, så hon kan gå lös. Kan inte hunden gå lös så skall den vara i vanligt kort koppel tycker jag. De kommer längre i ett flexi .

jenmjao
1

#97 Fast vadå, ska man förbjuda flexi tycker du? Även fast folk kanske tycker det är smidigare att använda det istället för att trassla med en lina? Och jag tror inte du förstått än, men det är DU som ägare själv som bestämmer hur långt din hund ska komma, vill du ha den 30cm ifrån dig kan DU bestämma det och knäppa kopplet, vill du ha den på 3meters avstånd kan du knäppa där..

jenmjao
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Otroligt farlig hund i uppknäppt flexikoppel…

indra-bus
1

Varför kan den inte vara lös då? Ja har inte sagt att hundar i flexi är farliga. Men de händer mycket olyckor med dem. O min erfarenhet är att när hundar går så har de gjort utfall. Så nej ja skulle inte gå förbi.

Ja lika förbjudet på de ställen de är koppel tvång i alla fall.

Ingen lös hund har kommit fram till oss. Så de är min erfarenhet. O ja chansar inte. För om jag ser en hund i flexi o inte känner ägaren så vet jag inte.

jenmjao
4

#100 Tror jag skrivit det kanske 5gånger. Min hund uppskattar inte andra hundar och är under träning, jag tänker inte vara så oansvarig att jag släpper hunden lös och låter den kanske attackera en hund än har den i koppel/flexi.

Nä du kanske hellre vill möta min hund som lös än i flexi? Även fast hon inte kommer en cm ifrån mig med flexi när det är spänt? Då är det ditt egna problem att du inte alls förstår att vissa hundar inte någonsin kan vara lösa bland människor och djur, och att ha sin hund lös är som många andra säger otroligt respektlöst för rädda människor, även om hunden INTE går fram blir hundrädda människor rädda. 
Har då aldrig upplevt en hund i flexi komma fram, men flertal lösa som inte haft någon kontroll och som jag sagt innan jag skulle uppskatta något otroligt om dessa människor istället för att "träna" på att ha hunden lös igenom att ha den lös har den kopplad.

indra-bus
0

Ja fattar de, men ja ser inte om de är spänt om jag skall gå förbi. Så ja gör inte de för ja vet inte.

Som ja skrivit så har jag en annan erfarenhet än dig. Flexi Gör MIG OSÄKER. Har man en hund i koppel ser ja hur långt hunden kan komma.

jenmjao
2

#102 Jag vet att du har en annan uppfattning. Men att döma alla med flexi utifrån några är inte rätt, precis som jag skulle döma alla med lösa hundar eftersom jag upplevt de rätt dåligt.

Sandrantolv
0

Varför står alla och klagar på varandra att dom har flexi vissa har faktiskt koll på sin hund och man kan inte alltid tänka att hunden hoppar på en och blir aggressiv bara för att man går förbi en hund som har det dom flesta tänker väll lite! Om dom vet att hunden inte går bra i flexi och inte har kontroll över hunden då borde dom ta ett vanligt koppel men det finns undantag jag håller med.Jag använder inte det själv för jag har en hund i trotsåldern och han kan dra när han dra ibland t.ex när han har jätte bråttom ut får att bajsa eller andra anledningar.Ett tag när jag hade flexi koppel några gånger gick han lungt en meter framför mig och det smala lina som är på flexi kopplen bet han av i ett snaffs hur fort som helst som tur var var han inte så jätte stor då så man kunde bära honom hem men det var inte roligt.Men jag är inte en sån som blir "rädd" för att gå förbi en annan hund bara för att den här flexi koppel då tycker jag att det är överdrivet. Och man behöver inte hålla in Knappen på ett flexie koppel utan på dom flesta kan man ställa in på hur lång linan och låsa den på den längden.Och vissa tycker kanske att det är skönare att ha ett flexi koppel en ett vanligt för om hunden drar med ett vanligt kan man få brännsår men som ni sa:man tappar kopplet lättare när den drar men vissa hundar kanske går mycket lugnare i flexi koppel med själv tänker jag inte använda flexi koppel utom om jag ska ut på en skogstur.

gabrielita
0

Min går i flexi, vande henne redan när hon var valp. Men när hon var valp så gick hon i kort koppel och när hon drog så stannade vi tills det gick över. Så nu idag drar hon aldrig i koppel varken med vanligt & flexi :)🙂

Lilllens
1

Jag använder flexi väldigt ofta, fantastiskt koppel.

indra-bus
0

Men hur svårt är de o förstå.

Ja ser inte om kopplet är spänt i flexi. Ja vet inte om hunden drar iväg. Eller hur långt den tar  sig .Om just den personen vet var stopp knappen sitter. De som har lösa hundar här har kontroll på dem. Skulle filma folk med hundar i flexi här så skulle ni förstå. O de är likadant där mamma bor. 

Varför kan inte ja få ha hunden lös överallt för att inte alla kan de? Ungefär samma sak.

kigon
5

#107 Det finns lagar ang. lösa hundar, du bryter mot lagen om du har hunden lös året runt, samt om du har hunden lös på vissa ställen inom kommunen beroende på vilken kommun du bor i, och hur ditt halsband ser ut när den är lös.

Du har i princip sagt att hundar i flexi är otränade, eftersom om de var tränade så hade de kunnat vara lösa… Någon som respekterar lagen och folk runtomkring går inte med hunden lös när det inte passar, oberoende på hur hunden är tränad.

Nästan alla hundar går lösa här under promenader, och väldigt få är tränade och kommer på inkallning, så hela din inställning med lös = tränad, kopplad = otränad är väldigt konstig.

knutteknop
2

Nej jag gillar inte flexi koppel då jag har träffat alldeles för många hundägare som hellre går och pratar i telefon med sina galna dvärghundar som kastar sig ut i kopplet mitt i stan, trasslar in sig i bilar, människor och stolpar osv.   Och för många gånger har jag fått bära upp min förra 11 kg hund från dom små chihuahuorna som gör utfall mot min hund som lätt skulle hugga till en gång och hunden är död.. tyvärr..  

Däremot så har jag absolut inget problem med flexikoppel i skogen eller på enskilda vägar även om jag aldrig skulle använda det på någon av mina hundar. 

Hemma hos mig är "flexifluff" den största förolämpningen x)

Myrtorpets Möss och Kaniner

Saffran0Spice
3

#109 Hahaha Flexifluff! 😂

indra-bus
1

Jo ja vet att de är lag på de. O därför har jag koppel på min hund o för att endel är rädda .Men de borde vara lag lika mycket lag på att där man måste ha hunden kopplad får man inte ha flexi heller.  De är de ja menar. Då kan man ha vanligt koppel. Så folk ser att hunden sitter fast o inte flyger ut i 5 meter koppel. 

#107 Vad menade du med de sista stycket ?

lisa90
2

Jag använder flexi dagligen så här års när det är mycket vilt, min kille är en liten jaktidiot och jag kan inte ha honom lös i skogen. Tycker det är ett toppenredskap! Perfekt för att ge en liten känsla av frihet och träna på skvaller av vilt. Sen skulle jag aldrig använda det på stan, utan där har vi vanligt koppel. 

Precis som många andra redskap är det toppen om man använder det på rätt sätt, men skitjobbigt om nån låter hunden fara som den vill mitt i stan.

vallhund
0

#108 "Det finns lagar ang. lösa hundar, du bryter mot lagen om du har hunden lös året runt, samt om du har hunden lös på vissa ställen inom kommunen beroende på vilken kommun du bor i, och hur ditt halsband ser ut när den är lös."

Vilken lag bryter man emot om an har sin hund okopplad under vissa årstider?

"Nästan alla hundar går lösa här under promenader, och väldigt få är tränade och kommer på inkallning, så hela din inställning med lös = tränad, kopplad = otränad är väldigt konstig.

// Kigon"

Jag har aldrig bott någonstans där folk har sina hundar på promenader. Det är däremot ganska sällsynt.

Saffran0Spice
0

Finns det inte en koppel lag som gäller skog och mark där vilt vistas?
- Att det är koppeltvång mellan 1 Mars - 22 Augusti, eller har jag blivit lurad?? O.o

Fridaaaa
1

#114 Nej det är ingen koppeltvång, men däremot ska hunden hindras från att jaga vilt, och om den ska vara lös, gå som om den hade koppel, precis vid dig.

Saffran0Spice
1

#115 Ok!
Jag läste nämligen detta.

''Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, där det står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.''

Här är länk till sidan jag hittade informationen på

http://dognews.se/2014/03/09/nu-kan-hund-utan-koppel-ge-boter/

Så jag tolkade det som att man inte fick ha hunden löst! ^^

Fridaaaa
1

#116 Enligt jbv får dem det, om de som sagt går bredvid en som om de hade koppel samt väldigt bra lydnad då. Men tyvärr långt ifrån alla som följer det. Och kan bli böter om man har hunden lös om man inte har den kollen.
Men finns inget koppeltvång nej

Saffran0Spice
0

#117 Ok, tack då vet jag detta!

kigon
2

#113 ??? Du tycker det är sällsynt att folk går med sina hundar på promenader? Jag går 3 promenader om dagen, likt alla andra som bor här med hundar?

vallhund
0

Trillade bort ett ord där. Jag ser ytterst sällan okopplade hundar på promenad.

indra-bus
0

Man får ha hunden lös året runt om man har sådan kontroll på hunden som om den vore i koppel. På ställen där de inte är koppeltvång.

kigon
0

#120 Det var det som var poängen, i hennes område är det vanligt med dåliga flexianvändare och ovanligt med lösa hundar som inte är tränade, i mitt område är det till ca 90% lösa hundar och endast några få av dem är tränade nog för att gå lösa ok. De 10% går i flexi, lina eller vanligt koppel och endast 2 av dem kan inte gå i koppel ok vid hundmöten.

Samma med dig då, ovanligt i ditt vanligt i mitt 🤪 Därför är frågor som "varför är den inte lös" bara för man väljer att ha flexi/lina väldigt konstigt, jag är en av de som väljer att inte ha honom lös dels för att det inte är lagligt för mig att ha honom lös i min kommun, dels för det finns många lösa hundar här som kommer fram till min hund medans ägarna flåsar med deras "stanna/kom hit" och min hund är hundrädd, mm. Finns mycket anledningar en tränad hund är bättre i lina/flexi än lös…

indra-bus
0

Sen kan man ju då undra om den får springa runt i ett 8 meter flexi då i skogen.

kigon
0

#123 Vad har det med saken att göra? 🤔 min hund går fot under denna perioden med flexi, annars bryter man lagen precis som en lös hund eller en hund i lina hade kunnat göra exakt lika lätt som en i flexi.

[[Boris Sager]]
0

En gång när jag bodde i Sverige tog de 3 av mina hundar för att folk, som aldrig sett dem på tomten vi bodde långt från grannar, ansåg att de aldrig rastades, trots att jag hade datummärkta foton på bilderna. (som enda anmärkning).Inge undersökning av hundarna.

Det var på den gamlagoda tiden när jag trodde lst var något så när seriösa.

Djurskyddsonsulenterna var vid besöket väldigt vänliga, berömde mina hundar hur välskötta de var, men förstås inte ssk vänliga vid beslutet.Kommunikatio- Pyttsan, djurens bästa, definitivt ine.

Överklagade och fick tillbaka hundarna.

Sugar Mist
1

Använder man kopplet med vett så finns det inga problem med det.

-

indra-bus
1

# 124  Ja menade ja inte just dig. Men de där med vara i koppel vilket koppel? Hur långt får de vara.  Har man en stor hund som man inte orkar hålla som har stor jaktinstingt är lagligt. Hur mycket kan inte den ställa till med? Min hund får gå framför o lukta på stigen på rimligt avstånd o än på 8 år 'än har inget hänt.

Sen kan man ju undra om hundar får bada på sommaren? De bor fiskar i vattnet fiskmåsar är överallt ?

kigon
1

#127 Det handlar inte om att jaga vilt, jaga/driva vilt får hunden inte göra under HELA året. Det handlar om att inte störa vilt, kan ligga fågel med nästen vid vägen, mm. Alltså får de inte gå runt och nosa hur de vill utan ägarens tillsyn, utan de ska ha strikt tillsyn. Därför går min hund fot på mitten av stigen så att han inte kan ha nosen nere i stigkanten, kopplets längd kvittar? Finns ingen koppellängdslag då 2 m koppel =/= hunden är 2 m från ägaren.

indra-bus
1

Nej de vet jag. Men en fågel kan ligga på stigen oxå på cykelbanan har jag flyttat undan fler skaror. Får inte din hund bada på sommaren?

O som du skriver tolkar du. Ja har strikt tillsyn. Men ser där i mot hundar som far runt som de vill i just flexi koppel. I skogen.

kigon
1

#129 Och jag ser lösa hundar fara runt "som de vill". I skogen. 😉

Har aldrig legat en fågel med rede mitt på vägen här i skogen, så nej det problemet har jag inte och om det uppkommer så får fågeln flytta på sitt rede då det är många som rider hästar på stigarna dagligen.

På vår gård har vi 5 stora dammar, inomhusdamm, en grund å-liknande damm och en å. Så om vår hund skulle bada skulle han få bada i någon av våra dammar, då koien är tillräckligt stora att bita tillbaka om han skulle få för sig att störa dem. Men han är extremt vattenrädd även om vi tränar på det, så nej han badar inte på somrarna.

Jonniis
1

Använder inte flexi, tycker linan är så obehaglig. Skulle rasta min kompis hund som hade ett flexi koppel, linan for runt mina ben och hunden röck' till. Näää… Men har sett flexi koppel med "platt" band. Dock verkade linan "vika" sig.

Jonniis
1

Tror kanske också att jag inte riktigt visste hur kopplet fungerade. 😉

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.