Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2558 ggr
Novelia
0

Biter hårt

Min valp bits. Och det är ju självklart ingenting konstigt! Men sen min valp hamnade i bur pga strikt vila så har han blivit helt rabiat. Och det är ju heller inget konstigt såklart… Men han biter så j*vla hårt! Har tänkt att han är valp och att det går över men folk reagerar liksom på att han biter så hårt. Han tar i allt vad han orkar, biter/hugger och morrar från och till. Några förslag på hur jag ska få honom att sluta och förstå att man biter inte människor? Känns som att jag försökt med allt. Han är 13 veckor. Jämnför jag min valp med andras valpar så biter min fruktansvärt hårt och på ett värre sätt då han blir nästintill galen. När borde jag börja oroa mig?

I have no sympathy for people without empathy

Pialinn
0

Kanske kan du få hjälp av nån på ortens brukshundsklubb? Det är inte bra att biter, vad det än är.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

CissiD
0

Vad har du gjort hittills när han bitit dig? Vad är det för ras du har?

Om valpen är på strikt vila så har han ju massor av energi han inte får utlopp för. Men du bör ju definitivt börja träna bort det. 

Har du testat att pipa till ljust när valpen biter dig? Alltså försöka härma så som valparna låter när de tycker de blir för hårt mot varandra. 

Ett annat sett är ju att gå därifrån varje gång så att valpen inser att biter jag så blir det tråkigt. 

Ingen av dessa funkade tyvärr på min valp men de är två bra saker att försöka med först. Valpen är ju så liten så tycker inte du ska oroa dig än men börja träna bort det är bra att göra ändå.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Novelia
0

Jag har testat med att pipa, säga "aj" gällt. Gå därifrån, ignorera, att jag lugnt håller i honom tills han lugnar ner sig, säga nej, dra bort honom, ersätta med något han får bita i osv, har blåst på honom bara för att avbryta beteendet, funkade ett tag men nu bryr han sig inte. Tror det blir bättre nu när vilan är över men vill veta vad jag ska göra när han biter.

CissiD
2

Är det en stor ras eller liten?

Ja det kommer nog bli lite bättre när vilan är över men de krävs nog träning också. Har du lärt valpen vad nej betyder? 

Jag har en liten ras som gärna bet mig hårt och gick jag därifrån så jaga han mina fötter. Så ja började lyfta upp honom och ha honom under armen tills han lugnat sig varje gång. Detta tyckte han va jätte tråkigt så han slutade nästan direkt med bitandet och jagandet av mina fötter. Men det går ju inte att göra om valpen är för stor. Försök hitta på något sett att valpen får jätte tråkigt varje gång den biter dig och va konsekvent med det så kommer det förhoppningsvis bli bättre snabbt! Vi lärde också in ett låt bli kommando men det tar ett litet tag att få in det kommandot så man kan använda det vid bitandet. 

Lycka till och ha tålamod med lilla valpen! De är små monster i början tills de lärt sig.

[Forest]
1

vad får han i buren, jag tänker på kan du göra något så han är relativt stilla men kan få använda sin hjärna kanske nos lite? Jag tänker på akterveringsboll,toarulle med godis i, kokong mm ett gott ben att stilla just bitandet lite. Det är inget konstigt att han kanske tycker livet är trist ung och full av energi blir lite trist att hamna i buren.

[Tilleli]1
1

Något som fick min valp att sluta med bitandet ganska mycket var att ge henne revben eller annat att tugga på (ge inte märgben bara, de kan ta sönder tänder)

Novelia
0

#5 Den strikta vilan är över nu :) Vilket gör att han får ännu fler tillfällen att bita oss på då han inte längre sitter i bur.. Men vi tror att det kommer bli bättre om några dagar när han har fått lite mer stimulans.

#4 han är en liten ras så lyfta upp honom kan vi göra. Lite så vi försöker nu, att hålla fast honom tills han lugnat sig. Det funkar relativt bra. Verkar dock inte som att han riktigt fattar att han INTE får bitas..

CissiD
1

#7 Nej de e jätte svårt man måste hitta ett sätt man kan hålla valpen utan att den kommer åt att bita. Jag lyfte upp med armen under hans bröstkorgen och hade honom på höften med benen dinglande ner så att han inte skulle kunna kravla sig till en ny position. Och sen bara stod jag så och andades tills han lugnat sig. Släppte ner och de första gångerna började de om direkt så första dagen så plockade ja bara upp och ner honom kändes det som. Men nu blir han lugn så fort jag tar upp honom i den positionen. Och det minskade redan samma dag med bitandet i fötterna. Men det gäller att va snabb och ta upp direkt så de kopplar beteendet med konsekvensen. 

De flesta gånger kan vi nu avbryta innan han bitit genom att vi lärt in låt bli kommando som han fattar väl. Men det gäller att säga det när man ser att han tar sats och inte efter att han redan bitit.

JonnaCecilia
1

Både småbarn och hundar använder ju munnen för att smaka på allt, valpar ännu mer, de har ju inga händer så allt blir mun. Tålamod tålamod, var konsekvent så blir det nog "folk" av denne lille valpen också :)

Novelia
0

#8 Tack för tipset :) Ska göra så, konsekvent.