Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1166 ggr
nashjamie
0

Hur ofta ger ni märgben?

Ja, hur ofta ger ni märgben? Hur serverar (kokt, fryst) ni och varför? Lägger till: när ni gett märgben, minskar ni på maten hunden får under dagen eller ger ni som vanligt?

Fridaaaa
1

Man ska aldrig koka märgben, inte ben överhuvudtaget.

Jag ger frysta. Men blir max 1-2 ggr/månad för tändernas skull. 
Nej minskar inte på maten.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jenmjao
0

Jag ger min hund det ibland 2-3 gånger i veckan och ibland bara 1 gång i månaden, olika. Jag serverar det rått, tar ut ur frysen, låter den tina, gräver ut märgen (allt fett) och ger benet med köttet runt om till henne som det är. Och nej, jag minskar inte på maten för att hon får ett ben, skulle jag aldrig göra, minskar ju inte på maten för att jag tränar med godis heller.

kigon
0

Inte alls ofta, han föredrar ben med mer kött (oxsvans/hals/klubbor/osv) men har hänt att han fått ett tinat märgben någon gång… Har get honom 25% mindre mat dagen han fick benet bara och gröpt ur benet ganska mycket. Skulle inte våga mig på att koka något ben, känns väldigt dumt och onödigt farligt även om det inte är "helt" kokt som man gör med märgben…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Cookie Monster]
1

Aldrig. Tycker inte att det är värt att riskera hundens tänder.

nashjamie
0

Vad menar du med att riskera hundens tänder?

Fridaaaa
2

#5 Märgben är väldigt hårt och finns hundar som haft sönder tänder pga märgben

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Cookie Monster]
1

Märgben kan ge fruktansvärda tandskador. Har läst x-antal gånger om tandskador orsakade av just märgben. Man ska inte tro på allt man läser men när en nära väns hund (2 år)  tuggade på ett märgben och ena tanden sprack så att de fick operera så fick jag det bekräftat. Vet en annan hund vars huggtänder har slippats ner i samband med att ha tuggat på märgben. Säg även en bild på Fb för inte allt för länge sen där en hund hade fått benet runt käken. Slutade med att en veterinär fick söva hunden och såga bort benet.

[Cookie Monster]
0

Googlade lite snabbt och hittade detta.

http://www.klickerklok.se/margben-fast-runt-underkaken/

Wellcraft
1

Aldrig, bärande ben ska undvikas. Flisor som lossnar kan bli för hårt & vasst för hundens mage, benet kan fastna runt underkäken, tänder kan utsättas för hårt slitage osv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

nashjamie
0

Aha okej, tack för länken!

Catta-
0

Nästan aldrig. Tycker det är lite för hårt

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

IngaTrnqvist
0

Aldrig, jag vågar inte på grund av riskerna. Finns bättre ben att ge.

LindaBlue
0

Ge hellre revben och nacke, det är mycket snällare för tänderna, även om hunden har att göra med att gnaga på det en bra stund med. :)

[Forest]
0

Här ger vi aldrig märgben utan ger annat som renben och annat, alltid rå och tinat kan vara kallt vid varma dagar men aldrig fruset.  Minskar inte ner maten

Vattnadal
0

Gav märgben tidigare, nu aldrig, pga tandfrakturer eller nednötning av tänder. De får revben, nacke eller andra ben från tunga djur, och även bärande ben från små djur, som får och rådjur.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

JohannaHund
1

Ger aldrig, har aldrig kommit pa tanken. Vet ej varfor. 😇

Lilllens
2

Aldrig. Lika lite som att jag skulle låta mina hundar tugga på sten.

Maidens
0

Ger aldrig märgben pga risken för tandskador. Finns många andra bra ben att ge istället, revben, nackar, halsar, broskben osv,