Vilken ras?
Om nåt år eller två funderar jag på att skaffa ytterligare en hund. Jag har en hund sedan tidigare och han fngerar verkligen jätte bra med andra hundar. Om jag behöver hundvakt brukar jag lämna honom hos min moster som också har en hund, dock är den lite större. Men dom är verkligen jätte tajta:) Men här kommer kraven:
Ingen knä hund
Det skulle passa med en medelstor hund.
Mycket energi
,
men ändå medelmåttigt, inte jätte jätte jätte mycket. För jag kommer ej ha den enbart som sällskaps hund.
Motion:
Jag kommer kunna fara
på cykel turer, längre promenader. Även vatten lek lite oftare (min andra hund älskar sånt)
Är också sugen på agility, spår/sök, apport, ev.t någon typ av lydnad, (rallylydnad?)
Tänker nog skaffa vapenlicens (min sambo håller på med sånt) och därför någon hund att jaga "lätt" med? Vilken är då frågan.
Pälsvård
Helst inte krulligt eller överdrivet långt hår då jag tycker sånt är jobbigt att pyssla om
.
Om det är lite längre gör ingenting.
Lynne
Den ska ha fint temperament, funka bra med andra hundar, lyssna på sin förare, inte aggressiv på något sätt och lättdresserad!
Utseende
Utseendet spelar egentligen inte så stor roll.
Bara den inte är FÖR lång i pälsen
:)
Vad tror ni skulle passa för ras? Jag har egentligen inte tänkt igenom någon särskild ras. Kanske tänkt lite på jaktlabrador. Hur är dom?
Iallafall, så ställer jag inte så mycket krav. Den kommer inte behöva vara ensam längre tider heller. Det var allt. :)
Blev lite konstigt med texten, vet inte vad som hände..? 🤔
Welsh springer spaniel eller gammal dansk hönsehund kanske. Vet inte hur dom funkar med jakt men jag vet att dom är fågelhundar iaf
Vad har ni tänkt jaga för något?
#3 Ja någon typ av fågelhund kanske?
Ställande eller apporterande? Finns ju en hel djungel av fågelhundar, så är bara att välja och vraka. :-)
Om det är retriever du faller för, så finns det ju flera typer att välja mellan. De är alla fågelhundar med liknande egenskaper, men ändå olika. Så lite vad du är ute efter så finns det garanterat en retriever som passar dig. Mitt tips är att du kontaktar kennlar för de raser du är intresserad av och åker ut och träffar hundarna och bildar dig en uppfattning om vad de är för slags hundar och om just den rasen skulle passa in i din vardag.
Tycker en Welsh Springer Spaniel låter som den perfekta hunden för dig! Annars finns det ju övriga spaniel och retriever-raser :) Kika på dom!
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Flatcoated retriever? Golden retriever? Pointer? Någon spaniel?
Welsh springer, flat, golden, labbe.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Nova Scotia Duck Tolling Retriever?