Fick skäll av tant..
Jag har en hund på 10 månader som inte träffat många hundar, innan han kom till mig. Förut skällde han mot människor, bilar, hundar och ja, i princip allt. Idag har han blivit betydligt lugnare och skäller enbart vid vissa hundmöten.
När han väl får träffa hundar är han mer osäker och måste träffa dom ett antal gånger innan han kan busa och ha sig.
Oturligt nog träffade jag på en tant vid en strand. Hennes hund skällde inte, men det gjort min. Kommentaren jag fick var: om det hade varit min hund, hade jag avlivad den.
Jag såg verkligen hur hon kollade in varenda rörelse hunden gjorde, precis som att allt var fel.
Så tråkigt att få höra detta när han annars är världens lugnaste och finaste hund. Han är absolut inte aggressiv, tvärtemot.
Självklart blev jag arg och besviken. Speciellt när hon inte vet hur hunden är egentligen. Hon utgick från att alla hundar som skäller, är farliga och ska avlivas. Han såg verkligen inte farlig ut då han är liten, fluffig och gullig. Förstår inte hur hon kan ha blivit så rädd för honom. Annars skulle hon inte sagt den kommentaren..
Låter som en kan-bäst-tant. Inget att bry sig om. Fast jag förstår att det inte är roligt att höra.
Men samtidigt vet ju du om vilka framsteg han gjort, så var bara stolt över dom, och träna mer med honom. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#1 - Ja precis! Men detta är både min och familjens första hund, så man tänker extra mycket då man inte vet allt om inlärning m.m. just nu.
Usch. Även fast man vet att man inte ska ta åt sig är det svårt att inte bry sig ändå. Men var stolt över dina framgångar! Jag försöker jobba med min valp som skäller så fort hon hör någon annan skälla. Det är en lång process, men när man väl lyckas, då blir man stolt över sin lilla älskling 😍
Hade det varit jag så är risken stor att jag hade svarat : "Om du varit min tant hade jag avlivat dig." 🤐 Inte så trevligt men ganska välförtjänt i det läget.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
#4 haha det är nåt jag skulle kunna kläcka ur mig xD
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
En tant eller rättare sagt; kärring utan förståelse för vare sig djur eller folk. Om hon verkligen menade vad hon sa så kan man ju fundera på hur många hundar hon har förbrukat genom åren.
≧◔◡◔≦
Men vad klumpigt - sådär säger man bara inte! Vilket klavertramp!
Sådant folk kommer man stöta på då & då som hundägare.
Jag själv fick höra av en gubbe med en dvärgschnauzer att min "aggressiva" hund också måste avlivas, för att han gick med halti.
Tycker mest det är skrattretande och det bara skriker om okunskap, så ta inte åt dig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
H*n är ju fortfarande ''valp''! Jävla kärring, så säger man inte! okej man kan ju tänka det (om man nu är en sådan okänslig person) men att säga det rakt ut!😡 blir förbannad!
Mina två pojkar är hundar från räddnings orginisationer, eftersom ena antagligen har ADHD eller asberger eller något sådant är han rätt annorlunda. Han var gatuhund som liten, så nu är han ganska taskig i kopplet vid hundmöten. Han skäller och kan ibland hoppa mot den andra hunden. Alla som känner honom vet att han bara vill hälsa på den andra hunden. Men tyvärr så finns det jobbiga människor som inte förstår det här. Eftersom min andra hund bott i ett skjul hela sitt liv, blivit misshandlad och sånt så var han väldigt lätt påverkad när han kom hit. Så nu skäller han också på andra hundar. Grejen är, den jag berätta om först, jo i början gjorde han nästan bakåtsvoltar och slutade inte dra i kopplet fören hunden försvunnit helt ur synhåll. Nu är det bara när vi är som närmst hunden han skäller. Vilket blir mindre och mindre hela tiden. Men iallafall, har en riktig surtant som bor en liten bit bort från mig. Våran första hund som var hur lydig som helst, som alltid gick lös fick man höra "KOPPLA HUNDSKRÄLLET" varje gång man gick förbi henne. Och nu när hon ser våra andra hundar vid hundmöten så får vi alltid höra "Folk som ni borde inte ha hundar." "Dom borde avlivas!" "Vad är det för fel på er som låter hundarna göra sådär" Vi tränar på varje promenad, men som sagt tror ena hunden har problem med att lära sig nya saker.
Moral of the story, spelar ingen roll om hunden är lydig eller inte, du får skit för den ändå. Och är det inte en hund, så är det något annat. ;) Skit i vad dom säger, du gör rätt som du gör.
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus

Shit, vår valp skäller på katterna när den vill leka. Bäst att lyda surkärringens råd för valpen måste ju vara aggressiv! Suck…