Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8830 ggr
Hildgrim
0

Päls skyddar mot värme?

Att päls skyddar mot värme har jag hört flera gånger men jag förstår inte riktigt hur det fungerar. Kan någon förklara detta för mig? :) Jag förstår givetvis att olika pälstyper fungerar olika, vissa raser (t ex pudel) verkar man ju klippa ner så här års medan det verkar vara en dödssynd att klippa ner en spets. Vilken slags päls skyddar mot värme och vilken gör inte det? 

Men mår verkligen en spets bättre med alls sin päls mot om man skulle klippa bort det?

När jag är ute så tycker jag det ser ut som att korthåriga hundar klarar av värmen bättre än långhåriga. Men det är kanske bara som jag inbillar mig. :P Och varför har inte nakenhundar problem med värmen? Dom saknar ju i så fall pälsens skyddande effekt totalt.

jenmjao
0

Har för mig att det är dom naturliga fetterna och inte pälsen som skyddar, samt så skyddar "pälsen" emot solljuset för hundraser som inte är nakna egentligen och inte alls vana.

VildaVittra
0

De som påstår det sov under fysiklektionerna i skolan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

drika
12

Pälsen isolerar mot värme och kyla  eftersom det är en dubbelpäls. Den har alltså allra längst in mot huden underull  som är kort och tät. Sedan är det täckhåret som är grövre och rakare. Pälsen skyddar också huden mot vatten och smuts. Det här ä varför man inte bör raka ner sin hund även om man tror att de hjälper dem varma sommardagar. Pälsen kan också bli förstörd och aldrig få samma kvalitet efter en rakning. Det här gäller bara raser med sk. dubbelpäls som t.ex. sheltie och keeshond. Inte alla långhåriga hundar. Sedan om hunden är sjuk och behöver rakas är det en annan sak:)

Hälsningar

Fredrika

SaraC
2

Som #3 säger!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hildgrim
0

Fast isolerar pälsen så pass mycket att hunden är svalare med sin päls än om man rakar ner den? Om jag jämför med min nakenhund så måste det bli 28-30 grader (skuggtemperatur) och gassande sol innan hon börjar flåsa utan fysisk aktivitet. ALLA andra hundar verkar flåsa vid betydligt lägre temperaturer. Och då har hon som sagt ingen päls som isolerar alls utan hon är extremt "utsatt" för solen.

En bekant har en eurasier (alltså dubbelpäls) och den har flåsat sedan vintern i princip. Jag har faktiskt svårt att se hur hennes päls skulle hjälpa henne att hålla sig sval.

Thaisilk
8

En luftig tovfri sommarpäls på t.ex. en collie gör att hettan från solen stannar i det yttre lagret.  Hunden blir naturligtvis lika varm som luften i skuggan men det riktigt solheta når inte ända in.  Dock har en collie, liksom vargar och flertalet hundraser,  ganska kort hår på huvudet vilket gör hunden hetare där. Jämför en skallig  gubbe  med en krullhårig i afrofrisyr - den skallige klarar definitivt inte solen lika bra som den i afron.

När vi hade en vit Pudel i full utställningsfrisyr klarade den värme betydligt bättre än våra andra, korthåriga, hundar. De korthåriga gillade att ligga en stund i solen, och det gjorde pudeln med. Dock låg pudeln kvar i solgasset en ganska lång stund sedan de andra hade flyttat in i skuggan.  

Jämför själv att sitta i solen naken eller i något åtsittande med att ha något luftigt klädesplagg på sig. När såg man en naken arab  på en kamel i Sahara?

Mischa
0

Känsligheten för sol verkar dessutom vara ganska individuell, min syrras lagotto lider av sommarvärmen medan min mammas storpublik tycker det kan vara skönt att sola. Underhudsfett kan också spela roll i hur väl hunden hanterar värmen.

≧◔◡◔≦

Mischa
1

* Storpudel skall det ju stå ;-)

≧◔◡◔≦

Michaela-N
8

Att lång päls skyddar mot värme skulle jag väl säga är lite sanning med modifikation. Päls/täckhår i den bemärkelsen skyddar inte mot att varm luft cirkulerar runt hunden och förhindrar värme (som INTE är synonymt med solstrålning) att träffa huden. Däremot skyddar den mycket riktigt mot solens strålar och UV-ljuset som avsöndras absorberas också.

Lång päls/tät underull har istället den funktionen att den isolerar mot kyla och väta, från båda hållen: Därför förvärras de fukteksem vissa hundar med lång päls drabbas av, det blir isolerat och vätan får inte möjlighet att avdunsta.

Har man en hund utan underull eller med väldigt lite underull (bichoner, papillon, Pudel, lagotto mfl. )gör det alltså ingen skada att raka kort, förutsatt att täckhåren som är kvar är tillräckligt långa för att inte stå upp så att de fortfarande håller solljuset bort från huden.

Så har man en hund med underull (även tjock sådan) så är det som händer när man rakat den att både täckhår och underull förkortas. Pälsen är alltså inte lika tålig vid solexponering men fungerar bättre vid varma temperaturer eftersom huden är lättare att nå och ingen isolering av värmestrålning både från hundens kropp och utifrån kan ske.

Rakning förvärrar inte pälskvalitén långsiktigt, däremot på kort sikt. 

Jag har efter mycket om och men och mycket velande själv rakat ner min papillonblandning och han mår mycket bättre nu.

VildaVittra
0

#9 Äntligen någon som var vaken på fysiklektionerna. 🌺

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
3

En spetspäls ser ut såhär //////// där värme kan dunsta upp men solen når inte ned till skinnet utan landar på topparna istället och rakar man ser det mer ut såhär …….. där det är mest underull kvar och solen landar direkt på skinnet. Hunden har då större behov av skuggpauser för att skydda huden men har inte ett varmluftlager runt kroppen eftersom värmen kan fly snabbare. 

Men underullen funkar som läskpapper så smuts och väta fastnar lättare. Detta gäller även strävhårsraser gamla fråga raka eller rycka. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Michaela-N
0

#11 Om man rakat hunden så att pälsen är som små prickar har man uppenbarligen rakat alldeles för kort.

"Solen når inte ner till skinnet"? Solstrålar just vad det låter - strålning, och inte materia man kan ta på. Solstrålar blockeras inte fullt ut av päls.

Hiro
2

Som #3 säger, vår norrbottenspets hanterar värmen väldig bra medan labben blir varm betydligt snabbare och hon har ingen underull. Gäller även då båda är i skuggan för er som tänker på att min labbe är svart

TheaV
2

Samma för oss som för #13 Vår eurasier klarar värmen mycket bättre än vår labrador, trots (tack vare) sin päls.

Aristarcos
1

Min långhårs Collie klarade värmen mycket bättre än min nuvarande welsh. Collien klarade både kyla och värme bättre med sin dubbla päls.

Welshen är påverkad redan vid 20 grader, vid 25-30 är hon mycket påverkad och blir jätte varm bara hon går på promenad.

Cahira
0

#12 Jo men det var enklaste snabbaste förklarningen jag kunde ge, hade bråttom iväg. :) Når ned till skinnet menade jag at solen ligger inte direkt på skinnet. Blev lite otydligt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Dumpuck
0

Hur är det med ex. Briard, Afghan (stavning?) och Bergamosco (stavning?)…?

marathos
0

Har en terv som rakas på sommaren med 3mm-skär. Han klarar värmen mycket bättre med kort päls. Han älskar dessutom att bada och hade han haft sin tjocka päls får han lätt fukteksem. Förutom täckhår har han väldigt tjock underull.

Vattnadal
2

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Viccan92
2

Jag har en collie och en Tax. Båda långhår. Taxen blir varmare och lider mycket mer av både värme och kyla. Collien däremot jo han flämtar på sommaren men han blir inte varm på samma sätt. Känner jag med handen intill huden är han sval. Likadant efter bad. Då är han inte blöt intill huden.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Princesseen
0

Men även fast pälsen skyddar mot värme så är det enligt mina erfarenheter fortfarande varmare för tex en pomeranian med päls på sommaren än om den vore rakad. Min pomme led väldigt mycket av värmen och jag testade att raka honom och det hjälper väldigt mycket.

SaraC
0

#19 Bra länk!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

TjockaBerta
0

#17 Bergamasco håller sig sval under sina"plattor" enligt en uppföljare.

>>>Malum domesticum<<<

Kadoor
0

Har en Lagotto, han tål en del värme men ligger gärna i skuggan. Dock kan han ligga på solstolen en stund som står mitt i solen på altanen, då känns han varm på kroppen och han kan inte ligga där för länge. Han flämtar en del också i värmen.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Forest]
0

19 bra länk 👍