halti
jag funderar på att köpa halti, men tänkte fråga vad ni tycker man ska använda för halsband till? Ska man ha ett vanligt eller kan man använda stryp/halvstryp samtidigt? Är ny på det här med halti & har inte läst på så mycket än, men har en tollare som drar väldigt mycket & är svårhanterad vid möte av andra hundar, tänkte att det i alla fall är värt ett försök med halti i förhoppning om att träna bort svårigheterna. Tacksam för svar :)
// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara
Skulle inte välja halti alls, för stor risk att det blir rejäla skador i nacken på hunden när den rycker. Provat VGW-sele?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Hej! Haltin har som #1 skriver en negativ effekt på hundens nacke. Minsta rörelse fråg hunden/dig i kopplet kan vrida hundens huvud i onaturliga vinklar och skada den rejält. Även wgw-selen är dålig för hundens kropp då den snedbelastar, den skulle jag inte heller rekommendera någon. Jag tycker istället du ska ta kontakt med en bra instruktör som kan hjälpa dig med era problem så du slipper använda "hjälpmedel". Lycka till :)
Håller med #1, rycker hunden till i halti riskerar den att få whiplash skador. Ta en till på VGW-sele och skvallerträning!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ett vanligt halvstryp utan strypeffekt använder jag på min aussie, och har alltid använt halvstryp på vanliga promenader. Han brukade få värsta rabiesanfallen i hundmöten där han slängde sig mot de, skällde/morrade, tuggade fradga och var helt okontaktbar. Han vägde då allt från 18kg skinn och ben till 25kg muskler, dvs väldigt stark för en späd flicka i tonnåren. Set fullkomligt i vgw(som inte hjälpte ett smack) och halti, körde mitt egna rejs med biltema spårsele eller haövstryp från showmaster. Bara att ta ut svängar och avleda med det roligaste som existerar, nu i dag kan han köra agility och gå upp i aktivitet, LÖS, på bk när andra hundar skäller, springer runt och han tittar knappt åt de. Vill du ha tips på hur du ska göra samt någon att bolla idéer med är jag bara ett PM bort :)
-
Jag använder vgw till min donna som gör utfall vid hundmöten. Hon gör riktiga ryck blir väldigt stark så ett halsband på henne går helt enkelt inte, plus att jag är rädd för skador.
Med vgw så kan jag bryta hennes blick mycket bättre och kan vända henne ifrån hundar lättare, hon har blivit mindre stressad vid möten och är på det hela lättare att hantera ute.
Men fundera på hur din hund beter sig i möten, är det skall och mindre ryck så är det inga större problem att kunna kontrollera i vanlig sele/halsband. Men står han på två ben och hoppar och gör kraftiga kast så är vgw ett bra alternativ. Gå gärna en kurs så du får bukt med problemet och fråga gärna vilket alternativ på hjälpmedel som du kan ta hjälp av. Blev själv tipsad av Lotta Lundbäck på Aktiveras i Degefors om vgw när jag var på kurs hos henne.
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤
Tack för alla svar! Ska kolla upp det här med vgw-sele tror jag :) Måste bara få fråga vad man i så fall använder haltin för? För på de ställen jag läst är det till hundar som drar på promenaden, vilket min gör, men om jag fattat er rätt tycker ni inte att man ska använda den till dragande hundar? När ska man i så fall använda den? Eller tycker ni att man aldrig ska använda den? Blev lite nyfiken bara ;)
// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara
Den är till för dragande hundar men det är en så kallad quick fix för hundägare som tycker att det okej att träna hunden med hjälp av smärta och obehag - precis som ett stryphalsband. Hunden "blir lydig" på bekostnad av hundens hälsa.
Precis som #7 säger så är den till just för att orsaka smärta i nacken.
Det finns ju tyvärr många, många, många redskap när det kommer till våra hundar, som enbart är till för människans välbehag och inte alls är speciellt bra för hunden. Titta t.ex. på alla tunna strypkedjor som finns.
Utöver att titta på en vgw-sele, så kanske du ska se över möjligheterna att gå en privatlektion hos en hundtränare (med mjuka metoder), som kan hjälpa dig att hitta rätt knappar för att träna just din hund att inte dra? :) Det brukar inte kosta några jättesummor för enstaka lektioner, men det är väl investerade pengar!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#8 Är den verkligen till för att orsaka smärta?
Nu har jag aldrig använt eländet men efter vad jag har förstått gör utformningen att man kontrollerar huvudet på hunden och därmed lättare hela hunden?
Att nacken kan ta skada är en vidrig bieffekt av utformningen…
Haltin är inte alls gjord för att skapa obehag i nacken, vilket den heller inte gör. Den tillåter att kontrollera huvudet på hunden och är ett hjälpmedel under tiden man lär in det nya beteendet. På samma vis som det är lättare att hantera en stark häst i grimma än i halsring så kan en stark hunds ägare dra nytta av en halti.
#9 Nja, klart att man inte skapat den med tanken att "nu ska vi orsaka smärta". Däremot är ju det den uppenbara funktionen. Den är till för hundar som drar, för att hunden ska ha mindre kontroll över sitt huvud och få det böjt åt förarens håll när den drar. Då blir det tryck och ryck i nacken på hunden = smärta. På en hund som inte drar blir det inget ryck = gör inte ont, men till en sån hund använder man ju troligen inte halti utan halsband eller sele eftersom man inte har de problemen. Där skulle man möjligen kunna använda det som säkerhetsåtgärd till en redan snäll hund, som är väldigt stark om någonting oväntat skulle hända.
#10 Att man har grimma på en häst som väger 150-1000 kg tycker jag inte är jämförbart med att använda det på en hund. Som sagt, visst kan man använda det som "nödbroms" på en stark hund, då tillsammans emd halsband, men en hund som drar kommer få ont om den har halti. Därför tycker jag att det är ett olämpligt hjälpmedel till hundar som drar. Så enkelt är det.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#12 Fast det är den ju. Att den är till för att kontrollera hundens huvud är ju bara en omskrivning.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Att jämföra hunden med hästen fungerar inte, hästen har en annan form på nacken än vad hunden har. Hästens nacken är mer böjd i normalt tillstånd än vad en hunds nacke är. Så med grimma (dvs halti) och hunden rycker så kan det bli skador, då haltin tvingar nacken att böjas på ett för hunden onormalt sätt.
MEN om man använder haltin som ett straff dvs "haha där fick du" när hunden rycker så använder man haltin FEL. Du ska absolut inte rycka i den själv och om hunden inte slutar att rycka/dra med haltin på då funkar den ju inte. Tanken är ju den att hunden ska lära sig snabbt att dra/rycka i en halti är väldigt obehagligt och därefter inte göra så igen, iaf inte i den styrka som den gjort tidigare. Om hunden fortsätter med ryck/drag då kommer skadorna. Men visst räcker det med ETT rejält ryck för att hunden ska skadas. Men om man är medveten om riskerna med haltin så kan man sakta vänja hunden vid haltin. Men haltin ska bara vara ett verktyg för att få bukt med problemet, inte som en quickfix för all framtid.
Jag har en halti som min mor använder när hon är hundvakt, vilket är väldigt sällan. Han går dock väldigt fint i koppel, men han kan göra utfall mot andra hundar (han gillar hundar, men vet inte hur han ska uppträda). Så det är en ren säkerhetsåtgärd för att skydda min mor och min hund och det har fungerat väldigt bra. Han är fruktansvärt stark så min lilla mor hade inte haft en chans om han hade gjort utfall. Jag har informerat om hur hon ska hantera haltin och var riskerna ligger och jag har själv vant honom att gå med haltin innan hon tog hand om honom. När hon dock är hundvakt så blir det bara korta rastrundor, inga längre promenader.
Planen är ju dock att han ska slippa haltin även med mor i kopplet. Så vi tränar och vi har kommit långt vad gäller utfallen, men jag litar inte helt på honom alla gånger. Gillar inte verktyget och använder inte det själv, men jag ser det som en nödvändighet.
VGW sele i all ära, men han är fortfarande väldigt stark i denna.
Hunden får inte ont om den drar, för huvudet vänds bara mot föraren. Men rycker hunden (eller föraren för den delen) till när hunden bär halti gör det ont och kan ge nackskador. Men som någon nämde är den inte framtagen för att orsaka smärta, utan att vända hunden mot föraren för att kunna få kontakt.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Att använda halti innebär ju absolut inte att man ska slita i hundens huvud på något sätt, utan bara hålla emot, så att inte hunden får kraften framåt, vilket heller den inte får…
Rätt använd så är det inte ett redskap för att orsaka smärta.
Fast det hjälper ju inte att man själv inte sliter ifall hunden rycker till. Man kan ju inte tala om för hunden i förväg att den inte får dra till, så har man en dragig hund eller en hund som gör utfall så kommer den ju att dra till första gången man sätter på haltin. Och det där första rycket kan räcka för att skada hundens nacke för livet.
Jag är nyfiken, hur många känner hundar som fått nackskador till följd av användande av halti? Jag har själv flera vänner som använder halti, ofta till sina draghundar för att inte tappa dessa vid koppelpromenad, men jag har inte hört talas om fenomenet med alla dessa skador. Upplys mig gärna! Vilka är hundarna? Vad hände när de skadades? Hur behandlades hundarna och hur lång tid tog det innan de blev friskförklarade?
Jag har inte hört någon som skadats, och hört talas om flera hundar som använt halti.
När min Storpudel var runt 1 år så använder jag halti på henne (innan jag visste om hur jag skulle lära henne osv) och hon skadades då inte av haltin. Säger inte att hundar inte skadas utav en halti men min blev inte och andra jag känner, deras hundar har heller inte blivit skadade.
Undrar med som #18.
Jag tycker stället vi ska fokusera på VARFÖR man vill ta till "hjälpmedel", är det för att hunden är hög i intensitet, gör utfall, drar i kopplet? Alla dessa beteenden går att träna bort alternativt tona ner (intensitet). Dessa "hjälpmedel" tar endast bort hundens fysiska styrka eftersom de som använder dem inte har verktygen att hjälpa hunden på ett psykiskt plan. Är det bara jag som ser det skeva i detta? LÄR hunden hur man uppför sig istället för att ta infrån den dess fysiska fördelar..
#17 När min hund har dragit till i haltin så har jag verkligen inte slitit honom, utan jag har hållit kopplet stabilt. Han har insett fort att det där lönade sig inte. De tappar ju enormt mycket av sin styrka i en halti, så det ska nog mycket till om skador ska uppstå. Men om hunden hela tiden rycker och drar ja då har du ingen nytta av haltin och det är då största risken för skador ligger, eller om man ser till att knicka till nacken på hunden i hårda ryck, vilket är fel hantering. Jag rycker aldrig i hunden när han har halti, kan ibland dra lite för att leda honom rätt.
Det handlar väl om sunt förnuft som med allt annat.
#21 kan ju bara tala om mig själv till varför jag en gång i tiden använde halti och det var för att min hund drog som f*n och gjorde utfall å då dennes stora storlek på detta. Jag har ledvärk från handleden ut till fingertopparna så nej, min kropp pallade inte med den styrkan. Och min mamma som ibland var ute med min hund har fibromyalgi vilket gör det oerhört svårt och smärtsamt för henne när dessa beteendena uppdagades. Självklart jobbade vi med hunden om dessa problem! Men eftersom vi ansåg att haltin inte skadade så använde vi det för vår skull. Idag har hunden inte haft halti på över 2 år och är nästan helt fri ifrån dessa problemen och hon fick inga skador! :)
#23 skönt att hon inte fick några skador, men varför ta risken? Varför skaffade ni en stor stark hund och hur länge använde ni haltin? Hur frekvent tränade ni och vilken metod?
#24 vi ansåg inte att där fanns någon risk. Jag visste inte att jag skulle få en kronisk sjukdom när jag skaffade hunden. Hur länge kommer jag inte ihåg men ett halvår kanske? Vi tränade/tränar nästan var promenad + utöver det. Vi provade olika metoder tills vi hittade någon som funka vilket var: "skrik"beröm och lek vid rätt och vid fel så hukade jag mig och sa att så gör man inte osv. Det var det som funkade allra bäst för vår hund.
#24 och vad har du med det att göra rent utsagt? Ingenting. Är så trött på den här typen av kommentarer. Vad är så hemskt med ett hjälpmedel när det används som dt ska? Dvs som hjälpmedel. Nej, önskar större ödmjukhet kring det här med metoder. Ingen ve vad som prövats eller vad som fungerar på just den och den individen.
Vad jobbiga folk ska vara. Har man en stor hund som gör utfall är det banne mig oansvarigt att sätta sele på den, oavsett om det är vgw eller vanlig.
Haltin är bra för att man ska ens ha en möjlighet att träna sin hund. Hur lätt är det att jobba på hundmöten när allt fokus går till att hålla i sin hund? Sen kan man själv slappna av mer och inte behöva vara orolig över att tappa kontrollen. En tränare som rekommenderade halti sa att man kan ha kopplet i halsband och så halti som man kan ta tag i om nån är orolig för skador.
#27 hur sjutton kan det vara oansvarigt att sätta sele på en hund som gör utfall, om man klarar av att hålla den (oavsett strl)? Håller för övrigt med #26, sådana frågor är inte relevanta och undrar vad du har med den saken att göra? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ett litet sidospår till detta. Men finns det någon här som faktiskt kan se nackskador på utsidan? Jag blir lite förundrad över kommentarer som "jag har minsann inte sett någon hund som skadats" för har hundarna verkligen undersökts till den grad att man skulle upptäcka skadorna? I de studier som har utförts när det gäller att titta på skadorna av olika hjälpmedel så har man obducerat döda hundar.
#29 min hund har nyligen blivit undersökt (och andra tillfällen) vid just nacke och rygg pga att hon har ett ryggfel och där är inga skador ifrån haltin vad veterinär och hundfysooterapeut sett :)
Om det nu blir så mkt skador som ni säger varför är haltin fortfarande laglig i sverige då?
Samma sak med stryp?`Eller kanske flexikoppel? Det känns som att sele är det enda som är tillåtet för andra att ha ibland. Har man något annat är man ''dålig hundägare''.
Fel använt kan alla olika typer av hjälpmedel skada - även WGW sele och annat.
Jag har själv använt halti för många år sedan på en dragande irl varghund. Så länge hunden inte är av typen som kastar sig i koppel, så orsakar den varken skada eller smärta. Det enda som händer är att huvudet vänds lite bakåt om hunden drar. Jag använde en kort period tills hunden förstod att den skulle gå utan att dra (vuxen omplacering och stark som en oxe).
Dock är det inte så många hundar som uppskattar halti just för att det sitter över nosryggen - och det kan orsaka skav. Till en lugnare hund som segdrar kan ett halti vara ett bra hjälpmedel, men en hund som kastar sig skulle jag aldrig använda den typen av hjälpmedel. Man får alltså se lite till vilken hund man har.
#28 För att en hund på 40+ kg som kastar sig i sele går inte att stoppa direkt, om man inte är otroligt stark själv. Blir man överraskad av en mötande hund eller människa och inte hinner gå undan har man väldigt lite kontroll på sin hund.
Nu menar jag hundar som kan bitas, jag tycker det är oansvarigt att inte använda halti eller halsband och munkorg på såna hundar.
#33 en hund som biter skulle jag ha munkorg och sele på, för annars skadas ofta hunden. Och ärligt talat- jag har inte haft någon hund (passar hundar) som vänt sig om för haltin. Hade en tollare, som drog jättemycket i kopplet. Han hade halti, och det hindrade inte honom någonstans. Sedan tog jag av haltin, satte på honom sele och tränade istället-gick mycket bättre. Även på ett hunddagis där alla hundar hade halti hindrade det inte hundar som drog/gjorde utfall att göra det i halti. Så håller väl inte med dig helt.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tror det mesta har att göra med HUR man använder en halti och vad för hund man har.
Jag har själv prövat på min hund och det funkar inte alls bra, han är ett riktigt energiknippe och drar, hoppar och studsar. Hade däremot en tik som jag passade i några månader och henne provade jag haltin på. Hon var mer av det lugna slaget och slödrog och hängde på kopplet när man gick. Dessutom kunde hon vara aggressiv i vissa situationer och det blev mycket lättare med haltin när det gick att vända bort hennes blick och få henne att koncentrera sig på mig istället. Jag använde den framförallt när jag var i miljöer hon hade svårt för och vi gjorde stora framsteg, både med och utan halti givetvis. Fast jag kan inte säga att jag använde den särskilt ofta, men ibland som hjälpmedel.
#26, jag tycker inte att mina frågor var det minsta irrelevanta.
jag har förståelse för de som använder halti kortare perioder av särskillda anledningar, sålänge man samtidigt tränar aktivt och har en plan för vad man vill få ut av användandet. man ser allt för ofta folk som har "hjälpmedel" på slentrianmässigt och låter hunden gå och felbelasta år efter år, DET tycker jag är djurplågeri. använder man en bra träningsmetod tar det inte flera månader innan man ser framsteg.
#34 Munkorg och sele kan man inte ha på utan halsband, inte den jag har för då skakar hunden av munkorgen snabbare än kvickt
-
#37 då hade jag haft halsband som var fäst i ett längre koppel som jag bara hade som säkerhetslina, och ett koppel jag använde som sitter på selen. Funkar utmärkt!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tänker mest på vad som händer om hunden blir rädd för något (typ nu i jultider - ungar som smäller små raketer) och kastar sig fram?
Har hört flera skräckhistorier (fast bara tre som jag vet är helt sanna) om just de där snabba hoppen framåt där kopplet tar slut och hunden får ett kraftigt ryck i halti(t).
Ni som använder det och tycker att det fungerar bra kanske har något knep för sådana situationer?
De tre hundarna jag vet om (grannhundar) får fortfarande gå på rehab (två av dom blev skrämda samtidigt på en promenad för 1,5 år sedan då ett släp tappade lasten på vägen de just gått över och den tredje blev rädd för en rejäl åsksmäll från ingenstans i somras) då de fått skador på både muskulaturen i nacke mm samt felställningar. Ingen av hundarna hade tidigare visat rädslor, den yngsta var ändå fyra år, och i sådana lägen hinner man inte själv reagera.
Hade de här tre enbart otur med hur illa det kan gå eller kollar folk inte upp sina hundar efter en sådan incident (som förhoppningsvis inte är så vanlig)?
Själv använder jag mig av förebyggande träning eftersom jag har haft mina hundar sen valptiden. Skulle jag ta över en vuxen hund som drog väldigt mycket eller gjorde utfall hade jag satt på en vgw-sele (även om jag inte tycker att det är ett jättebra hjälpmedel det heller, har sett många hundar som går på snedden eller snurrar runt åt samma håll så fort selen "vänder" dom och de är fortfarande lika uppskruvade på hunden/ på att dra) och sedan tränat som sjutton! En hund ska inte gå och dra. Förutom att det skapar massa frustation får hunden fysiska problem. Att sätta på något som hjälper oss att hålla hunden men som inte får bort problemet är bara taskigt. Att sätta på något som stoppar hunden, men som inte skadar den under en kort användningsperiod, så att vi får chans att träna är en annan sak. Men "hjälpmedlet" ska vara borta på några veckor. Annars flyttar man ju bara problemet tycker iaf jag. Gråter när jag ser hundar som efter fyra år fortfarande går i halti och smådrar.
Intressant diskussion!
#27 Jag ser mig inte ett dugg "oansvarig" för att jag använder vgw till min tjej, vi har tränat, prövat olika hjälpmedel och vgw är det bästa. I och med hennes kast som hon gör med hela kroppen så skulle jag inte våga använda en halti för hon skulle säkerligen få skador.
Min hund blir så fokuserad på de andra hundarna att man får slita med all kraft för att kunna bryta henne. Med selen behöver jag inte använda all min styrka och hon slipper känna ryck och slit i halsen. Man är oansvarig om man använder sig av en halti, stryp eller vgw om man sedan inte tar sig tid att träna på problemet, men det verkar du inte tro att man gör? :S
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤
Har inte läst alla inlägg men var försiktig med en halti, kan lätt orsaka mer skada än nytta. Den ska användas under stora försiktigheter och under mycket kort tid och på rätt sätt. Nackskador är vanligt efter användande av halti. Finns fall där hundar lämnats på hunddagis där personalen använt halti vid promenaderna som senare visat nackskador på röntgen.
Jag skulle rekommendera att köpa ett helstryp eller kedja(ljudet kan bryta ett beteende) samt gå en kurs med hunden. Finns oändligt många bra knep att ta till för sådana beteenden. Försök tänka att du ska bryta en block vid hundmöten på olika sätt.
Nu är det en gammal tråd men ändå inte fasligt gammal, så måste bara säga #28 vad har du för erfarenheter av stark och stor hund i sele som gör utfall mot andra hundar? De olyckliga gånger min hund blivit påflugen har det varit av stora hundar i sele som ägaren inte kunnat hålla/få kontakt med då hunden skiter fullständigt i matten elr husses ryck i kopplet när hunden bär selen. Har själv haft stor och stark hund i sele som flög ut mot en människa och hade ingen kontroll alls i sele, då jag inte heller direkt är superlång så hade jag inte heller kraft att hålla emot men som tur var denna hunden oerhört snäll och löd när jag kallade i den.
Själv sätter jag inte sele på en hund över 15kg, anser t.o.m att min hund nästan väger för mycket för sele då han ett par gånger varit så stark att han dratt omkull mig, dock är han inte det minsta aggressiv. Och visst handlar det om träning, det gör det jämt, men jag byter sida på gatan om jag ser en rottis i hurtta sele, inte för att jag antar att den är farlig men för att min hund och jag har behövt utlida för många utfall/ bli påflugna att jag inte tar den risken.
Och du skriver ''om man kan kontrollera den'' Jo de brukar säga efter att deras hund flugit på min att ''buster har ju aaaaaldrig'' så kontroll är nog olika hur man definerar den.