Utställningsråd?
Hejhej!
(Har även skrivit på Hundutställning.ifokus)
Jag är total nybörjare inom utställning. Förra året var jag på Stockholms Hundmässa och tittade och såg lite hur det fungerade. :)
Nu har jag en Sheltie som blev 12 veckor i fredags. Och planerna är att ställa ut henne på Inofficiella utställningar till en början, när hon blivit 4 månader. :)
Så - hur gör man? Vad tränar man på hemma innan? Vad har man för klädsel?
Ska man ha speciellt utställningskoppel?
Ös på med information! :D Tack på förhand!
Bifogar en bild på min tös Zaga också. :)
Oj vad spännande- jag är också ganska ny i utställningsåldern då min första hund började ställas ut som 4 månaders valp för ett år sen ungefär.
Hemma tränade vi mycket på att gå i utställningskoppel (jag köpte ett väldigt basic utställningskoppel allt-i-ett på djurmagazinet. Man kan tänka på att färgen på kopplet ska gå ihop fint med färgen på hunden.)
Träna att stå på bord, har du inget trimbord eller liknande så använd strykbrädan, det är ganska liknande ändå. Träna på att hon ska kunna stå fritt och att folk ska kunna ta på henne utan problem, kolla i tänder och allt sånt. Men på inofficiella utställningar brukar domaren vara väldigt överseende med valpar :) Lycka till, hoppas att du fått andra tips också!
Vad tränar man på hemma innan? Lära hunden att stå rätt och hålla positionen så domaren kan hinna se. Lära att någon annan får titta på tänder och känna känna på kroppen. Hitta rätt takt som visar hunden rörelse bäst samt att lära hunden att inte reagera på andra hundar som springer framför eller bakom så mycket :)
Vad har man för klädsel?
Helt och rent! Men inget som distraherar från hunden eller får hundens färg att smälta in i dig så att säga :)
Ska man ha speciellt utställningskoppel? Ja det ska du ha :)
Sen ska det såklart vara roligt!! :D
Jätte fin tös!! ^^
#1, #2 Tack så mycket för svar båda två! :D
Jag skulle nog säga att träna på kontakt är viktigt. En hund som går och sniffar för sig själv och drar åt olika håll i ringen ger inte nåt vidare intryck. Givetvis ska du också träna på de olika momenten som att olika människor hanterar hunden (på ett sätt som gör att den tycker det är roligt!), och be dem också att titta lite på tänderna på ett lekfullt sätt. Träna på att stå fint, kort och ofta.
Vi håller själva på att tränar här hemma =)
Vi jobbar med följande
- Hantering (med främlingar)
- Trava i utställningskopplet
- Stå och stå still
- Störningar av alla dess slag - smällar, folk, hundar, flaggor, oljud osv.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!