Merle *bilder*
Idag är det inget vidare kul väder ute så jag har det ganska tråkigt men då fick jag en ide om att skapa en tråd där ni som vill kan lägga upp bilder på merle hundar.
Jag älskar verkligen denna färg efter som ingen är den andra lik. Lägg gärna upp så många bilder ni vill!🙂 Jag börjar med att lägga upp bilder på Nicki som är red merle. (Gammal bild då, hon ser naken ut haha)
Älskar färgen Merle!
- Synd bara att inte min ras får/kan ha den ><
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Merle x3
Blåna blue merle m tan och Zuki och Indi red merle.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Älskar hans teckning :)
Nicki är den första merle hunden jag äger så kan inte så extremt mycket om just den teckningen så jag är nyfiken på om ni som vet hur mycket vitt ska en merle tecknad hund ha för att det ska räknas som övertecknat? Har hört prat om övertecknat på merle hundar men aldrig vetat vart gränsen har gått för att den ska räknas som det :)
#5 Det skall du snarare vara glad för då merlegenen är kopplad till en hel del defekter som även finns hos en del enkelmerle hundar, så som grunda ögonhålor o ibland oförmåga att kunna simma, dvs dom sjunker.
#8 Otroligt häftig bild!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#16 Tackar :)
#5 Asså det visste jag inte!
Det är ju tragiskt - men hade gärna haft en merle som var utan problem iallafall =)
För det är väl långt ifrån alla merle som har de problemen??
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#12 va roligt att höra :) Skickar med en till (hoppas den kommer upp)
Må gott!!
Nathalie & Lego
Gjorde den inte… Mobilen funkar inte alltid…
Må gott!!
Nathalie & Lego
.
#16 det är väl en myt? har aldrig hört om någon merle färgad hund som har problem pga färgen.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Finns en sjukdom som "ligger på" merlegenen därför man i Sverige inte får para merle+merle. Så, sålänge man inte parar två merlade så uppkommer den inte.
Jag tror man kan förklara det rätt bra såhär…
MM = Två- eller tre-färgad
Mm = Merle
mm = dubbel merle.
MM x MM = MM, MM, MM, MM (alla blir två- eller tre-färgade)
MM x Mm = MM, MM, Mm, Mm (50% två- trefärgade och 50% merle)
Mm x Mm = MM, Mm, Mm, mm (25& två- eller tre-färgade, 50% merle, 25% övertecknade)
#29 Ojojoj vad förvirrande det blev nu för mig som brukar benämna dubbelmerle med MM och ickemerle(merlebärare) med mm, haha!
#30 Tuff ras, användningsområde?
-
.
#31 i USA använder de den rasen till att jaga vildsvin och björn och även som vallhund. Men i Europa är den mest känd som räddningshund, eftersom deras hörsel- och luktsinne är väldigt utpräglat :)
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.