Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 567 ggr
UtanAlias
0

Läge för hund, när?

Hej!
Jag sålde min själsfrände för ganska exakt ett år sedan pga många olika anledningar. Nu är hela livet perfekt, vi är gifta, har fast jobb & en ekonomi som verkligen tillåter oss att hålla en hund.

Jag har aldrig varit redo för en ny hund, varken praktiskt eller känslomässigt och om jag skulle skaffa hund igen skulle jag köpa tillbaka min prins. Men nu är det såhär att det väntas valpar & min prins är pappan till den kommande kullen. Mitt hjärta skriker efter att skaffa en av hans valpar, såklart!

Men trots att allt i livet är lugnt & tryggt just nu finns det ju alltid nackdelar när det kommer till hund.
1. Vi bor i lägenhet
2. Vi köpte en ny bil för en månad sedan, vilken ju är den sedan!
3. Vi arbetar mycket, jag 80% (kvällar, helger & dagtid) & min man 100% dagtid vardagar.
4.  Vi bor i en stad långt bort från familj som ev. skulle kunna gå in.
5. Med våra arbetstider kan vi inte ta hem en valp!

Sen tänker jag lite längre. Man kanske börjar plugga = inkomsten sjunker, man skaffar barn, man flyttar, man blir arbetslös. osv osv.

När är det någonsin lägligt att skaffa en hund, egentligen?
Jag vet att det klokaste är att hoppa över en valp från den här kullen.
Men sen kommer ju hjärtat in och spelar en massa spratt…

[..$Dog$..]
1

När ni känner er redo.

Hildgrim
0

Egentligen är det väl aldrig läge att skaffa hund för man kan aldrig vara säker på hur framtiden ser ut. Det man får göra är väl att skaffa hund när rätt hund dyker upp och man har nuvarande situation där det fungerar. Sen får man bara hoppas och försöka lösa problemen när dom väl dyker upp. :)

Själv sitter jag snart ensam med en hund jag egentligen inte har riktigt råd med trots att jag aldrig skulle få för mig att själva hund själv. Men jag kunde liksom inte planera in att jag och min dåvarande skulle separera eller att han i så fall ville att jag skulle ta över hunden helt. Men det går ju att lösa det med. :P

Jag tycker inte eran situation låter speciellt svår. Det är väl så dom flesta hundägare har det idag. Saknar ni tiden (iom att ni båda jobbar) så går den att köpa i form av hunddagis eller dagmatte.

Det problematiska är väl om ni väljer just en valp eftersom dom inte brukar få vara på dagis. Men jag antar att om ni utnyttjar båda era semestrar maximalt så får ni ut ganska mycket ledighet och efter det är det säkert inte omöjligt att hitta en dagmatte.

Lycka till. :)

FjantYoda
0

Min hund köpte jag när jag var arbetslös, min sambo jobbade då på annan ort, mina föräldrar fick vara hundvakt de gånger jag skulle på af, de var ju väldigt osäkert såklart, kunde ju fått jobb vilken dag som helst men de funkade för oss Just nu jobbar vi båda heltid och skift, men de gånger våra arbetstider krockar helt så ställer pappa upp, vi jobbar på samma jobb men olika skift så bor han bara några 100 meter från jobbet och för hunden är de självklart att vara där :) Att hitta hundvakt åt en valp kan ju vara lite svårare än en vuxen hund men de skadar ju inte att kolla runt bland bekanta/sätta ut en annons om dagmatte! När hunden sen är lite äldre och förhoppningsvis ensamtränad så är det väl bara då ni båda jobbar dagtid som de kör ihop sig, att vara hemma nån/några få timmar klarar ju de flesta vuxna hundar om dom successivt har vant sig vid det :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Carry-Rocksalt
0

Det här med tiderna, finns det inte något sätt att ändra på dem medans valpen inte kan vara ensam? Det var så vi gjorde när vi tog hem hund nr2, men det beror väl lite på vad man jobbar med.