Riktigt dålig mage
Hej!
Min hund har sedan lunchtid idag varit väldigt väldigt dålig i magen. Hon fick en liten näve kokat ris till middag och har sen varit dålig två ggr. Nu i efterhand tänker jag att jag inte skulle gett riset men jag tänkte ju att det skulle verka stoppande mot diarrén. jag får väl vara vaken i natt så det inte blir några olyckor här hemma, men har ni något tips på vad man kan göra? Jag tänker inte ge henne något mer att äta förrän det har slutat.
Jag vet verkligen inte vad det här beror på, ibland får hon i sig grejer ute men vi har inte märkt något. Kanske är det någon slags magsjuka? hörde för ett tag sen att det gick magsjuka här i området. Hon har nämligen lite dålig för ca 2 veckor sen. Förutom dålig mage är det inget fel på henne, hon är pigg och glad som vanligt, dock rätt påverkad av värmen. Det har hon alltid varit om somrarna.
Så vad gör man?
Hur gammal är hunden? Räkna hon som vuxen skulle jag max fasta henne 1 dygn. Fri tillgång till vatten givetvis. Nyp henne i nacken för att se om hon är uttorkad. Stannar skinnet kvar då du nypt i nackskinnet är hunden uttorkad och måste vätskas upp hos veterinären.
Hade även ringt veterinären för rådgivning om det inte blivit bättre i morgon bitti
Hon är 9 år nu. Absolut vatten har hon. Ska hålla koll så att hon inte blir uttorkad. Okej det ska jag göra, tack så mycket för snabbt svar!
Morotspure.
#3 Tack för tipset! kan man ge sån man köper på burk, som typ barnmat?
Morotspure (barnmatsburken duger utmärkt) och Canikur eller annat magmedel är att rekommendera. Jag kör alltid på rå nötfärs, mototspuré och t ex Canikur vid dålig mage.
#5 Tusen tack!
Verkar gå rätt mycket magsjuka överallt tycker jag… Vår hund blev kass förra helgen och var dålig i en vecka, hon har precis börjat repa sig och vara OK i magen. Värmen verkar göra sitt!
#7 är det så? Ja du kan nog ha rätt i att det går rätt mycket magsjukor. Och värmen också, ja ingen bra kombination. Extremt jobbigt är det! Men det har varit lugnt i natt så hon fick väldigt lite frukost och sen ska jag gå och köpa lite morotspuré och canikur. :)
#8 Ja det känns nästan som det kan vara värmen, valpar kräks och flera vuxna hundar har också mått kasst de senaste dagarna.
Skönt att det har varit lugnt, hoppas att hon är på bättringsvägen nu :) Förra veckan fick vi stiga upp flera ggr per natt för att vår hund inte kunde hålla sig mer än 1-2 timmar.
#9 Jag hoppas att det är det. Det är synd att så många hundar ska behöva lida på grund av det här varma vädret!
Idag har vi svalare väder här, blir nog regn när som helst. Så det tycker vi allihopa är skönt! Sov inte mycket i natt kan jag säga men behövde inte ta ut henne. Fy så jobbigt! :( Stackars liten!
Hon fick en dos Canikur nu så jag hoppas verkligen att det hjälper. Hon har också druckit vatten så jag antar att hon känner själv när hon behöver vätska men håller såklart koll på henne så hon inte blir uttorkad. Tack så hemskt mycket igen alla för tipsen! Vet inte vad jag hade gjort utan dem! :)