Rasval?
Hej
Har tänkt att om några år att skaffa en hund har tänkt på:
Berner sennen
Rhodesian ridgeback
Labrador
Chodsky pes
Australian cattledog
Har tänkt på dessa då jag vill ha en hyfsat stor hund, absolut inte en liten hund då jag inte tycker om små hundar.
I'm out 
Vill du ha tips? För i sånafall måste du skriva vad du kan erbjuda hunden , så som mental träning, fysisk träning osv:)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Och vad ska du ha hunden till?
Ska du träna nån hundsport? Vilken/vilka, hur ofta och hur mycket?
Promenader? Hur långa?
Motion i övrigt? Längdskidor, cykling, drag? Annat?
Pälsvård?
Vardagsbeteende? Temperament? Gillar du lugna eller aktiva hundar?
Ska du tävla i något?
Tass Josephine
Oj nu glömde jag ju skriva vad jag ska ha hunden till ;)
Hundsport: Agility? Lydnad bruks.
Promenaderna: på morgonen blir det ca 1 timme eftermiddagen ca 1,30 timme mellan eftermiddagen och kvällen ca 2 timmar kanske i skog eller vid stranden kvällen blir väl ca 1 timme och utsläppningar i trädgården så den kan göra sina behov blir även mycket lek och stoj ;)
Älskar att cykla så det kommer givetvis blir mer motion genom cyklingen på vintern när det börjar komma snö har jag tänkt drag men det blir väl lite drag på sommaren också.
Pälsvården ska vara hyfsat lätt helst inte klippning.
Kommer nog inte tävla med hunden (bara lite träning sen får man ju se vad det blir genom det) Gillar både aktiva och lugna hundar (aktiv ute lugn inne).
I'm out 
#3 tycker det ser ut som om en schäfer passat dig men enligt de raser du tänkt på så tycker jag berner sennen, rhodesian ridgeback, Labrador och chodsky pes passat dig ;)
Hur ofta hade du tänkt lägga ner på bruket och agilityn i veckan?:)
#4 Har faktiskt tänkt på schäfer;)
#5 Har tänkt 2-3 gånger i veckan. bruket blir det nog mer av än agilityn. då jag tänkt på mer större raser. och höga hopp av kan de få höftleds dysplasi och det vill jag verkligen inte.
I'm out 
Tips?☝️😊
I'm out 
Jag tycker att någon ras ur grupp 2 och 8 passat dig ;) kanske någon från grupp 7 också eftersom att du ville jobba med sök! 😉
Jag tycker nog inte schäfer.
berätta lite mer om hur din vardag skulle se ut så är det noglättare att komma med tips
Rhodesian ridgeback labrador berner sennen tycker jag låter bra dem andra raserna du skrev vet jag inte så mycket om, men läs på och mejla uppfödare vi här på forumet vet ju inte lika mycket om alla raserna som uppfödarna gör vanligtvis! för mig låter det som du erbjuder mycket motion aktivering och träning så jag tycker du visst kan köra på mer aktiva raserna!
#9, Hon skrev ju i sitt inlägg, #3 om sin vardag
Ridgebackarna är stormiga som unghundar och lata soldyrkare som vuxna, lägger inte gärna två strån i kors om de inte måste så för dig som vill vara aktiv skulle jag välja en annan ras. Berner sennen kan nog få det tufft med höfterna av cykling och agility, så den rasen skulle jag också skippa om jag vore du. Labben fungerar ju till allt du nämner utan problem, pesen kan jag ingenting om och cattledogen vill valla också, kan du erbjuda det?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
missade det, var på mobilen och då visades bara framtill aktiviteterna :s
tycker nog ingen bruksras då det står att du bara vill träna lite och inte tävla, tyvärr kan det lätt rinna ut i sanden. men såklart måste man inte tävla, men man kan vilja ha lika höga ambitioner som om man skulle tävla men att "träna lite" tolkade jag inte som det (ville bara förklara vad jag menade haha)
Storpudel (då du själv föreslog stora raser) har jag hört är riktigt roliga träningkompisar som kan bli super på agility och lydnad :)
Håller med #12, Storpudel kan passa.
Du erbjuder väldigt mycket motion, men frågan är lite som #12 skriver, kommer du hålla i det mentala?
Dual Purpose-labbe kanske skulle vara nått att titta på, eller en utställnings. Lite mer "go" i en DP än den vanliga, vilket underlättar för den mentala träningen. Utställningstypen är nog lite för tung och kraftig för agility.
Jag tror inte att du ska titta så mycket på grupp 7, då de flesta är jakthundar och behöver mycket stimulans, om inte jaktmöjligheter!
Håller du i den mentala stimulansen kan ESS (Engelsk Springer Spaniel) och WSS (Welsh Springer Spaniel) passa. Båda raserna kräver dock lite pälsvård. Både WSS'en och ESS'en borde vara duktiga i personspår. Glada och aktiva hundar, livliga, med spanieltemperament.
Tass Josephine
schanpendoes kanske
tror de flesta i grupp 9 kan passa också, tex papillon är det mycket "go" i och många av sällskapsraserna kan man träna i både agility och bruks.
håller med om att nån ur grupp 7 nog inte är så smart, själv tycker jag att ska man ha jakthund så ska man jaga eller spåra (men vissa vill ju jaga och inte bara spåra liksom)
Min pappa har en papillon och känner flera andra med papillon alla har inte det där spralliga i sig även om många har det…
Finns några i rasgrupp 9 som inte alls orkar med så mycket motion till exempel mops
Men TS jag tycker labrador låter bäst hittills!
Ja de är såklart individer. Jag sa de flesta, alltså anser jag också att det finns raser i grupp nio som inte lämpar sig
TS sa att hon inte ville ha ''småhundar'' så förstår inte varför ni säger att grupp 9 skulle passa h*n, Däremot kanske pudeln då de är den största (storpudeln) i den gruppen.
Sa fel jag menade inte grupp 7 utan 6, då h*n ville arbeta med sök (bruks) Men den gruppen jag rekomenderar mest är grupp 2 :)
#18 Ja jag vill inte ha småhundar och inte pudel heller på grund av pälsen (klippras) Och raserna ur grupp 7 och 6 faller mig inte i smaken, Grupp 2 är nog den grupp som jag faller mest för 😇
I'm out 
Dalmatiner, Welsh springer, flat, boxer?
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#20 Dalmatinern och boxern är nog de jag gillar mest av de 4 raser du skrev, gillar egentligen inte retrievrar och spanielar tycker de är lite väl kärleksfulla vill mer ha en hund som försvarar sin familj om ni förstår vad jag menar (mer vakthund) men den ska även vara lugn och trevlig eller vad man ska säga😎
I'm out 
Det står i din presentation att du gillar whippet, en sån då? :)
Kennel Flatian's 
#22 Ja det är ju en bra hund o så men tror inte den kommer passa mig då jag ska skaffa en hund. Annars var det ett bra tips ;)
I'm out 
Okej, lycka till med ditt rasval! :D
Kennel Flatian's 
Flatcoated retriver?
#25 (#20 nämnde flatcoated retrievern och sa i #21 varför jag inte ville ha retrievrar och spanielar 👍
I'm out 
#11 Eftersom det bara finns en ACD i sverige som lyckats grnomföra ett VP(på 5-6 försöket tror jag) så tror jag vallet är rätt dött där. ts: Jaktlabbe passar till allt du söker och har en händig storlek.
-
#26 Aha läste inte så noga då.
men jag tycker du är mer aktiv så du behöver inte bara välja ur rasgrupp 9 !
http://www.skk.se/sv/hundraser/pinscher/
http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/american-staffordshire-terrier/
http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/berger-des-pyrenees-a-face-rase/
http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/whippet/
Länkade några som kanske kan passa är inte säker, jag tycker du borde undersöka lite själv och kontakta uppfödare ^^
#28 Jätte fina raser men dock lite för små kanske. Oja jag håller på dag ut och dag in med att kolla igenom alla grupperna på skk,
I'm out 
#27, jaktlabbe? Men en jaktlabbe bör få arbeta myckt med apportering, gärna jaga, och det verkar TS inte erbjuda.
Tass Josephine
#27, jaktlabbe? Men en jaktlabbe bör få arbeta myckt med apportering, gärna jaga, och det verkar TS inte erbjuda.
Tass Josephine
Har tagit fram dessa raser:
1.Berner sennen
2.Boxer
3.Doberman
4.Hovawart
5.Rottweiler
6.Samojedhund
7.Labrador
Ska säga negativa/positiva saker med dom och avgöra om rasen ska vara kvar eller gå bort ;)
Börjar med Berner Sennen älskar verkligen rasen det ända är väl att den har många sjukdomar. (så vet ej)
Boxern Fall inte riktigt i min smak många sjukdomar + att det inte är en hund som jag tror jag klarar av just då men kanske i framtiden verkar jätte bra annars ;)
Dobermanen verkar rätt ''busig'' hittar på saker själv om den inte stimuleras vissa dagar när man är sjuk tex kan man ju inte aktivera sin hund lika mycket som andra dagar så denna går bort!
Hovawarten var faktiskt riktigt bra! få sjukdomar allt i denna ras föll mig i smaken ;) (kvar)
Rottweilern Älskar jag! perfekt allting föll på plats typ;=) få sjukdomar. aktiv arbetsvillig! (absolut kvar)
Samojeden hm den går nog bort då ja egentligen inte vill ha en långhårig vit hund + att den verkar rätt envis nästan inget positivt med den! (den går bort)
Labradoren är nog perfekt egentligen men det får kanske bli hund nummer 2 ;)
I'm out 
Men ni får även erbjuda raser som ni tror kan passa mig för har bara kollat i grupp 2, 5 och 8 (fanns dock ingen i grupp 5)
I'm out 
#21 Det är ytterst få hundar som försvarar sin förare/familj i skarpt läge, de flesta springer hem om de kan. Många reser ragg, visar tänder o blåser upp sig/skäller, vilket kan vara nog så avskräckande.
#29 Amstaff skulle jag inte klassa som liten, min face rase kille är 59 i manken o väger ca 20 kg.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Men du vet väl om att dem små/mellanstora raserna ofta orkar väldigt mycket mer än man tror, dem kan visst cykelmotioneras m.m
Håller med vallhund om att den inte klassas som liten(amstaff)
Här är två till raser du kanske vill kolla på:
#35 Ja jag vet att de orkar men är lite små trött på dom då jag har haft rätt många småttingar här 😛 collie KH har jag tänkt liite på får se vad det blir av det
I'm out 
Eftersom de flesta raser du verkar gilla är bruksraser kan du ju fråga inne på brukshundraser iFokus också
Såg att du var 13 år på din sida, är det dina föräldrar som tänker köpa hunden åt dig eller? :)
#39 velat skriva detta många gånger men har fått skit på senaste tiden för att jag avråder från bruksraser till folk som inte vill ge dem vad de krävs så jag tänkte "får låta någon annan skriva det haha" ot men ah haha
Edit: mitt råd att skrivs på brukshundar i fokus var en liten sneek för att folket där skulle avråda haha.. Omg sorry är helt trött
#40 Haha! Nu är inte jag en sån som tycker att endast ett fåtal människor klarar av en brukshund och att de är helt galna om man inte aktiverar dem på något sätt hela tiden, MEN är man 13 år och vill ha en hund för att "träna lite" med så tycker jag inte att en Rottis, dobermann eller boxer är lämplig. Å det säger jag i all välmening, både för hund och ägares skull :)
/Lova
Ny blogg!
Nä inte jag heller, absolut inte! Men såklar måste man ha ambitioner att träna med den och ge hunden det den behöver ;) Håller med dig helt, tycker att TS borde kolla på grupp 9, finns ju även andra hundar som kan passa ur andra grupper. Men man kan inte bara kolla på utseendet utan vad man kan ge hunden och vilken ras som blir nöjd och glad med det
Men hon sa ju att hon ville träna 2-3 gånger i veckan plus erbjuda ca 4 timmars motion per dag och släppa löst.
Det låter som mer än vad flera i rasgrupp 9 orkar så de känns ändå som en mer aktiv ras krävs än så… måste ju inte vara en fullt arbetande hund bara för det men ändå någon som passar hennes livsstil visste inte att hon var 13 såg det på hennes profil för någon timme sen :)
Finns dessutom flera hundar som funkar till sällskap ur flera rasgrupper är rasgrupp 9 om det nu är det man är intresserad av
Jo fast är man 13 och går i skolan och har läxor och kompisar osv tror jag inte man kan lägga 4 timmar motion + massa timmar mental träning varje dag.
#44 Även tonåringar behöver sova. Planerna låter väldigt orealistiska i mina öron.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har collie (kh) och det är inte den mest krävande bruksrasen om man säger så. Jag går i skolan och det blir körigt, när hunden somnat på kvällen (runt 20-21) först DÅ gör jag läxor och uppsatser för all annan tid ägnar jag åt min hund. Är jag med kompisar har jag hunden med mig och vi tränar förmodligen tillsammans så han är alltid med. Man blir "uppbunden" av en hund (jag bryr mig inte för det är mitt största intresse) och är man 13 vill man ju va med kompisar, sova borta, kanske sova väldigt länge på helgerna osv. Men vem tränar hunden då? En brukshund ÄR krävande men det är inget monster ofc, men tycker man verkligen ska ha intresse för att träna och ev tävla om man skaffar sig en, inte bara "träna lite" Skriver inte för att pika på dig TS eller för att vara elak, utan för att för många skaffar raser de inte klarar eller orkar stimulera så mycket som de brhövs, och det är hunden som får lida tyvärr.
Som sagt jag visste inte att hon var 13 när jag tipsade om raserna jag gick in på hennes sida och såg det och antar att hon har föräldrar som hjälper till eftersom hon är 13?
Och nä jag har inte heller sagt att det måste vara en brukshund. Det bästa för TS är att kolla med sina föräldrar och uppfödare vad som passar henne/dem.
Jag lämnar denna diskussion nu för det känns som det blir lite OT, mer diskussion än tips om rasval…
Ta det inte personligt, vi pratar ju med TS och inte om att du inte visste om att hon va 13
För det första Ja Jag Är 13, och för det andra skrev jag i #0 ''Har tänkt om några år skaffa en hund'' alltså om ungefär 10 år då jag är 23 och har egen bostad. Ni nämner detta om ''lite träning'' det jag menade var att jag inte ville tävla med andra utan bara som skoj för att jag tycker om att göra denna grejen sen är jag rätt aktiv, men min lille hund här hemma blir ofta rätt trött av 15 min cykling, Och vill ha en större ras för vakt och att den ska orka mer, Har alltid varit bestämd. mot hundarna vi haft och alla har blivit bra alltså inga problem med dom. Varför jag inte ville ha boxer var att de får hudproblem sen sa jag inte att jag skulle utesluta boxern och inte ha kvar den på listan utan att det kanske blir en framtida hund! Sen förstår jag inte varför ni skriver att jag ''bara'' är 13 år är det något problem? 🤐
I'm out 
Tycker inte någon från rasgrupp 9 skulle passa dig TS, jag brukar inte tipsa om raser på internet då det inte ger så mycket och de flesta rekommenderar en papillon no matter what, så känner du någon mycket hundvan i din närhet som känner dig väldigt bra? Fråga isf den personen vilken hund denne tror passar dig, det gjorde jag och fick tips som är guld värda :-)
Vad bra att du är ute i så god tid. Dock så är det ju omöjligt att redan nu veta hur ditt liv ser ut om 10 år. :) Dessutom är din tidsplan ganska orealistiskt. Grovt räknat så har man ca 6 timmar över per jobbdag om man jobbar heltid (beroende på hur länge man sover, hur långt man har till jobbet osv). Då blir det såklart svårt att promenera 5,5 timmar per dag + träna hunden. Det är ju en massa annat slm ska hinnas med också. Handla, laga mat osv..
#53 håller helt med men vem vet?
Ja du är 13 år, du kan inte bara köpa en hund hur som helst eftersom du inte är myndig och inte försörjer dig själv. Men okej, detta handlade alltså om 10 år framåt. Jag var lite snabb när jag läste ditt inlägg! Det blir dock jättekonstigt att ge rastips åt någon som skaffar hund om 10år, du vet ju inte alls hur ditt liv ser ut då, eller vad du kan erbjuda. Men det är ju bra att du redan nu är intresserad av olika raser, då har du god tid på att träffa hundar och lära dig mycket om dem. Undrar du något speciellt om Rottweilern så kan du alltid skicka PM åt mig :)
/Lova
Ny blogg!
Tycker också det är lite svårt att ge tips för 10 år framåt.. Du har 10 år på dig att läsa om hundraser och se ur din vardag blir och vilken som passar, litensvårt att veta det just nu :p Och vill du veta nåt om kh collie kan du PMa mig så kan jag svara så gott jag kan :)
#50 jag tar det inte personligt jag ville vara extra tydlig och förklara vet inte varför du uppfattade det på ett sånt sätt? aja…
Du hade redan sagt det ett par gånger så tog det som om du trodde att man käftade emot dig fast jag inte gjorde det. Räcker att man säger en sak en gång för att folk ska förstå
#58 jag kom inte ens ihåg att jag nämnt det innan så det var inte meningen, och ja ibland räcker det att man nämner en sak en gång för att folk ska förstå jag ville bara vara extra tydlig.
Jaja okej, missförstånd då. Ska inte va mer ot nu