Flugjakt
Man har ju läst om onormala, stereotypa beteenden där hunden jagar flugor som inte finns. Min hund däremot är galen i att jaga riktiga flugor. Nu när det varit så varmt har dörrar och fönster varit öppna och då kommer det ju in en del flugor. Min hund är oerhört förtjust i att jaga dem. Hon kan komma springande i rasande fart och hoppa rakt på en i sin jakt.
Ja - normal jaktlust eller nåt att oroa sig för?
Jag hade avstyrt det bestämt av den enkla anledningen att han kanske hugger en geting en vacker dag. Inte kul!
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#1: Det är väldigt svårt att avstyra när hon väl börjat stirra på flugan och bara väntar på att den ska flyga iväg. Då är hon helt absorberad av den.
Lite OT men tvungen o berätta detta: när jag gick in i köket en kväll satt det 3 flugor i fönstret så jag tänkte '' åh 3 flugor på näsan samma ställe'' så jag blev ju lite överraskad, så jag tog 2 flugor i en smäll och vet ni vad som flög ner för gardinerna? jätte många flugor det var säkert 30 st i varje fönster, usch vad jag blev rädd! 😂
I'm out 
Jaha, det låter som att det inte är nåt onormalt. Då får hon väl utöva sin jaktinstinkt på flugorna då.
Min sheltie är totalt galen i att jaga flugor, han kan spendera hela dagarna på att stirra som besatt på dem och jaga efter dem 😮 insekter är det enda han har jagat i hela sitt liv, hare & rådjur bara ignoreras 😂
Han fick tag i en humla några år sedan och brände munnen (någon vecka med konstant tuggande och obehag) och sen dess har han endast jagat flugor, stannat borta från getingar och humlor tack o lov 🥵
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.