Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1497 ggr
[tk1971]
0

Flugjakt

Man har ju läst om onormala, stereotypa beteenden där hunden jagar flugor som inte finns. Min hund däremot är galen i att jaga riktiga flugor. Nu när det varit så varmt har dörrar och fönster varit öppna och då kommer det ju in en del flugor. Min hund är oerhört förtjust i att jaga dem. Hon kan komma springande i rasande fart och hoppa rakt på en i sin jakt.

Ja - normal jaktlust eller nåt att oroa sig för?

mingman
0

Jag hade avstyrt det bestämt av den enkla anledningen att han kanske hugger en geting en vacker dag. Inte kul!

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[tk1971]
1

#1: Det är väldigt svårt att avstyra när hon väl börjat stirra på flugan och bara väntar på att den ska flyga iväg. Då är hon helt absorberad av den.

Whippet
3

Lite OT men tvungen o berätta detta: när jag gick in i köket en kväll satt det 3 flugor i fönstret så jag tänkte '' åh 3 flugor på näsan samma ställe'' så jag blev ju lite överraskad, så jag tog 2 flugor i en smäll och vet ni vad som flög ner för gardinerna? jätte många flugor det var säkert 30 st i varje fönster, usch vad jag blev rädd! 😂

I'm out Vilar huvudet i handen

[tk1971]
0

Jaha, det låter som att det inte är nåt onormalt. Då får hon väl utöva sin jaktinstinkt på flugorna då.

kigon
0

Min sheltie är totalt galen i att jaga flugor, han kan spendera hela dagarna på att stirra som besatt på dem och jaga efter dem 😮 insekter är det enda han har jagat i hela sitt liv, hare & rådjur bara ignoreras 😂

Han fick tag i en humla några år sedan och brände munnen (någon vecka med konstant tuggande och obehag) och sen dess har han endast jagat flugor, stannat borta från getingar och humlor tack o lov 🥵

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.