Valp - kvalitet eller kvantitet?
Det här med att knyta an till sin valp…
Jag studerar på distans och nu är jag ledig hela sommaren. Därför har jag aldrig behövt lämna min valp för att jobba/gå på föreläsning etc. Jag har hela tiden varit hemma med honom.
Men under dagarna har man ju själv en del att pyssla med. Valpen sköter sig själv mycket ute i trädgården, och jag sköter mitt. Jag är ständigt nära, förutom när jag åker och handlar etc (sådana korta stunder går bra för honom).
Men ibland känner jag mig så otillräcklig. Jag mår inte så bra just nu och all lust att leka rinner ur mig. Jag tvingar mig själv att leka åtminstone ett par gånger om kvällen, t.ex. kurragömma och tafatt (hans favoritlekar), men däremellan känner jag mig så avståndstagande. Som att jag inte orkar. Och ofta känner jag mig stressad när han vaknar, för att jag inte orkar leka.
Han kan gnälla till om dagarna och försöka få igång mig, som att han känner sig ensam. Och då får jag så dåligt samvete. Vid dessa tillfällen sätter jag mig ibland nära, ger honom massage eller liknande. Men ibland bara lägger jag upp ett spår eller ger honom en fylld kartong. Och det känns så himla slött av mig… Stackaren, väl när han får någonting att göra så får han göra det själv.
Kvantitet har vi alltså, om man ser det ur synvinkeln att han alltid kan se mig om han vill… Jag önskar att jag kunde lägga in mer kvalitet i det, men just nu har jag inte lust att gå utanför dörren ens. Är inne i en riktigt tuff period.
Och jag tror verkligen han har tråkigt ibland… Förstör jag mycket? Går det att reparera? Jag behöver ju verkligen komma ut nu, och komma igång med något… Men hur är det för folk som jobbar etc, som får mindre kvantitet men tar igen det med ordentlig kvalitet på kvällen - kan det jämföras? Kan man komma lika nära?
Blir tokig på mig själv… Jag har all tid i världen att knyta ett starkt band till min älskling, men jag sabbar det. Precis som det mesta jag tar mig för.

vi har från början valt att vara ganska "tråkiga" med vår valp ganska stora delar av dagen. jag tycker det är bra att hon tidigt får lära sig att man intealltid måste hitta på saker med oss, utan att hon kan vara självständig och leka själv. jag busar inte alltid med henne när hon bjuder upp, framför allt inte inne. där är vi stenhårda med att man tar det lugnare och inte håller på och busar. bara det gör ju att busandet blir begränsat till utomhus. å andra sida, när vi busar ute har vi jätteroligt, leker lekar, går på upptäcksfärd i skogen, gömmer saker som hon får söka upp (bästa som finns!) leker jage, eller "fånga leksaken först". jag vill verkligen inte att hon ska tro att så fort hon bjuder upp till lek ska vi leka utan hon kan få gå runt och klura sjäv, och faktikt ibland få ha tråkigt i några timmar. allt kan inte bara vara ball hela tiden.
vi går ut och busar ordentligt en gång på kvällen, då samlar jag en ordentlig dos med bus. jag tänker att det kan vara bra att få in den rutinen sedan när vi jobbar båda två och vovvis går på dagis. vi brukar väl kombinera lek och träning en del på kvällen i samma veva. busar en stund, tränar lite fot, sitt, ligg och stanna och busar igen. lägger lite spår på ett par meter som hon får klura på och så busar vi igen.
liksom med barn tror jag verkligen inte att det skadar en valp att ha tråkigt och att låta hunden lära sig ganska tidigt att det är okej att ha tråkigt. man får hitta på saker själv också, och det är inte bara människor som står för det "skojsiga" utan man kan gott gå och hämta en leksak själv och busa med den.
och helt ärligt, att ge dom en kartong eller toarulle eller petflaska… jösses vad roligt min tycker det är. jag behöver verkligen inte lägga mig i det, hon har verkligen the time of her life helt på egen hand, och jag tycker det är skönt att hon kan aktivera sig själv. i hennes liv kommer jag inte alltid att kunna vara den som hittar på det roliga, utan hon kommer behöva lära sig att det är okej att hitta på egna grejer. sedan handlar det väl mer om att de gångerna som man faktiskt är med i leken, ja, då är det verkligen det mest lajbans som finns på jorden, och däremellan är det okej att ha tråkigt.
så tänker jag, och valpis verkar älska mig ändå :)
Läste en undersökning för ett tag sedan, minns inte var, att för hundarna kvittade det vad man gjorde, det viktigaste var att man var tillsammans.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Hundar mår inte dåligt av att ha tråkigt ibland, det är snarare bra för valpar att lära sig ha det. Oroa dig inte, du låter som en bra hundägare.