Valp - kvalitet eller kvantitet?
Det här med att knyta an till sin valp…
Jag studerar på distans och nu är jag ledig hela sommaren. Därför har jag aldrig behövt lämna min valp för att jobba/gå på föreläsning etc. Jag har hela tiden varit hemma med honom.
Men under dagarna har man ju själv en del att pyssla med. Valpen sköter sig själv mycket ute i trädgården, och jag sköter mitt. Jag är ständigt nära, förutom när jag åker och handlar etc (sådana korta stunder går bra för honom).
Men ibland känner jag mig så otillräcklig. Jag mår inte så bra just nu och all lust att leka rinner ur mig. Jag tvingar mig själv att leka åtminstone ett par gånger om kvällen, t.ex. kurragömma och tafatt (hans favoritlekar), men däremellan känner jag mig så avståndstagande. Som att jag inte orkar. Och ofta känner jag mig stressad när han vaknar, för att jag inte orkar leka.
Han kan gnälla till om dagarna och försöka få igång mig, som att han känner sig ensam. Och då får jag så dåligt samvete. Vid dessa tillfällen sätter jag mig ibland nära, ger honom massage eller liknande. Men ibland bara lägger jag upp ett spår eller ger honom en fylld kartong. Och det känns så himla slött av mig… Stackaren, väl när han får någonting att göra så får han göra det själv.
Kvantitet har vi alltså, om man ser det ur synvinkeln att han alltid kan se mig om han vill… Jag önskar att jag kunde lägga in mer kvalitet i det, men just nu har jag inte lust att gå utanför dörren ens. Är inne i en riktigt tuff period.
Och jag tror verkligen han har tråkigt ibland… Förstör jag mycket? Går det att reparera? Jag behöver ju verkligen komma ut nu, och komma igång med något… Men hur är det för folk som jobbar etc, som får mindre kvantitet men tar igen det med ordentlig kvalitet på kvällen - kan det jämföras? Kan man komma lika nära?
Blir tokig på mig själv… Jag har all tid i världen att knyta ett starkt band till min älskling, men jag sabbar det. Precis som det mesta jag tar mig för.