Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3756 ggr
Tessan01
0

Hund?

Hejsan allihopa, jag är en tjej på 13 år som alltid velat ha en hund. Men mina föräldrar tror att jag kommer tröttna på hunden efter ett tag som båda gjorde. Men jag går alltid och drömmer om en hund och kan möjligen få en när jag är äldre. Så jag tänkte fråga er vilken ras skulle passa bra till en familj med två barn, mamma och bonus pappa. Mamma har haft en långhårig collie och en Berner sennenhund ( stavning) tidigare och har hund vana. Bonus pappan hade en schäfer i sin familj för ett par år sen före han flyttade till oss. Men vet inte hur mycket han hade med hunden att göra. Min riktiga pappa som bor i Finland har hund vana han också. Jag och min store bror (14 år) har ingen hund vana. Jag antar att ni kommer fråga mera frågor så fråga på, för har ingen aning vad mera ni behöver veta. Mina önskemål: mellan stor ( typ border collie storlek ) och päls som typ en golden retriever ( eller border collie ) Ja så fråga på, och tror ni jag kan ta hand om en hund ( såklart har vuxen största ansvaret! ) eller tror ni jag kommer tröttna? Är väldigt förtjust i border collie rasen ^^ Mvh. Tessan

Sjöstjärna
8

Hur mycket tid är du beredd att lägga på hunden per dag? Vad vill du göra med hunden? Hur många timmar per dag kommer hunden att få vara ensam? Är du medveten att att hundansvaret är något du kommer att ha varje dag, varje vecka, varje månad i ungefär tio år framåt? Du kan inte säga en dag att idag vill jag göra något annat eller idag har jag inte tid. Hunden behöver komma ut och rastas och motioneras minst tre gånger per dag och dessutom behöver den stimulans, kärlek och sällskap beroende på ras. Varje dag. I tio år. Oavsett hur du mår eller vad du hellre skulle vilja göra. Är du inställd på det?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Michaela-N
2

Är du intresserad av att prova på/träna aktivt någon hundsport? Agility, lydnad, spår, eller ska den bara vara till sällskap?

Tessan01
0

#1 1. Hur mycket tid är du beredd på att lägga på hunden dagligen? På morgonen skulle jag då vakna halv 6 och gå ut med hunden en halv timmes promenad. Efter skolan, en ca 45 min - 1 timmes promenad + lek ute i ca 15 min. Mys. På kvällen före läggnings dags en 15-30 minuters promenad. Så ca 3 timmar plus en massa kärlek och lek. 2. Vad vill du göra med hunden? Ha som vän, gå skogspromenader, träna agility hemma eller på någon klubb i närheten och en mys kompis. 3. Hur många timmar kommer hunden få bara ensam? Mamma och bonus pappa jobbar hemma / nära som konstnärer, jag går i skolan från 8 till 16. Så troligen 1-6 timmar varierande på hur och var mamma jobbar. 4. Är du medveten om att hundansvaret är något du kommer att ha varje dag, varje vecka, varje månad i ungefär 10 år? Ja, varje dag, varje vecka, varje månad kommer jag ta ansvaret för hunden i 10 år. Hoppas jag inte missade något. Mera frågor? ^^ Mvh. Tessan

Tessan01
0

#2 Agility och lydnad men som etta Agility

Sjöstjärna
1

Ja i så fall är det bara att börja läsa på om olika raser tills du hittar en ras som du tycker verkar passa dig och din familj. Ta gärna kontakt med några olika uppfödare/ägare av rasen och prata med dem också innan du bestämmer dig. Lycka till!

/Sjöis

Tessan01
0

Tack #5! Är det någon som har eller har haft Border Collie som kan berätta lite om rasen och om den kan möjligen passa till vår familj? Annars är det Google min bästa vän som kan hjälpa mig ^^ men man litar ju nog mest på er här på iFokus istället för Wikipedia osv.

hund_katt
7

#6 border collie är en starkt vallande ras, och bör inte införskaffas om man inte äger boskap som hunden kan valla.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Sjöstjärna
0

Har du sett SKKs Köpa Hund-sajt?

http://www.skk.se/sv/kopahund/

/Sjöis

CissiD
1

Har inte själv någon egen erfarenhet av Border Collie men har själv velat ha en och läst massa om dem. De kräver väldigt mycket både fysisk och mental stimulans. Det är ju en vallhund som är avlad för att springa och tänka. 

Så om det är den rasen du vill ha så får du fundera på hur mycket du kommer orka mentalt stimulera den också. Den behöver som jag förstår det mycket daglig mental stimulans.

Som skogskompis och lättare träning finns det betydligt bättre raser att välja mellan. 

Gå in och läs om olika raser på internet och om du har möjlighet att gå på en hundmässa är det jätte bra då får du träffa många raser på samma gång och prata med folk som har erfarenhet av rasen vilket gör det lättare att jämföra. Det va så jag hittade den rasen som passade mig.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Tessan01
0

Tack för svaren :) skall kolla på #8

hund_katt
1

sheltie är, tycker jag, väldigt lik BC. lättlärd, följsam, lyhörd mm. dock kräver mindre stimulans än vad BC kräver. sheltie är heller inte lika hårt avlad på att vall som BC är.

dock mår dom bäst av att få ganska mycket stimulering, men inte alls så mycket som BC.

sheltien är lika mycket 'agility avlad' som BC'n är vall avlad. ungefär.

[Teddies matte]
7

#6 Någon Border Collie bör du inte skaffa, det är en vallhund och skall användas till vall, absolut inte någon sällskapshund.

Kolla in rasgrupp 9, ev. kan det finnas någon lämplig i grupp 5 också, ex. tyska spetsarna. Sheltie ur grupp 1 kan också vara ett alternativ.

LuLeLo
2

Pudel, framför allt mellanpudel och dvärg skulle passa.

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/pudel-mellan/

Sheltie.

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/shetland-sheepdog/

Cocker spaniel, ifall du håller i den aktiveringen och tränar agility någon/några gånger i veckan. Dock en ganska envis ras som kan vara svår att få gå fint i koppel, men ack så mysig. Du bör vara intresserad av pälsvård då det är en stor del av rasens standard och stolthet.

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/cocker-spaniel/

Finns även amerikansk cocker spaniel, med mer pälsvård men lugnare och mer sällskapsavlat sinne (såsom jag upplever det).

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/amerikansk-cocker-spaniel/

Annars kan du titta en del på grupp 9, och vissa raser från andra grupper. I grupp 8 tror jag att en utställningsavlad golden eller labbe kan funka bra.

Glöm Border Collien. Som en annan har sagt är det en väldigt aktivt arbetande vallras som i princip kräver vallning, och om inte det så en himla massa stimulans. Dessutom kan det nog vara bra med en hundvan hand. 

Av de jag har rekommenderat tycker jag att du ska titta noggrant på sheltien och pudeln. Cockern kräver som sagt pälsvård och är både envis och har jakt i huvudet, vilket kanske inte gör den till den lättaste första hunden, men ifall du känner dig manad till ett aktivt hundliv och har dina föräldrar som support så säger jag go for it! Cockern är en underbar ras som jag gärna berättar mer om om du vill. Min favvoras, har såklart en själv ;).

Lycka till med ditt rasval, och tänk på att det är viktigt att dina föräldrar är helt med på noterna innan ni skaffar hund. Det är ändå de som lär betala alla kostnader och som har det absoluta huvudansvaret över hunden tills du blir vuxen.

Tass Josephine

Sjöstjärna
1

Pudel är en fantastisk hund, men om du skulle vara intresserad av storpudel så rekommenderar jag att du satsar på en tik. Hanhundarna kan vara minst sagt en handfull att fostra och även om de är godhjärtade och vänliga så kan de vara både envisa och ganska dominanta. Tikarna är betydligt medgörligare och bättre som förstagångshund. Hur det är med mellanpudlarna vet jag inte, men det är ju en mindre hund och därmed också ett mindre problem.

/Sjöis

Tessan01
0

Vad tycker ni om en Cavalier King Charles Spaniel? Har någon erfarenhet av rasen? Har hört att rasen är "sjuk" på något sätt, är det sant? Och hur kan man se vilka raser ingår i vilken grupp?

[Teddies matte]
1

#15 SKK och välj hundraser.

Cavalieren är en väldigt sjuk ras, annars en trevlig sällskapshund. Vill man verkligen ha en Cavalier gäller det att vara mycket noggrann med val av uppfödare och kombination. Gå in och läs på rasklubben.

Tessan01
2

Kan någon / några skriva vilka raser jag borde kolla in som ni tycker skulle kunna passa? 

Tack till dom som redan skrivit och skall kolla in dom. Är inte så jätte förtjust i Pudeln. Har lite också sökt på Sheltie och skall forska mera på den. 

Och Border Collie är glömd! Även om det är en väldigt fin ras enligt mig, med den passar inte in. 

Mvh. Tessan

-Aida-
1

Sheltie är en riktigt trevlig hund, jag växte upp med två sådana, båda var skälliga av sig och väldigt aktiva, riktigt bra för agility, dom försöker också valla när man kutar runt som en dåre, lättlärda och vill gärna vara tillsammans med flocken, väldigt sociala.

Cavalier king Charles hade några andra i familjen, totalt va dom väl 4 stycken, väldigt sjuk ras håller jag med om, alla dom fick problem med tänderna och blev tandlösa, annars trevliga sällskapshundar de med.

[AnimalLover1]
0

Golden retriever, vänlig, social. Min drömhund Schäfer, vänlig. Min drömhund Newfoundslandhuns, perfekt barnfamiljshund Cavalier king charles spaniel, uppmärksamhets sökande, social Labrdor retriever, bra familjehund Boston terrier, trofast Bichon frisé, social, trevlig, lekfull Sankt bernhardshund, vänlig och tålmodig mot barn Dessa var några av de hundraser jag tycker om väldigt mycket och jag tror någon av de passar dig, om den blir uppfostrad rätt så blir den säkert helt underbar, men alla raser är inte så som jag beskrev :) Lycka till!

Sugar Mist
5

#19 Schäfer är en brukshund som kräver en hel del för att vara "vänlig" och "trevlig".

-

[Teddies matte]
2

#19 För agility är det främst bara Frisén och ev. Boston och Cavalieren som passar, en Golden kan funka men då gäller det att ta från aktivare (nättare) linjer eller jakt, men då blir det antagligen en för aktiv hund för ts. Schäfern är en brukshund och går bort direkt.

Tessan01
1

Tack för svaren #18 #19 #20 #21

Golden retriever är en av mina top 3 favoriter.

Skall göra mera djup forskning om den med. sen när jag fått fram några ( typ 5 ) raser kommer det bli en så kallad "röstning" som ni då säger/väljer vilken ni tycker passar bäst men såklart blir det inte den rasen om inte alla i familjen är överens om att om den blir bra.  Och som sagt i #0 så kan det ta tid ca 2 år tills vi skaffar en hund för då är jag 15 och mamma tycker jag är senast då tillräckligt gammal för det. Om det tar 2 år är jag iaf på läst på om jag läser på hela tiden dom 2 åren. :D Låter det som en bra plan? Om ni har något att till lägga eller ta bort så tveka INTE! ^^

Mvh. Tessan

[TeamGolden]
5

Detta måste du veta innan du skaffar hund:

Lyssna på dina föräldrar, det är en JÄTTEstor risk att du faktiskt tröttnar på hunden, vid den åldern (har själv tröttnat på djur i den åldern) vill man ha olika saker jämt och det är då det är bra att ha förståndiga föräldrar som inte bara ger och ger utan faktiskt tänker efter. Att skaffa hund är ett stort beslut, när jag var 13 envisades jag med att ena dan vilja ha häst men fick jag inte det skulle jag minsann åtminstone få en hamster, min mamma var väldigt förståndig och sa skarpt Nej eftersom jag uppenbarligen var förvirrad vad jag ville ha i den åldern.. dock fick jag en hamster på andra vägnar än genom mamma och hon suckade bara och tillslut tröttnade jag på hamstern, dock tog jag givetvis hand om honom under hans faktiskt väldigt långa liv, jag köpte roliga leksaker osv till honom men inne i mig var jag uttråkad och ville ha ett marsvin eller en till hamster… 

Slutsats: Vid den åldern börjar känslor av att vilja klara av att ta hand om något eget väckas upp, man har antagligen sett sina kompisar ha djur eller småsyskon och de har alla något att ta hand om, och då vill man gärna själv testa det och det kan gå SÅ fel. 

Idag är jag mycket mognare, har tävlingskaniner och en hund som jag snaaart ska våga mig ut och tävla. Visst är jag fortfarande barn och mindreårig, d.v.s. mina föräldrar äger mina djur och de har största ansvaret för det KOMMER komma dagar då du inte känner för att gå ut i spöregnet och det har hänt mig när jag försovigt mig att min mamma tagit hand om hunden och sånt fast jag sagt att han ska vara bara min. 

Så vid denna unga ålder, hur mogen man än tror man är kommer det vara föräldrarna som ska ta beslutet och det ska vara DERAS hund i första hand enligt mig, hunden vi har idag är min mammas hund, och jag hjälper till givetvis, varje dag alla tider på dygnet men jag kan själv erkänna att hade någon satt mig i en lägenhet själv 14 år gammal hade jag INTE klarat av att ha en hund och ta hand om den helt själv. Är 17 år i dagens läge och anser mig fortfarande inte tillräckligt erfaren för att skaffa mig en egen hund av skarpare ras, senare iår kommer jag antagligen skaffa min första egna hund och j-lar vad jag kommer få stå i och jobba antar jag ;-)

Tessan01
0

#23. Jo det har jag fattat för länge sedan :D Jag hade en hamster i 3 månader tills på ondagen, då hon rymde och blev antagligen dödad av vår katt. Så länge jag hade henne så var jag väldigt instreserad av hamstern och allt som har med dom att göra. Har en i min klass som har också hamster och vi pratar JÄMT om hamstrar. Jag förstår att man inte litar på barn i denna ålder att få ett djur som tex. Hund eller Häst för man kommer troligen tröttna på dem. MEN som sagt kommer jag troligen få en senare. Jag tror största problemet är att vi åker varje sommmar och jul till Finland för min släkt och min pappa bor ju där. Så vad skall vi göra med hunden sen? Ta med den? Vem skall gå ut med den och var för min pappa bor i en stor stad med inga bra vägar man kan gå i närheten. Men jag kan ju inte låva att jag inte kommer tröttna på den då.

;)

Ronja&Ila
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första egna hund var en Golden- perfekta läromästaren, men då hade vi andra hundar i familjen som jag var aktiv med. Jag var tolv när jag fick henne, vi testade på en hel del ihop. Min prova på hund helt enkelt! :)

jenmjao
0

Jag har velat ha en egen hund sens jag var 5-6år om inte yngre. När jag var 11 skaffade min familj en hund. Och när jag blev 13 fick jag en egen på villkoren att jag gick till skolan (gick inte dit så ofta). När jag väl fick hunden och började gå till skolan. Min mamma som var arbetslös tog med sin hund upp till övervåningen och lämnade alltså min hund ensam, denna hunden bet sönder halva lägenheten och efter det sålde dom hunden. Även fast jag skötte den, inte tröttnade på den och älskade den så spelade det ingen roll, för jag kunde inte göra mer än vad jag kunde när jag väl var hemma..

drika
1

Tycker du kan börja spara till en egen istället och skaffa sen när du flyttar hemifrån:) Vill dem inte ha en ska ni heller inte ha än för det kan vara så att du får en period i tonåren där du inte vill gå ut med hunden och då MÅSTE ju dem dras med det.sen kanske det inte blir så men att vänta gr ju inget:) bc är en mycket krävande ras också så råder att du hälsar på kennlar först som berättar vad rasen kräver innan du bestämmer dig:)

Hälsningar

Fredrika

Tessan01
0

tack för svaren allihopa :D

Naw va gullig! 😍 #25

Jag är väldigt nyfiken på Golden Retriever. Är det nån som kan berätta lite "pros and cons" med den rasen som första hund? Tack redan i förväg :D Och om det är så att Golden Retriever tycker ni är en ras som ni tycker jag skall absolut INTE ta så säg det gärna och + med förklarning varför.

Mvh. Tessan

PS: Sorry om jag frågar mycket och ber er som vet skriva mycket om just speciella raser! Inte meningen! :/

hund_katt
3

#28 beror ju på om det är utställning eller jakt du är intresserad av :) har mest erfarenheter av jakt, så kan berätta det jag vet.

man behöver inte jaga med jaktavlad, men den kräver mer. sen finns det de som avlar på skarpare individer, min är av skarpare typ, och de som inte avlar lika skarpt.

jaktavlade har mindre tendens att bli hundaggressiva. utställningsvarianten producerar mer hormoner än jaktvarianten, vilket gör att den kan bli hundaggressiv.

jaktvarianten är inte lika korkad som utställningsvarianten häller ;) haha

Tessan01
0

Ja just det, glömde dom har 2 avels mål. Utställning och jakt. Jag vat inte vilken jag skulle vilja ha så ni kan skriva vad ni vet om den sorten eller om ni har av båda sorten ^^. #29 haha, korkad? xD har jaktavlade lite mera saker i sitt huvud? xD Jaja men fattade jag rätt, man behöver INTE jaga med en jaktavlad hund?

Men berätta gärna vad ni tycker passar bäst för "nybörjare", jakt eller utställnings alvad? Och så lite vad jag skrev i #28, vad som är "bra" och vad som är "dåligt med dom som flrsta hund ^^

Mvh. Tessan

Ronja&Ila
0

Min var jaktavlad, ganska nätt tik som definitivt inte skulle gått bra på utställning. Hon var en egen tik men med mycket Will to pleace, backade inte för något och en underbar arbetsmotor!

28paws
0

Tror inte bordercollien passar då den är en vallande ras som kräver otroligt mycket stimulans. :) sheltie eller pudel kanske skulle passa? :) tränar agility med min äldsta hund som är bichon havanies/shih tzu/Lhasa apso vilket funkar super!

Tessan01
0

Ni kan också ge flera förslag på mindre (och större) raser än dom i border collie storleken om ni inte har redan gjort :) har nu blivit mera än förr förtjust i dom lite mindre raserna typ i sheltie storlek. En del har ju sagt som förslag sheltie och tycker den är också fin :) Ni som har sheltie ( och såklart andra ) kan få svara på några frågor ;) 1. passar sheltie bra till att tex träna agility med? Gillar eran det? 2. Gillar dom i stortsett bada? Eller är dom inte så förtjusta in det? 3. Hur långa promenader brukar ni gå med eran sheltie + kissrundorna? 4. Är deras päls svår skött? 5. Brukar dom vara lätt skälliga? Såklart varierar det inviduelt. Tack för att ni svarar på mina frågor, såklart googlar jag mycket på rasen, men litar mer på er här på iFokus än olika web sidor :)

Nevina
0

#33 Har du varit inne på sheltie.ifokus? Där finns redan mycket frågetrådar där du kan få svar på många frågor och har du fler utöver det kan du ju starta en egen tråd och fråga!

Tessan01
0

Jaha, visste inte att det fanns en sådan :o tack för tipset!  Skall kolla direkt ^^

[MikaelaR]
0

Eurasier? PomeranianChihuahuaPapillon/Phalene? Tibetansk spaniel? :)

Tanjis
1

Jag kommer nu inte ge tips på en ras utan ge ett annat väldigt bra tips som vi använde oss av. Jag och min sambo är både uppvuxna med hund och gick i egna hundtankar men visste inte om vi skulle klara av det. Det vi gjorde var först och främst att läsa på massor massor massor om massa olika raser och vi diskuterade mycket om hundrasernas för och nackdelar, detta höll vi på med i två tre år innan vi var överens om att welsh corgi cardigan passar oss båda bäst. när vi hade kommit fram till detta beslut kontaktade vi en kennel som föder upp welsh corgi cardigans och berättade att vi var osäkra på om vi hade det som krävdes för att ha hund för det krävs massor, mycket mer än vad en person utan hundvana kan tro. Det uppfödaren föreslog då var att vi skulle få låna en av hennes avelshundar, hon hade just då lite dåligt med plats så att det blev verkligen en win win situation för oss båda, vi fick testa på att ha en underbar tik hos oss som vi skulle låna i ett halvår och hon fick lite rörlighet att lösa platsproblemet hemma hos sig. När det hade gått ett halvår så kände vi att det gick ju alldeles utmärkt med att ha hund, och vi hade ju förälskat oss helt i lilla zmurfan så zmurfan bor kvar hos oss. Dessutom har vi nu också en valp på 11 månader från samma kennel (som just nu är ett monster vilket alla hundar är fram tills de är två år ungefär). så tipset är att kontakta en kennel och se om ni kan få låna någon avelshund, de flesta Kennelägare ser väldigt posetivt på detta då drt visar att man är väldigt seriös i hundtankarna så de flesta kennlar brukar låna ut en vovve för att man ska få testa på

Tessan01
0

Tack för tipset #37 tänkte lite på det. Men vi Bor ju på Gotland så det är svårt att hitta ett enda kennel tycker jag men man kan ju leta reda på om man haittaa nån :) Tack för dikt svar #36 skall jolla på dom lite granna ;)

Tanjis
0

#37 Det finns massa kennlar på gotland :D du får googla :D

Tessan01
0

Finns det? Måste vara lite blind men skall kolla extremt noga nu ;)

Turast
2

#40 kennel sobelkusten på Gotland föder upp shelties, Gunilla skulle nog bara tycka det var trevligt om någon som är intresserad ville hälsa på och prata lite hund :) Jag bor också på Gotland och det finns lite olika kennlar här :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Tessan01
0

#40 oj vad trevligt med gotlänningar på iFokus :) skall kolla in deras webb ;) tack för tipset!

Turast
0

Ja det är inte så ofta gotlänningar hittar hit verkar det som ;) Gör det! Gunilla är jättetrevlig :)

Tessan01
0

Tänker bara på när vi skall göra det, nu snart eller då när vi skall skaffa. Fast om vi lånar nån hund så kanske nu ;)

Turast
1

Uppfödare brukar tycka det är trevligt även om man inte ska köpa just då :) Ni kan ju bara sitta å snacka hund! Det är alltid trevligt :)

Tessan01
0

Jao tack för tipset igen ;)

Tessan01
0

Nu har jag mer och mer börjat gilla dom mindre raserna också. Så ni får gärna ge förslag på raser i alla storlekar, fast inte riktigt Grand Danois storlek ;) mvh. Tessan

[Tilleli]1
1

Flera har sagt den här rasen, men jag måste bara nämna den igen. Papillon är en perfekt liten sportig hund som gärna arbetar och är aktiv utomhus, men ligger och myser med dig inomhus. Hade två stycken när jag var väldigt liten. De var tyvärr inga superhundar egentligen, men av mina minnen var de helt underbara. De hade lite problem med temperament och en av dem var helt ärligt lite borta i huvudet, men det gjorde henne bara gladare. Den mer ilskna var min favorit. Och trots att de hade de här skavankerna så accepterade de ALLT som jag och min lillasyster utsatte de för. 

Vi var typiska småbarn som gärna klängde lite för mycket på hundarna, var lite smått elaka och retade dem med godis som det inte fick etc. De varnade inte ens (vad jag minns iallafall, var under 8 år så..) 

Men min mamma hade alltid med båda i stallet, de hade aldrig ens använd koppel och halsband under hela sina liv (praktiskt taget), den "ilskna" var superduktig och lärde sig saker fort som attan och var väldigt samarbetsvillig när mamma tränade med henne. 

Och det här är från hundar som inte var rastypiska, tänk då hundar från en bra kennel!

Tessan01
0

Tack för ditt svar #48! Ska Absolut kolla igen lite på Papillon ^^

[Tilleli]1
0

Hoppas du hittar någon! :) annars har folk också rekommenderat Sheltie.. Den är ju lite större och robustare än papillonen :)

Carry-Rocksalt
1

Golden är en helt fantastisk ras på alla sätt och vis, men den är ju lite större och får man en tjurskalle som vi fick så kan det ju vara bra att vara väldigt konsekvent i uppfostran för annars kan det bli väldigt jobbigt om man vill åt olika håll (fast så är det väl med de flesta raser). Tycker annars att Sheltien (som många rekommenderat) verkar passa dig ganska bra.

Jag var själv 14 (nu 15) när jag skaffade min första hund och jag är väldigt lättad över att jag skaffade en mellanstor hund istället för en stor (som jag egentligen ville ha).  För även min valp kan bli väldigt stark när han vill.

Tessan01
0

Jag ska höra med mamma om jag kan tex testa att "hyra" en hund, så hon kan se hur jag hanterar att ha hund. Med hyra menar jag att vara typ fodervärd eller nåt liknande :) att jag vi betalar allt vad hunden behöver osv. Men att vi inte äger den. Så som en del har skrivit i tråden. Kan uppdatera sen om / när jag ska låna en hund. =)

Whippet
0

Har inte läst allt nu men läste lite i början för det första en BC måste få tillgång till att valla den lär nästan lida av det annars, Tycker enligt det du skrev ibörjan låter som någon hund ur grupp 9

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
0

Har nu läst igenom allt och bra att du tog beslutet att inte skaffa BC 

Sheltin är nog en perfekt hund till er ;) många tror att sheltins långa päls blir smutsig snabbt men om jag inte minns det helt fel avstöter pälsen smuts ;) Fick min första hund när jag var 10-11 års åldern är 13 nu och älskar mitt hundliv ;)

I'm out Vilar huvudet i handen