West Highland White Terrier
Jag är interesserad om att veta mer om detta hundar. De har varit en dröm hos min mor under lång tid att äga en westie och jag känner att en hund skulle bli en bra 50 års present till henne. Jag har hört att det är hårda hundar i små format vilket inte borde vara ett problem då min mor aldrig haft problem med att en hund "övermannat" henne förrut. Ni som har träffat eller har westie, berätta så mycket ni kan om dessa små krutpaket!
Vi hade en westie i familjen i drygt 13 år. Hon var en mycket egensinnig dam kan man väl lugnt säga. Hon var mycket familjekär, men inte så förtjust i andra människor (= personer utanför närmsta familjen). På slutet var det bara min mamma och mormor som dög… Mot dom hon gillade var hon väldigt kelig och tillgiven (när jag bodde hemma sov hon jämt på min huvudkudde tex), men annars drog hon sig undan och ville helst inte bli klappad på. Blev folk, och framförallt barn, för närgångna så markerade hon med att morra men hon gjorde aldrig något. Hon var ganska skällig och kaxig mot andra hundar, något vi aldrig lyckades träna bort helt. Hon hade väldigt mycket energi och såhär i efterhand så inser jag ju att hon kanske inte aktiverades tillräckligt mycket. Hon var en ren familjehund som visserligen fick mycket motion men inte så mycket hjärngympa.
#1 Tack för svar, det låter ungefär som jag uppfattat rasen med andra ord :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/West_highland_white_terrier
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/west-highland-white-terrier/
Jag tror det är individuellt hur hundarna är, träffa seriösa uppfödare och fråga dem för bäst svar!
Jodå jag har läst det mesta i artikel väg om dom men ville veta mer hur "riktiga" människor uppfattat dom och inte bara hur ras måttet ungefär ska se ut ^^ Ja besöka en massa uppfödningar kommer jag göra innan det blir några seriösare tankar över det hela. Både för att få träffa rasen och bilda min egna uppfattning och för att hitta en uppfödare som har samma syn på hund som min mor har :)
Har träffat en den verkade lugn men lekfull för sin ålder! dem har nog mycket energi till olika aktiviteter kan jag tänka mig dem kan säkert köra olika hundsporter :)
#% Åh men det låter ju faktiskt bra. Den var inte skygg eller lite försiktig mot dig som ny människa? Eller var den bekväm på en gång?
Den verkade bekväm och nyfiken! jag var ute med min hund den var kanske 7 år men lekte nästan som en valp med min 1 åriga hund 😉
Men det där är jätte individuellt det är ju en terrier och dem har oftast speciella personligheter men det är ju också det som gör dem så coola 🌺
#7 Haha ja terrier är ju nästan en grej för sig ;) Men det låter alltså som att det är väldigt individuellt och att det gäller att hitta rätt valp till rätt person :)
Ja mejla uppfödare också dem brukar svara på mejl :P
Annars får du hoppas någon annan som äger rasen svarar här ^^
Har ingen större erfarenhet mer än att de westies jag träffat varit väldigt sega, självständiga, ointresserade av vad matte/husse vill. Väldigt mycket terrier alltså 😛 Så jag tror den rasen absolut passar om man bara vill ha en hund för sällskap.
Jag tycker inte terriers är väldigt sega snarare tvärtom 🤔
Min ena Jack russell Terrier kan hur mycket tricks som helst hon kan stänga & öppna dörrar osv! hon är väldigt lyhörd men ja hon lyssnar när hon vill dem är inte alltid jätteintresserade av matte/husse när man" beordrar" dem att göra saker men extremt keliga nu talar jag för jack russell terrier men jag har träffat många inom rasgruppen terrier dem brukar också vara såna som har mycket energi och passar till hundsporter typ agility
#11 nej, finns många terriers som är väldigt aktiva, med terrier-aktig menade jag det sistnämda självständiga personlighetsdraget :-)
Jahaa! jag missförstod då trodde du mena att terriers var sega överlag 😛
Jo de är sant för många terriers!
Okej tack för yttligare info :D Jo det blir en hel del att tänka på så klart och kolla över min mors dagliga aktiviteter också så det inte blir en miss match. Åka till uppfödare och hälsa på blir nog prio ett :)