Få upp hund i vikt?
Hur får man upp en hund som är mycket aktiv i vikt? Förutom att öka fodergivan ännu mer… Det är en frisk hund det handlar om men då vi är aktivare än vanligt så har hon tappat liite i vikt..
Jag fick up vikten i min aktiva tik genom att ge mat oftare… det brukade racka med 'bara' middag + kott ben. Nu far hon frukost, ben och middag dom flesta dagarna. Nar hon vart ung sa sa min tranare att ge ra kyckling det hjalpte ocksa :)
Utfodrar du med torrfoder? om du utfodrar med torrfoder kan du väl köpa kött eller barf mush vaisto bullar och blanda in i torrfodret?
Ålder, ras? Vallisar är i princip omöjliga att få upp i vikt före tvåårsåldern. Märg o andra feta animalier är bra att ge så energinivåerna inte dippar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vi har hunnit prova några olika torrfodersorter utan att vår hund gick upp i vikt. Nu har vi gått över till att helfodra med VoH där vi skiftar mellan exklusiv, m. lax och sprint. Hon får tre måltider om dagen och har äntligen börjat gå upp i vikt. :)
#3 Hon är 3 och är en blandning mellan jaktlabrador och jaktgolden (tjuvparning) Hon påminner om en flat. Hon är väldigt nätt och smidig och har alltid varit.
#4 Hon äter VoH nr 25 idag, men efter att ha läst om Exklusiv så kommer jag att börja ge den istället. Ska strax gå och handla så börjar redan idag med maten. :)
----------
Har äggula någon verkan på vikten? Tänkte om jag ska tillsätta det?
varför kan du inte ge mer mat?
Ganska konstigt att fråga hur man ska få upp sin hund i vikt utan att ge den mer mat?!
Medarbetare på Hundar.ifokus
För att jag redan har ökat 2 ggr redan men hon fortsätter att tappa i vikt så känner att det inte är rätt foder nu när hon är såhär aktiv…
Då kanske du ska uppsöka veterinär. Verkar inte normalt att öka fodergivan 2 gånger och ändå gå ner i vikt.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#8 Kommer göra det om hon fortfarande går ner i vikt efter att jag har gett henne VoH exklusive några veckor. Det hela började så fort vi blev aktivare än vanligt så tvivlar starkt på att något skulle vara fel på henne.
Lite extra fett i form av ister/lammfett på maten kanske?
≧◔◡◔≦
#10 Det är absolut värt att testa. Var hittar man det? På CityGross? Googla lite snabbt.
Ister kan du säkert hitta färskt på CG eller i annan livsmedelsbutik vid margarin/smöret.
Introducera smått till en början, fett kan verka "lösande" för magen.
≧◔◡◔≦
Fick precis konstaterat att hon inte var för tunn utan i fin form. Hon skall dock varken gå upp eller ner i vikt utan ska försöka hålla henne som hon är nu. Kommer ändå att byta till exklusive så att hon inte tappar i vikt, och ge henne samma fodergiva som hon ska de dagarna vi är normalaktiva och öka maten de dagarna vi är högaktiva. Håller hon inte sig så kommer jag att tillsätta ister.
Tack för er hjälp! :)
ger du något annat än just voh ?
Tillsätter nötkött ca 3ggr per vecka och sen rå äggula då och då. Sen får hon RKB varannan dag. Sen en massa träningsgodis såklart ;)
#13 Så kan det vara, det är inte allt för ovanligt . :-)
≧◔◡◔≦
VoH exklusive är kanon för att få upp hund i vikt
Gick över på exklusive igår och hoppas på att hon håller sig kvar på vikten nu :)
Jag ger exklusiven periodvis när min yngsta faller ur pga galet aktiv och mindre matlust perioder och den funkar bra. Ger då bara två veckor i stöten, annars går hon upp för mycket😃
Då gäller det att hålla koll så hon inte smäller upp i vikt istället då då. ;)
Jag hann knappt blinka innan vovven la på sig med VoH Exklusive.😂 Selen började sitta lite tajt runt om så nu ger jag henne bara Exklusive de dagarna vi är extra aktiva och nr 25 resterande 😃
Ja du ser - jag sa ju den va bra 😂
Är hon avmaskad?
#22 haha du gjorde faktiskt det 😃
#23 Nej det är hon inte då vi kör med "kolla masken" om vi misstänker mask.