Valp i lekhage om natten?
Jag undrar vad ni anser om att ha valpar i valp/lekhage under natten, endast när valpen ska sova och ALDRIG annars. Enligt SKK är det förbjudet, och jag gissar på att den lagen kommit fram för att många annars förvarar sina hundar i hagar/burar i väldigt många timmar helt ensamma för att de inte ska härja och hålla på.
Men, som i mitt fall nu, men min valp, måste jag ha henne i en valphage under natten, annars sover hon inte, utan går runt i mitt rum och hittar sladdar att bita på, kläder och hoppar på min säng och försöker få min uppmärksamhet. Jag ska såklart göra mig av med valphagen när hon blivit större och inte attackerar minsta lilla sak som kan ligga på golvet utan går och lägger sig här inne självmant. Men till dess, är det okej att göra så som jag gjort, eller borde jag sluta med hagen direkt? Om det gör någon skillnad så är hon där inne från ca 22-23 till 06-07 på morgonen och sover under hela natten utan att göra ifrån sig ett ljud. Hon kan eventuellt vakna tidigare för att behöva kissa runt 4, men då tar jag ut henne och vi går och lägger oss igen och hon somnar direkt när hon är där
Lägger till att valphagen är bara någon cm från min säng och jag sover med handen igenom gallret genom nästan hela natten (tills den domnar bort typ)
Jag personligen tycker inte det är ok att låsa in hundar under längre perioder vilket jag anser en hel natt är. Valpar är livliga och vill leka, även om du ska sova. Men du måste vänja bort det. Du får helt enkelt stå ut några nätter med sämre sömn. Ignorera valpen då den tigger om uppmärksamhet, valpsäkra hela ditt rum så att det inte finns chans för valpen att tugga på sladdar. Aktivera henne mycket innan ni går och lägger er så att hon är trött. Kan hon sova i hagen så tror jag säkert att hon kan sova utanför också :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Fast det är inte min sömn jag är orolig för.. Mitt rum går inte att valpsäkra helt.. Det finns sladdar på flera ställen som inte går att få undan, och om hon skulle få i sig något jag missat skulle jag aldrig förlåta mig själv. Jag har försökt låta henne sova utan valphage, men efter 1 ½ kom hon inte till ro
Jag anser att det aka vara förbjudet. Har man en valp som biter i saker får man väl hundsäkra sitt rum och se till att inget farligt finns där. Att hunden inte skulle somna tycker jag låter väldigt konstigt. Den kan inte vara vaken hela tiden, bara att vänta tills den somnar. Har en valp svårt att sova skulle jag var väldigt bekymrad. Är den sjuk eller känner den sig så otrygg i mitt hem? Eller får den inte tillräckligt med aktivering? Valpar leker tills de somnar så att den inte skulle sova låter helt fel i mina öron.
Hon kommer till ro när hon är i valphagen för att inget annat distraherar henne då. Hon är liten och kan krypa under tv-bordet och där bakom finns mycket sladdar, tyvärr, och de går inte att gömma.
hon är inte heller sjuk eller känner sig otrygg i hemma öht kan jag försäkra er om. Hon bara går inte och lägger sig i mitt rum om valphagen inte är där
Jag ska testa låta henne vara utan valphage imorgon natt och se om det går bättre än förra gången
Byt ut tv-bordet till ett som hon inte kommer under? Det går alltid att göra sig av med sladdar bara man filurar lite på det. Alternativt så får du skärma av den delen av rummet med hjälp av rasthagen? Skaffa lister som döljer sladdarna. Och som sagt, aktivera hunden innan det är läggdags så att den är trött.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Jag tycker det är okej faktiskt, även om det är olagligt. Jag har min valp i sängen och han vågar/kan inte hoppa ner= begränsat område. Vad skiljer det sig från en hage? Valpen mår säkert ypperligt i sin hage där den känner trygghet och kan komma till ro och sova utan att orsaka någon olycka.
Tycker att folk är lite petiga och snabba på att döma - självklart ska man inte förvara sin valp i en bur dygnet runt men du känner din valp bäst och jag är säker på att du inte hade förvarat den där om du märkte att det orsakade lidande för den lilla krabaten :)
Tar alltid ut henne på sista promenaden innan vi går och lägger oss, så hon är trött, men hon går inte gärna och lägger sig självmant.. Och Tvn står på ett väldigt trångt ställe där inte många bord får plats, men ska försöka lösa det så gott det går imorgon. Vill ju inte att hon ska behöva vara i hagen, trots att den är stor
Enligt jordbruksverket så får man ha boxar/rum till hunden så länge dessa är tillräckligt stora. Jag har min valp i valphage om natten eftersom katten inte får vara ifred annars och hon inte somnar. Hon är trygg, frisk och får massvis med aktivering, men hon kan köra på i flera rimmar utöver den punkt då hon egentligen är trött. Precis som en liten övertrött unge. Den är nästan 4kvm stor och hon trivs superbra i den och somnar direkt. Jag bor i en lägenhet utan dörrar så har inte möjlighet att stänga för på annat sätt. Är din hage tillräckligt stor så ser jag inte varför det skulle vara ett problem?
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#8 Tack! Hagen är ju självklart ingen permanent lösning, jag har främst använt den för att hon ska förstå att när vi är här så är det sova som gäller, eller iallafall att ta det lugnt och inte springa runt och härja/hitta något hon kan skada sig på.
Som jag sagt är mitt rum väldigt svårt att valpsäkra. Jag måste förvara vissa saker på golvet eftersom det inte får plats någon annanstans
När man skaffar hund bör man alltid se till att hundsäkra, inte bara för nätterna. Man kan inte titta på hunden hela tiden, och en olycka händer så lätt. Här hemma tog det ganska mycket planerande och omstuvande för att hundsäkra. Det som absolut inte gick att göra hundsäkert fick vara i vardagsrummet, för det är avgränsat med kompostgaller.
När hunden har blivit lite äldre kan man ju oftast flytta tillbaks grejerna, men så länge de är valpar så är deras säkerhet viktigare än bekvämlighet.
Men vad gäller rasthage.. Allt beror väl på hur stor den är. Det är lite lustigt, för när man bara ser på definitioner så kan ju faktiskt ett mindre rum (helt lagligt att ha hunden i på natten) vara mindre än en rasthage (inte okej att ha valpen i på natten).
Hos oss är han begränsad till sovrummet och en pytteliten hall utanför rummet. Han har leksaker och vattenskål, och sin bädd i den lilla hallen, men sover oftast antingen med oss i sängen eller under sängen. Men är det okej storlek på rasthagen tycker jag absolut att du borde kunna ha valpen där. Det är så klart lättare för valpen att komma till ro med mindre yta att röra sig på.

vi hade vår valp i hage under natten de första veckorna. vi gjorde så av olika anledningar. en av dem var för att vi har katter som vi inte ville att hon skulle jaga på nätterna. på grund av dem kan vi heller inte stänga dörren till sovrummet eftersom dom sover med oss och promenerar ut och in ur sovrummet hela natten. en annan anledning var för att vi ville undvika att hon kunde gå iväg och kissa i lägenheten under natten. det som var praktiskt var att om hon vaknade och behövde ut började hon pipa, varpå vi vaknade och kunde gå ut. hon har aldrig gjort inne på natten även efter att vi tagit bort hagen. till på köpet blev hagen en trygg punkt för henne. på dagarna var den öppen och hon kunde gå in och ut som hon ville, och det var där hon föredrog att sova. när vi sedan åkte bort och hälsade på släkten i en vecka när hon var 10 veckor hade vi den med, och där kunde hon gå undan och lägga sig och känna sig trygg. vi hade buren i tre veckor från det att vi fick henne, sedan tog vi bort den.
vi upplevde att hon kom mycket bättre till ro i hagen. där fanns inte en massa andra saker att hitta på och hon somnade i princip så fort man satte ner henne .det var aldrig gnäll eller stress, då hade vi tagit bort den, utan hon förknippade hagen med "sova".
jag har missat helt att man inte får ha valp i valphage om natten, vart står denna lag? Jag har aldrig haft valphage inne men vi hade en ute just vid grillning o den biten. Enja var glad över att vara där vi var och jag tyckte inte det var så lämpligt att hon var flera timmar i solen, så valphagen var bredvid i skuggan
Det är inte förbjudet om hagen håller godkända mått. Då får man ha valp i hage.
Jag hade vår valp i hage på natten tillkopplad en öppen bur. Fungerade kanonbra och inte olagligt 😉
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Djurskyddslagen som trädde i kraft 1/1 2008. Ganska svårt att missa.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
16 Så du säger att även om man har valphage då av 8 kompostgaller är förbjudet?
#16 - "Ganska svårt att missa"? Vallhund, det är ganska många som påpekar att du låter väldigt otrevlig ibland, men det tycker aldrig du själv. Det här var ju i och för sig av den mildare graden, men ändå - kanske dags att få lite självinsikt? Varför kan det inte bara räcka med ett svar?
My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺
#16 Tydligen är den svår att missa eftersom så många inte visste det.
#2 Roxy kunde leka superbra i hagen. Var en trygghet för henne att vara där samt en trygghet för mig också. Hon var mer orolig när hon hade hela sovrummet än när hon hade "sin" del av rummet så att säga.
Jordbruksverkets bestämmelser ämnar ju framförallt begränsa den extrema djurhållningen, d.v.s. hundar som tillbringar all sin tid i små burar. När inspektörer kommer på besök antar jag att det exempelvis är enkelt för de som håller dem att öppna burarna och hävda att hundarna visst får komma och gå som de vill (därav regeln att man helt måste ta bort burdörren för att bur ska vara ok). Samma sak med ytbestämmelser och så vidare.
Framför allt för valpar och unghundar kan finnas en trygghet i att begränsa utrymmet. En av våra hundar fick alltid äta själv i en bur för att det inte skulle bli någon konkurrens med de andra hundarna och han sov också alltid middag där inne. Som vuxen hund är platsen där buren stod (men inte längre står) hans trygghet i hemmet och blir han rädd för någonting är det dit han går.
Kort sagt, ja, det är förbjudet att hålla dem frihetsberövade i små utrymmen. Med det sagt upplever jag att många hundar mår bra av det (om det används på rätt sätt, d.v.s.). Får min lilla tjej välja mellan hela lgh och sin lya väljer hon lyan. Och när vi är iväg på jakter eller träningar är (bil-)buren det enda stället där hon kan slappna av helt. Dessutom anser jag att burträning krävs för att göra buren till något positivt när man är iväg i andra sammanhang, ex. jakter eller utställningar.
Nu handlade iofs det ursprungliga inlägget om valphagar, men principerna är ju desamma. Måttbestämmelser finns på Jordbruksverkets hemsida (och 2 kvm är ändå inte speciellt stort).
#21 Nej det är inte lag på att man måste ta bort dörren på buren för att det ska vara OK (fått svar från jbv ang det).
Jaså? Intressant. Är det alltså SKK som har egna bestämmelser? (Apropå http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/)
#23 Nej SKK har inga egna bestämmelser. Det är det som står på JBV som gäller och vad de säger.
#25 Ja det är ju svårare att bevisa, men inte olagligt att ha kvar dörren.
Man kan ju sätta fast den om man vill.
Lagstiftningen är ganska glasklar, missat det? Vad du tror andra tycker om mig är ganska betydelselöst i sammanhanget.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag ser vad jbv har för den är jag fullt medveten om. regler http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
Men vad jag menar är denna regel som ts säger att valpar inte får vara i valphage nattetid den har jag inte läst, då jag vet att ofta har uppfödare valpar+ mamma i valprum eller även avdelat som en valphage.
#28 Sidan kan inte hittas kommer det upp på länken.
Men säger samma som du-
knepigt. Det är iaf jbv hemsida så sköter du din hund.
#30 Nope fungerar inte nu heller :/
#32 Din länk fungerar.
Misstänkte att det var den sidan.
32 tackar gör fel när jag försöker länka antar jag 😕
Förbjudet är det väl inte? En valp som är max 25 cm i manken ska vad jag tolkar det kunna få vara i en valphage som är minst två kvadratmeter stor.
Ganska stor yta men det fixar man ju med ngr kompostgaller.
Tycker inte det är så glasklart vad reglerna säger efter viss efterforskning på jordbruksverkets hemsida. Så här står det: "Bundna hundar och hundar i bur Du får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund kan du hålla den i koppel en stund. Om du behöver begränsa hundens rörlighet en lite längre tid kan du sätta upp galler eller på annat sätt inhägna ett område. Inhägnaden måste vara lika stor som boxutrymmet för den aktuella hunden, se nedan." Och så finns en tabell på hur stor boxen ska vara. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html En valphage i ett rum känns mest likvärdigt det, dessutom är ju valpen aldrig ensam där utan matte finns jämte. Vad som skulle vara fel med det ser jag inte. Att valpen får en trygg sovplats är ju snarare nåt positivt?!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#27 Det var säkert fler som höll med henne eftersom många gilla kommentaren
Tycker att det är ok så länge valpen får komma ut och kissa om natten då drn har nöd, hagen är tillräkligt stor dvs ingen "box" precis, hunden känner sig trygg och FÖREDRAR SJÄLV ATT SOVA DÄR dvs. att den går dit självmant utan tvång. Man kunde ju kalla sovrummet "bur" eftersom det är alltid låst om natten hemma hos oss annors skulle hunden bara göra hyss tex. Jaga katt, äta bajs, hoppa på bordet, äta kattmat etc etc… Rambo har aldrig behövt bur eftersom han fick panik av dem därför har vi aldrig använt hage men ett låst sovrum med rörelse utrymme har funkat.
#27 - Nej, oss gör det egentligen ingenting om du är butter. Förutom för att ett flertal kanske drar sig för att uttala sig, eftersom folk överlag drar sig undan trista stämningar.
Personligen tycker jag bara att det lätt blir väldigt trist miljö när man håller sådan jargong. Och detsamma när personer är negativa, ser sig som lite bättre än andra, ger personlig kritik, klagar på att man inte kan eller är trög m.m.
Uppenbarligen var jag inte ensam om att tycka det jag tyckte. Och det är inte första gången. Men det blev nog ingen tankeställare den här gången heller 🙂
(Vallhund - jag vill inte på något vis trycka ner dig - tvärtom. I come in peace. Jag önskar bara att vi kunde behandla varandra så vänligt som möjligt.)
Älskade Charlie 🌺
#39 Det kanske beror på hur man vill se på saken också. Jag tycker att Vallhund alltid är väldigt saklig och konkret i sina uttalanden, upplever dem inte alls som negativa.
Är det ok att diskutera en enskild medlem bara sisådär?
Jag tycker inte det!
#41 Jag håller egentligen med dig om det. Jag ber om ursäkt för det.
#41 - Nej, du har rätt. Jag menar egentligen ingenting illa, utan tvärtom. Men det är fel av mig att diskutera på detta vis i en öppen tråd.
Älskade Charlie 🌺
#16 Alla kan inte alla paragrafer i lagen utantill. Inte länsstyrelsen i Värmland häller då jag ringt o ställt frågor, säger olika personer olika. Polisen lika så. Alla är inte så perfekta som dig. Varför kan du inte förklara i stället så här är de , för "ganska svårt o missa"
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.