Hur börjar man med tricks?
Hur börjar man lära in ett nytt trick med en hund?
Det finns ju massor med roliga grejer man kan lära hundarna, som att lägga leksaker i lådan, spela död, tända/släcka lampor, hoppa upp på stenar/stubbar utomhus och mycket mer. Men hur får jag hunden att förstå vad det är jag vill att han ska göra?
Jag använder inte klicker.
Lägga saker i lådan - Börja lära hunden hålla och släppa på kommando. Ge hunden sak att hålla. Säg håll ge beröm/ godis. För släpp säg håll. Säg släpp. Ge godis. Sedan kan du dirogera hunden vart dessa kommandon ska ske och kombinera ihop dem. Spela död - kommemdera ligg. Håll godis i handen och för åt sidan så hunden välter. Ge godiset + beröm. Kan ta lite tid att hitta rätt rörelse. Tända/släcka lampor - lär hunden kommandot nudda. Antingen nudda din hand eller en sak på em pinne (typ tejpboll på pinne) sätt pinnen handem på lampknappen och ge kommandot tänd/släck eller vad du nu vill. Hoppa upp/ned - Använd låda eller något inne eller ge dig ut direkt i skogen på en liten låg sak. Godis i handen pch locka upp hundem på saken. Ge kommando ge godis/beröm. Du kan även här anbända dig av ditt nudda kommando om det sitter. Detta är förslag på hur kag har gjort/skulle gjort. Beröm stegvis när hunden nästan gör rätt och dela upp syörre kommandon i små delar för att sedan kommbinera dem. Ge nytt kommando först och fasa sedan it det gamla. Typ vid släck.. säg "släck nudda" innan du bara aäger släck
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se