Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2377 ggr
JessicaN
0

Vilken ras passar oss?

Hej! Våran familj funderar på att inom några år utöka familjen med en hund och undrar därför vilken ras som skulle passa oss bäst. Den måste funka ihop med barn och katter, gärna andra djur också. Vi är inte superaktiva till den grad att vi går milslånga promenader varje dag men motion kommer den absolut få. Vad gäller jobb kommer vi antingen anlita hunddagis eller åka hem på lunchen. Vi vill inte ha varken en för stor eller för liten hund, vi gillar att va ute i skogen så den får inte va för liten att den "bryter benen av sig på en kvist" men heller ingen för stor då vi gillar att va ute med båten och det finns lite begränsat med utrymme, och så vill vi enkelt kunna lyfta den om det behövs men ändå lite rejäl så man kan krama om den. Just nu bor vi i lägenhet men vi skaffar hund först när vi skaffar hus och då kommer den kunna springa runt i trädgården. Lite lagom pälsvård gör inget men eftersom jag har flera perserkatter så vill jag gärna ha någon hund med relativt enkel och lättskött päls som inte kräver alltför mycket. Något bad då och då gör väl inte så mycket men vill inte behöva borsta dagligen och trimma ofta. De raser jag fastnat för är Mops Golden retriever Kooikerhondje Nova Scottia Duck Tolling Retriever Flatcoated retriever Springer spaniel Vilken av dessa skulle passa oss bäst? Storleksmässigt så tycker både jag och min man att kooiker passar bäst då mops är lite för liten och golden lite för stor. Men har hört att kooiker kan va lite vassa. Hur skulle det funka att ha en kooiker i en barnfamilj med katter?

Sugar Mist
0

Kooiker isf. Golden blir ofta mot 30kg och tollaren är väldigt speciell pch kräver en del mental aktivering.

-

JoannaLi
0

Vi hade en kooiker när jag var yngre, och jag upplevde att han var ganska vass (med det menar jag smart/skarp/kvicktänkt och som gärna tänkte ut lite egna lösningar på problem, om man inte var kompetent nog enligt honom ^^), och gärna ville ha mycket mental aktivering och dylikt. Har ni erfarenhet av hundar sen tidigare? 

Allt som oftast blir hundarna som man gör dem, så vänjer ni hunden redan från början vid katterna och barnen, så borde det förhoppningsvis inte bli något problem vilken ras ni än väljer :)

Evilina
0

Har haft en kooiker, en omplaceringshund som blivit vanvårdad i tidigare hem så han hade stora tillitsproblem men ett enormt hjärta. Han gick bra ihop med både småbarn och katten här hemma. Väldigt aktiv och livlig liten varelse men helt underbar :)

[Teddies matte]
1

Kooikern kan vara ganska krävande, både till temperament och aktivering, den behöver en hel del både fysisk och mental stimulans. Har ni inte större hunderfarenhet sen tidigare skulle jag inte rekommendera en Kooiker.

Tollaren är heller inte ett så bra val om ni inte kommer vara väldigt aktiva.

Har ni kollat på Cocker spaniel? Cockern kräver förstås en del pälsvård. Cavalieren finns ju också som inte heller är riktigt liten.  Sen finns det ju också några spetsar som kunde vara intressanta, någon utav det tyska spetsarna t.ex. Trots mängden päls kräver de inte mycket pälsvård.

Michaela-N
5

Skulle inte direkt vilja påstå att kooikern är varken vass, skarp eller så speciell som många beskriver den som! Det är ingen bruksras utan passar bra som sällskapshund även fast många (främst de som inte känner till rasen) gärna påstår att det skulle vara någon slags border collie i aktiverings- och motionsbehov och en vildhund i lynne. Den tycker om att vara till lags och hänga med men är inte svåruppfostrad eller odräglig på något sätt. Har en del jaktinstinkt då den fungerat som jakthund och används i Nederländerna ibland fortfarande i andjakt.

[Teddies matte]
3

#5 Det är ingen sällskapshund och skall inte påstås som sådan heller, varken rasklubben, uppfödare, raserfarna eller ägare håller med om den saken, utan de står fast vid att det är en ras som kräver sitt och inte är en av de lättaste raserna att äga.

[Forest]
4

Ni har verkligen valt olika raser, av det jag läser så låter det som att rasgrupp 9 är mer för er. Sällskapshund vad som tåls säga är att även dessa gillar långa promenader men regel kräver betydligt mindre hjärnjympa.  Jag skulle mer vilja veta hur är vardagen att skaffa hund för ha den på dagis är inte alla uppfödare glada i, och jag håller med dom till viss mån med beroende på hur länge tanken är att hunden vistas på dagis.

LuLeLo
1

Avråder från #4's förslag, Cocker Spaniel, just pga pälsvården. Är ni villiga att stå ut med en del i alla fall, så skulle den passa utmärkt.

En mindre spaniel, king charles eller cavaliern skulle nog passa finfint. Och så även många andra raser ur grupp 9. 

Mopsen passar bäst utifrån dina förslag, de andra är antingen för stora eller för krävande.

Tass Josephine

[MikaelaR]
0

En golden kanske? :)

Ellen89
1

Tanker mellan Pudel nar jag laste detta. Om man inte gar pa utstallningar kan man klippa sa att palsvarden inte blir sa mycket :)

Cahira
0

Jag tankte pa welsh springer spaniel nar jag laste. 🙂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

peafie
0

Jag tänkte också direkt på springer när jag läste. Min sambos familj har ungefär den livsstil ni beskriver och de har en engelsk springer som ääälskar att åka båt och det är en ras av ganska behändig storlek. Inte liten, men nätt. Ett minus är att den kräver en del pälsvård, så på det viset kanske welsh är bättre?

Bloggen     ○    Instagram

Michaela-N
0

#6 Vilka erfarenheter, uppfödare och rasägare baserar du den informationen på? När jag själv letade kennel var jag noga med att poängtera att hunden skulle tjäna som sällskapshund och tränas lite smått i agility och det var ingen som nekade mig en valp från dom. 

Enligt SKKs rasstandard så är det en sällskapshund och jakthund för andjakt. http://www.skk.se/Global/Dokument/Rasstandarder/standard-nederlandse%20kooikerhondje-fci314.pdf?epslanguage=sv

Har aldrig påstått att den inte kräver någon sorts aktivering alls, för det tror jag inte någon hund gör. Själv skulle jag klassa den som aktiv sällskapshund utefter de individer jag mött. Och går man milslånga promenader varje dag så har man definitivt täckt motionsbehovet för hunden. Sen räcker det lugnt om man bara avvarar några minuter i veckan för viltspårsträning eller annan typ av nosarbete om man intresserar sig för det. Känner många som har kooiker och de tränas i bl.a. viltspår, agility, lydnad och freestyle (en är med i svenska freestylelandslaget), så de passar till i princip vad som helst och har stor potential att gå långt i det man satsar på.

[Forest]
1

10 även jag tänkte på mellanpudel när jag läste vad ts leta efter. Uppväxt med en mellanpudel av mindre modell, han älskade åka båt enkel att ta med överallt. Såg inga svårigheter i att ha med honom på båt, vi sov även i båten liten snipa. Han var med mamma o pappa i skogen när dom "jobbade", han var med när jag joggade eller om vi tog en cykeltur. Han gillade katter,andra smådjur och givetvis var han van med oss + barnbarn. Han klipptes ner dok sparade lite på huvud,ben,svans. Enkel frisyr att hålla reda på och krävde inte mycket pälsvård. Stort plus är att Pudel inte fäller.  

En annan ras som jag tänkte på var  dvärgschnauzer, men den kanske är för liten? Jag tycker om rasen starkt då ena systern har en samt min kompis, glada rubusta hundar. Båda gillar åka båt,barn och andra djur.

[Tuulikki]
0

Fick också upp mellanpudel, möjligtvis storpudel, i tanken.

Ruzicka
0

Jag tror att ni skall titta lite på raserna i rasgrupp 9, så kallade sällskapshundar (länk till raserna). Många tror att de inte orkar/kan gå i timmar i skogsterräng eller fjäll, men det stämmer inte alls. En hund kan promenera långt, det är de byggda för. Sällskapsraser kallas just sällskapsraser eftersom de inte kräver lika mycket som andra hundar. De kan promenera hur långt som helst (så länge de är vana vid det, såklart), men de behöver inte promeneras flera timmar varje dag. Dessutom kräver inte sällskapshundar massvis med mental stimulering, så kallad hjärngympa, som är aktivering utöver promenaderna. Alltså, nosarbete, att träna tricks och lydnad, balansarbete och agility osv. Än en gång, de kan om man vill, men de måste inte få använda huvudet varje dag som många andra raser. 

Jag tycker personligen att pudeln  låter perfekt för er. Många storlekar att välja mellan, en glad och sprallig hund som ändå inte är så krävande men som kan precis allt. Men då krävs förstås pälsvård. Men man behöver ju inte klippa dem i frisyrer, om man klipper ner pälsen har jag hört att det räcker att klippa kanske 4 gånger om året. Men ta mig inte på mitt ord!

Annars funderar jag på om Shetland Sheepdog eller Welsh Corgi Cardigan/Pembroke vore något för er? Dessa raser kräver en del mental aktivering då de ju är vallhundar, men är ändå klassade som sällskapshundar. Jag har en Welsh Corgi Cardigan och han nöjer sig med en halvtimmes hjärngympa om dagen ungefär, kan tänka mig att det är liknande med Sheltien. Det är mer än raserna i grupp 9, men mindre än några av raserna du nämnde i TS. Min corgi funkar utmärkt med barn och katter och alla andra djur han har träffat, men jag tror att det mest är en träningssak oavsett ras. 

Nova Scotia Duck Tolling Retriever, även kallad Tollare, och Flatcoated Retriever tror jag inte kommer passa så bra. Båda hundarna kräver massvis med mental aktivering för att de skall vara drägliga. Kooiker och Springer Spaniel vet jag tyvärr inget om. 

Lycka till! 👍

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Lilllens
0

Mopsen är inte en aktiv hund, de är extremt ointresserade av det mesta och vill helst bestämma allt själv, ofta extremt lugna och älskar människor. Min är visserligen hyper med ett terrierliknande beteende(envis som satan och ger aldrig upp), men när det kommer till träning eller motion är hon ytterst svårtmotiverad 9/10 gånger. Hon är däremot mycket rolig och det är svårt att en hund med en sån personlighet. Det är också en sjuk ras där andningsproblem är ett faktum och det ska man ha i åtanke. Det är jättejobbigt för min mops när det är varmt, hon klarar inte av någonting. Och på vintern när det är kallt vill hon helst inte gå ut alls och vägrar ha kläder en längre stund.