Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 682 ggr
Chippers
0

Agressiv

Challe har under en tid morrat till övriga i familjen om mamma vilar/sover och ngn går emot henne springer han fram och typ "vaktar" henne och morrar. Men nu har han t.om börjat visa tänderna och morrar ganska mkt, han verkar vara osäker eg och vi är rädda för att ngt ska hända (även om han är världens snällaste i övrigt). Vi verkar bara göra allt värre.. vet inte hur vi ska göra.. vi vill inte få honom mer agressiv utan vill ju göra det bättre. Tips på hur man kan få bort hans agressivitet?

Och sen gör alla olika. Mina syskon lyssnar inte när man säger att de gör fel. Pappa tycker jag bara förvärrar allt, klappar när han morrar och morrar tebax på skoj.

Suck… allt blir bara värre med Challe.. =(

AnneN
0

Hur gammal är han? Var det nått speciellt som hände i samband med att detta betende dök upp?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Chippers
0

Han är ca 2…

Vet inte riktigt.. han har ju alltid haft mamma som favorit, och sen om vi ska krama henne eller så då blir han sur, typ verkar försvara henne.

Men jag kan inte minnas om ngt spec hände när beteéndet dök upp :/

AnneN
0

Alla i familjen speciellt din mamma som hunden vaktar måste visa att det är ett betende som inte accepteras. Om någon accepterar/ignorerar det så kommer det antagligen bara att bli värre

_**/Mvh Anne

Chippers
0

Okej.. men vi vet ju inte hur vi ska göra, blir vi "sura" blir det bara värre.. jag försökte hålla ner honom i nackskinnet men det funkade inte… och säger jag nej, fy visar han tänderna..

AnneN
0

Prova med att skicka ut han ur rummet så han inte får vara med varenda gång han visar minst tendens till att vakta. Även om det kan bli att ni får skicka ut han flera gånger i timmen ibland så tillslut fattar han att vaktar han så får han inte vara med och det är ju tråkigt

_**/Mvh Anne

Chippers
0

Ja men bara vi går emot honom så morrar han, och skulle vi gå emot för att ta tag i honom och ta ut honom skulle han vägra och lägga sig närmre mamma och morra, och pekar vi och säger gå ut visar han tänderna.. då blir man ju lite rädd och det känner han säkert av .. :/

AnneN
0

Då får eran mamma skicka ut han eftersom det är henne han vaktar så måste hon visa att hon inte accepterar att han vaktar henne

_**/Mvh Anne

Chippers
0

Okej, ska säga det till henne :-) tack

AnneN
0

Får gärna hålla mej uppdaterad om hur det går också

_**/Mvh Anne

Chippers
0

#9 Jadå :)

AnneN
0

Och vad ni än gör så visa aldrig att ni är rädda och backa aldrig för han får då vinner han

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Håller helt med #11.
Ska bli intressant att se hur det går för er.

Karmatarerskanise
0

Håller helt med #11.
Ska bli intressant att se hur det går för er.

Zebben
0

Du har fått bra tips av Biobio. Det är Din mamma som får korrigera hans beteende. Hon får tala om att det inte är acceptabelt. Men jag rekommenderar ändå att ta ut en instruktör som kan komma och hjälpa Er i hemmet. För det är bättre att ta tag i detta nu än att han trappar upp beteendet pga att övriga familjemedlemmar hanterar honom fel.

Tills vidare, stäng dörren in till Din mammas sovrum när hon vilar, så har han ingen att vakta.

Chippers
0

#11 Det är svårt

#14 Okej, har sagt det nu! Tack!

Zebben
0

Lycka till!

AnneN
0

Jo jag förstår att det är svårt men ibland måste man för man kan ju inte ha en hund som någon i familjen är rädd för. Men som Zebben sa så kan ni ta hem en instuktör som får lära er hur ni ska göra.

_**/Mvh Anne