Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3596 ggr
redstaryena
0

Omplacering Av Dessa Raser?

En familj i närheten av mig skaffade en hund för ca 6 mån sedan. Helt okunniga om vad det innebär, har de nu insett att det var fel att ge efter dotterns tjat om hund när dom själv jobbar så mycket.  Alltid kul i början. Men nu när det är kompisar som gäller på sommarlovet och det sen blir jobbigt att gå hem på rasterna och ta ut hunden , ja då finns det inget annat val än att hitta ett annat hem för honom.  Jag har en familj i åtanke, som jag vet har funderat på att skaffa hund  (och  de vet vad det innebär). Men vill ge så mycket info som möjligt om lille Teo. Vet att alla hundar är olika individer men vad kan man tänka sig med dessa raser i en hund : Tibetansk tempelhund/Tax/Papillon ?  Själv har jag ingen erfarenhet av dessa raser var för sej eller mixade  men nån här kanske?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Saffran0Spice
1

Gissar jag fel om denna hunden är livlig och drivkraftig?
Med tanke på Tax och papillon.

Är hunden mer åt någon av raserna?
Rent utseende mässigt, ex taxens kropp eller spanielns ansikte?
Den kan ju passa bra med en aktiv familj som vill göra mycket och testa på agility eller spår =)

redstaryena
0

Ska se om jag hittar bild:)

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Saffran0Spice
1

#2 ok ^^

Min erfarenhet av de raser du nämnt är dessa
Papillon är en livlig, aktiv och glad ras som vill göra mycket och hålla igång. Ganska lättlärd och har lätt för att anpassa sig i de flesta situationer om den får utlopp för sin energi.
Taxen är drivande, den vill hålla sig aktiv med nos och mentalt. Gillar att få jobba, men trivs bra hemma med att ligga i knät. Tax verkar ha lätt för att bli skällig också om man inte jobbar med det!
Tibetansk tempelhund ska vara ganska lik tibetansk spaniel till sättet (har ja hört) och ja har inte massor av erfarenhet av just tempelhund, men en del om spanieln. De jag träffat har varit lik papillon - glada och trevliga, även lite livliga men inte på samma nivå som papillon, utan de har varit av det mer lugnare hållet jämfört med papillon =)

redstaryena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag är en mycket dålig fotograf men kunde hitta dessa från ett tillfälle när jag passade honom

redstaryena
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till

redstaryena
1

Men blir osäker på raserna ändå. Först visste de inte raserna (uppfödaren hade uppgett lite olika) totalt oseriös. Och blev såld redan vid 6-7 veckor. 

Totalt okunniga köpare också …tyvärr.  Men när jag pratade med mamman i familjen för några dagar sen, nämnde hon dessa raser

Saffran0Spice
1

naaw Sötnos 😍
Hade nog inte gjort agility - då han har taxkropp och riskerar diskbråck (även om det inte är säkert blir så). Men en familj som är mycket i skogen, badar och håller igång på annat sätt hade jag nog rekommenderat om hunden är livlig och alert =)

redstaryena
2

Tack så hemskt mycket. Får hoppas "min" familj nappar. Annars återkommer jag hit. Känner att jag måste hjälpa till med detta, då dom inte vet ett dugg om hundar och vilka frågor/krav man ska ställa på eventuella köpare. Avlivning pratades det också om. Det är inget alternativ på min världskarta.  Håll gärna tummarna🙂

Saffran0Spice
0

Här hålls det tummar och tassar 🌺

redstaryena
1

#3 Fan va bra med  forum som detta. Kunnigt folk som dig  Tack..menar det verkligen

Saffran0Spice
1

#10 inga problem!
Kunnigt folk… Jag kan bara dela med mig av mina erfarenheter - sen om det klassas som kunnande är en annan femma hahaha 😂

Belimas
0

Tibetansk tempelhund ? vilken av dom ?

redstaryena
0

#10 Erfarenhet = kunnande. Läsa utantill kan de flesta men erfarenhet slår det mesta. Sen är det så bra med detta forum att det finns så mycket erfarenhet bakom i folks åsikter etc…jag tycker det är kanon 🙂

redstaryena
0

#12 Finns olika?

viktoria91
0

#14 Både Lhaso apso och tibetansk terrier går under tibetansk tempelhund. ;) Min sambons mamma har en tibetansk terrier och vi får snart hem vår lilla tjej. Det är en mycket humoristisk hund med eget tänk. Smidiga, duktiga på att klättra och ta sig fram i svår terräng, sitter gärna i fönstret och spanar ut. Behöver tränas dagligen för att få en bra, lydig hund då dem som sagt har mycket eget tänk och hittepå. Tror dem är valpar hela livet.

Belimas
1

Ja det finns ingen ras som heter tibetansk tempelhund däremot är det flera raser som kan gå under den benämningen och det är lhasa apso, shih tzu, tibetansk spaniel och tibetansk terrier.

redstaryena
0

Okej. Visste jag inte. Och Knappast ägarna i heller. :-) #15 ja det är en riktig filuring. Och sitter GÄRNA i fönster-karmen (brukar se honom när jag tar hundarna) Så vilken tempel hund tror ni att han är då? :-)

Cahira
0

Med tanke pa palstypen och fargerna skulle jag tippa pa shih tzu eller lhasa apso men det ar otroligt svart. Det kan ju vara precis vadsomhelst i hunden nar uppfodaren ar sa oserios och okunnig, tyvarr. 

Digger kom fran en san uppfodare och de sa han var renrasig BC som valp. Men han har colliekropp och colliementalitet. Enda som ar BC med honom ar palsen och fargen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[MikaelaR]
0

Det är alla sällskapsraser fast Tax är väl lite mer både jakt och sällskap idag.

Skulle tro att med den blandingen att den ändå skulle bli en lugnare sällskapshund möjligtvis bra för olika hundsporter beror väl  kanske på hur kroppen är byggd och så svårt att se på bilderna du visade lite suddiga!

Pappilion är en ganska sprallig enmanspersons hund oftast bra till hundsporter, Tax är en envis aktiv hund i litet format med mycket jakt dem andra raserna du nämnde vet jag inte mycket om förutom att dem är sällskapshundar.

och det är jättesvårt att säga hur hunden är/blir eftersom man inte har kunskap om just denna blandning man får helt enkelt se hur just den hunden är när man lär känna den 🙂

OneSound
0

Har kollat i den här tråden några gånger nu hehe.. Hoppas lillkillen får ett nytt hem!

Han är ju så löjligt söt 😍

Aut viam inveniam aut faciam

redstaryena
1

Ja visst är han. Hoppas så mycket att denna familjen jag har i åtanke, kan ta emot honom. De skulle ha familje möte :-) nu i dagarna. Annars får jag testa här inne och höra om någon hade varit intresserad av att bli Teos nya människa/människor. Avlivning är liksom inget jag kan leva med utan att gjort mitt yttersta för att skaffa honom ett nytt hem. Tack alla för info om raserna.

[hamster-expert]
0

Det bästa är nog  om du träffar honom mer och ser hur han är och hör med ägarna, även om de kanske är okunniga om hur han är och om han har några egenheter. :) Lita på dig själv också, om du tar hem honom mer och testar att gå ut med honom får du säkert en bättre bild av vilken typ av hund han är.  Men annars av vad jag har märkt så hör ju inte Tax eller papillon till någon av de mest krävande raserna. Tror inte den tibetanska tempelhunden är jätte krävande heller. Har dock aldrig träffat en sådan. När jag skriver krävande menar jag de raser som ofta  behöver erfarna och mycket lugna och stabila ägare och mycket aktivering för att må bra och för att det ska funka. Men det är ju mycket individuellt så du bör nog göra det jag skrev i början av inlägget i vilket fall.

redstaryena
0

22 Jag har två stora hundar, omplaceringar, med diverse problem och fullt upp med dom+ barn, jobb, sjukhusbesök etc så tiden räcker liksom inte till för detta. Och vågar tyvärr inte släppa honom ihopa med mina hundar. Har passat honom vid 2 tillfälle (gällde nån timme) och tyckte att verkade lättsam :) vi får se vart det leder.