Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3355 ggr
Luminous
0

Stirrig hund

Har ett problem med min 1åriga hanhund. Han är extremt stirrig!

Är vi ute och går ska han titta på precis allt. När vi möter hundar studsar han och små gruffar åt den andra hunden och ska stirra på den även efter att vi har passerat.

Bilar, människor, barnvagnar, cyklar, motorcyklar, i princip allt ska han tokstirra på!

Har liksom försökt inbilla mig själv att det är något övergående och att han blir bättre när han mognat mer. Men börja sakta men säkert inse att så är inte fallet eftersom han hållit på såhär sen han var 12v gammal. Dock har han inte gruffat och studsat åt hundar förrän han blev 7-8månader gammal.

Har testat skvallerträning någon månad utan resultat! Utan det minsta lilla resultat, han total ratar alla sorters godis och belöning med föremål fungerar bara om man leker upp honom först. Att han blir inne i leken, vilket inte fungerar när vi skvallertränar.

Har provat att ignorera beteendet, säga skarpt nej, ta tag i honom, distrahera honom, leka, trycka upp godis under näsan på honom, allt detta helt utan resultat.

Börjar ge upp hoppet.

Det kanske inte låter som något stort problem att han stirrar.

Men han väger kring 60kg och lägger krokben på mig, tacklar mig, och går in i andra om vi tex befinner oss där det finns mycket folk. Pga det blir det ett problem :)

Hoppas att ni har några bra lösningar för mina idéer har helt tagit slut! :)

[hamster-expert]
0

Min ena hund var väldigt lättuppjagad och många saker i omgivningen fångade hans uppmärksamhet för mycket ute. Han är fortfarande lättuppjagad, men jag har tränat honom mycket och mer konsekvent i ett år nu och han har blivit bättre. Han var dragig och tittade för mycket. Men han spände sig aldrig. Vet inte riktigt om jag kan säga att han var stirrig. Är din hund mer ivrig och excalterad (som min hund kan vara) eller är han spänd och överdrivet vaksam?  Stirrar han på ett hotande sätt?  Jag har börjat urskilja på vilket sätt min tittar för mycket på andar hundar. Vet dock inte riktigt hur du ska träna din hund när du har testat allt och inget verkligen verkar funka för honom.

Men det jag gjorde med min hund var att han fick ha en VGW-sele i nästan ett år. Med den på slutade han dra och blev lugnare, och på det sättet kunde han lägga uppmärksamheten på mig istället. Och då kunde jag börja träna honom med beröm, klapp godis osv eller stanna då han blev exalterar och inte gå förrän han blev lugnare. När han inte kunde dra i selen kunde jag lättare få hans uppmärksamhet. När hundar är mycket exalterade  stänger de ofta ut allt utom det de redan lagd fokus på. Nu har jag fortsatt träna honom i vanligt halsband istället, och det går riktigt bra på flera stället, men dock mindre bra vissa ställen och på vissa platser/ i vissa situationer måste han fortfarand ha selen. Men det är dock inte säkert att en VGW-sele skulle göra din hund lugnare. Men det funkar i alla fall ganska bra på min. :)

Det bästa är nog om du kontaktar en hundinstruktör som får träffa dig och din hund och hjälpa er.