Släppa ihop dem? Hur?
Hej!
Min snart 7år gamla blandis har ganska stora problem med andra hundar. Han blev (enligt gamla ägaren) biten när han var ca året gammal och har sedan dess haft svårt för det. Jag fick hem honom som omplacering för 2 år sen och har sedan dess jobbat så mycket jag orkat på det här med hundmöten men det känns ofta som 1 steg fram och 2 bak.. I början gick det inte få kontakt med honom alls eller en stund efter, nu kan man ibland distrahera och ofta få kontakt med honom så fort den andra hunden passerat.
Nu till saken. Min pojkvän har en 3 år gammal bc/labrador/golden tik som är hur go som helst. Inga problem alls med henne (förutom att hon är understimulerad som 17, men det jobbar jag på). Brukar gå bra med hundmöten, ibland blir hon lite ivrig dock. Både jag och pojkvännen vill att det ska funka mellan dem så vi kan ta med hundarna till varandra. Men jag är jättenojig och har ingen aning om hur vi ska göra. Min lille gubbe är van att vara här ute på landet utan att bli "störd" av en flamsig 3åring, men jag tror han skulle må så bra sällskap samtidigt som jag känner att han ändå är pensionär.. Hjälp?
(Admin får gärna placera inlägget i rätt grupp, blev osäker..)
Vi har ett hundgäng som varierar mellan 3 och 4 hundar beroende på om vi har hand om min brors hund eller inte. De är 4 väldigt olika individer. 2 tikar och 2 hanar. Äldsta är 10 år. När vi förde samman de för första gången så gjorde vi så att vi promenerade dom ihop på neutral mark. Efter en lång promenad var de både lite tröttare och värsta nyfikenheten hade lagt sig och de sprutade inte energi ur öronen på unghundarna.
Sen har vi en tik som verkligen vill vara ifred ibland (som jag kan tänka mig att din äldre vill) så vi låter henne ha en stor hundbur inne alternativt delat av med galler till ett rum där hon kan gå själv när hon vill vara ifred in så stänger vi om henne så de andra inte stör henne. Då kan hon ligga och se de andra hundarna med slipper att de hoppar runt och stör henne.
Ett hem utan en hund är inget hem
#1 du menar inte att ni har dörr på buren, för det är förbjudet. TS, usch vad knivigt. Jag rekomenderar starkt starkt starkt att du går en hundmöteskurs och ställer så mycket frågor det bara går till instruktören. Då får du rätt instrument att arbeta med. Det #1 är inte så tokigt dock och funkar säkert i de flesta fallen, dock brukade mamma och farmor göra så med sina hundar förr (när mammas hund levde), de var vänner på promenaden och höll sams en stund efter och kunde vila tillsammans men blev sen ovänner när energin var full laddad så inga garantier!
FORTSÄTTNING: Då din killes hund är stissig kan det bli väldigt jobbigt för din att möta denna stiss hund, ta det väldigt försiktigt. Försök träna hans hund att vara riktigt lugn i hundmöten. Den absolut tydligaste signalen en hund kan ge till en annan hund för att visa att den är vänlig är att lägga sig ner med blicken vänd åt ett annat håll, det är kanske något ni ska träna in på din killes hund
#2 jag är fullt medveten om att det är olagligt men jo jag har dörr på buren, är en klassisk hundbilsbur.(det är faktiskt just bilburen vi lyft in just nu.) Bästa lösningen vi har just nu. Hon stängs inte in i den utan hon väljer när hon går in i den. Då går hon till dörren och krafsar. Dörren är inte igenstängd och låst.(jo jag vet att det ändå är olagligt) Alltså hon kan putta upp den inifrån men de andra hundarna får inte upp den utifrån. Dörren är kvar för att stoppa de andra hundarna att springa in till henne om hon vill vara ifred. Just nu har hon en bur som är täckt på 3 sidor som hon kryper in i. Speciellt i samband med att hon löpte ville hon vara ifred.
Ett hem utan en hund är inget hem
#4 säger bara det för en hands up, du borde inte skylta med det för det finns elakingar som vill sätta dit dig, jag förstår helt din välvälja mot din hund och jag hoppas du förstår mig välvilja mot dig, hands up
Tack för era svar! Ska försöka få till en promenad med båda två någon gång tänkte jag.. Kanske är smart att ta några promenader och sedan se om det går att ha dem i samma lägenhet? Bor en bit från pojkvännen så det går inte alltid åka fram och tillbaka bara över dagen :/
Jag skulle promenerat m dem först och om det gått fint låtit dem hälsa på neutral mark, innan jag släppte ihop dem inomhus :) Sen sett till att ha kompostgaller så man kan skilja på dem om det skulle behövas.
Det gick så bra så! Fick promenera i 30-40 minuter innan min hund lugnade ner sig, sen släppte vi dem på neutral mark och det funkade finfint! Min hane juckar en del på pojkvännens tik och hon säger inte alltid till, men annars gick det kanon.
Efter att de hälsat packade vi in dem i bilen och åkte iväg till skogen där de fick springa lösa i lite mer än en timme, sen har de åkt bil ihop och när pojkvännen skjutsade hem mig följde de med in en sväng. Nu går vovven här och piper lite efter sin kompis.
Så sjukt lycklig över att det funkade!! Mycket smidigare att kunna ha med sig hundarna till varann, man slipper lägga ansvaret på mamma :) Ingen är gladare än jag just nu! Vovven min har varit fantastiskt duktig men jag kan inte låta bli att klappa mig själv på axeln också, jag har varit så nojig och feg gällande det här, men det gick!!😃🎈